Niekde ďaleko pod rakúskym Mariazellom uprostred Álp zastavujeme v tiahlej otvorenej zákrute. Okolo nás sú prvé vrcholy najväčšieho západoeurópskeho pohoria a črtajú sa prvé dvojtisícovky.
Pritom sme stále len dve hodiny jazdy od Bratislavy a máme za sebou už desiatky kilometrov dokonalým asfaltom pokrytých poloprázdnych ciest. Práve uprostred tejto zákruty vznikli jazdné fotky dopĺňajúce tento text, ktoré nájdete vo fotogalérii.
Ľahko čitateľná
Naplánovali sme si viac než tisíc kilometrov po cestách nášho západného suseda. Môžeme sa obávať pokút za rýchlosť, samozrejme výlučne z nepozornosti, alebo pomalých a nudných motorkárov. Ale nie je to tak.
Na ceste pod Ybbs an der Donau, kde sa nížinatá krajina severného Rakúska opäť zdvíha, nás dobiehajú dvaja borci na KTM, mimoriadne obľúbenej lokálnej značke. V zákrutách vysadajú pre ešte rýchlejší prejazd a za pár ostrými zákrutami ich už nevidíme.
Niekto šikovnejší ako ja by sa ich zľahka udržal. Moja BMW F 900 XR dokáže aj vďaka príplatkovému podvozku Dynamic ESA snáď všetko. Radový dvojvalec síce nemá ikonický zvuk väčšej tisícky ani komerčnej GSy, za to má v sebe život. Jeho 105 koní využívam naplno aj na dvojke a trojke, čo o ničom silnejšom ani pri rozumnej skromnosti tvrdiť nemôžem. Proste sa jej nebojím.
F900-ka je kombináciou viacerých vlastností. Dizajnom zodpovedá psychopatickej a väčšej S 1000 XR. Lenže kým na nej som plyn hladkal, tu ho ozaj dokážem ovládať. Motoricky je to taký „skoro liter“, podvozkom a posedom zasa enduro. Nohy sú viac vystreté než skrčené, šilt má výborne chráni pred vetrom. Výbava je bohatá, vyhrievané riadidlá, navigácia, farebný displej, elektrické asistenčné systémy. Radosť cestovať.
Pokrútené dedinky
A tie cesty. Začíname smerom okolo Neusiedler See, kde už kúsok od Bratislavy začína vinohradnícka krajina. Asi takto by mohla vyzerať oblasť pod Karpatmi, keby o ňu bolo poriadne postarané. Keď križujeme diaľnicu pod Viedňou, ocitáme sa už v inom svete. Tesne pred Kalte Kuchl ale stáčame na juh smer Reichenau an der Rax a začínajú pre mňa neznáme cesty.
Vyšívačky alebo špagety rovnako pokrútené ako na notoricky opakovaných miestach, ale tentoraz úplne prázdne. Dedinky Schwarzau im Gebirge, Murzsteg, Niederalp, Wegscheid. Nikdy som o nich nepočul a krátko po dopísaní tohto textu ich aj zabudnem, ale na zážitky nie. Doľava, doprava, hore, dole, neustále jazdecké vytrženie po dokonalom asfalte prakticky bez premávky.
BMW sa dostáva čoraz viac pod kožu. Už sa jej nebojím, ani vtedy, keď na čerstvo „zaflekovanom“ kúsku cesty v zákrute mierne odskočí zadok. Je istá, pevná dostatočne čitateľná v náklone. Na niektorých miestach sa natoľko vžijem do deja, že až po uvoľnení zákrut zistím, ako ma bolia ruky z neustáleho naklápania, pridávania a brzdenia. Všetko je prirodzené, jednoduché.
Vrcholové výhľady
Prichádzame do Klagenfurtu. Živé mesto neďaleko známeho (a drahého) jazera Wörthersee teší nočnou atmosférou. Barov je síce neskoro v noci otvorených menej ako v Bratislave, za to sú všetci priateľskí a zhovorčiví, vrátane recepčného. Pohostinnosť má v Rakúsku udivuje z roka na rok viac a viac. Ale rovnako ma udivuje aj fakt, že na uliciach nikoho nevidno. Domy sú pekne upravené, záhrady žiaria, cesty tiež, len ľudí niet. Asi už majú porobené, zaznie vo vysielačke od spolujazdcov.
Z Klagenfurtu vyrážame rovno na sever. Prechádzame lyžiarske strediská, rýchle úseky ciest s polootvorenými tunelmi. Prvá zastávka je turistická – 100-metrová drevená vyhliadková veža nad Worthersee a nasleduje známy alpský priesmyk Nockalmstrasse. Tridsaťštyri kilometrov s viac než 50 „vracákmi“, kde motorka vyšliape až do výšky 2 000 metrov nad morom je tiež poloprázdnych.
Užívame si jazdu, veľkorysé výhľady do údolia, ako aj pasúce sa stáda kráv okolo. Toto je typická vysokoalpská krajina a BMW sa tu cíti ako doma. Naháňam väčšiu GS 1250 predo mnou, ktorá napriek vyššiemu výkonu, no za to citeľne vyššej váhe vôbec neuteká.
Na konci dňa vychádzame kdesi pod Linzom z hôr a zrazu sa pred nami namiesto vysokých vrcholov otvára nížinatá krajina s menšími kopcami v diaľke. Aj toto má svoje čaro, už je to ale najmä o pohode za riadidlami než naháňaním náklonov. Posledný deň mototripu trochu meníme plán a namiesto hôr sa chceme previezť popri Dunaji. Mauthausen, Grein, Ybbs and der Donau, zapíšte si.
Pobrežná atmosféra malých mestečiek a dediniek láka k výletnému tempu a vyhľadávaniu viac zastávok na kávu než naháňaniu sa. Najkrajší je most v poslednom menovanom mestečku – priehrada, kde Dunaj prekonáva výšku niekoľkých desiatok metrov. Odtiaľ už cez hory smerujeme domov, a tentoraz nevynecháme ani wiener schnitzel na Kalte Kuchl.
Verdikt
S F 900 XR sa mi ťažko lúči. Stroj cestovný, akurát rýchly, dobre manévrovateľný a výborne vybavený. Elektricky nastaviteľný podvozok, tempomat, vyhrievanie. Ok, väčšie a dvakrát také drahé stroje ponúkajú už aj senzory mŕtveho uhla či adaptívny radarový tempomat, ale BMW má všetko, na čo sme boli posledné roky zvyknutí a robí to s ľahkosťou. Plne vybavené je za približne 13-tisíc eur, a to je v porovnaní s tým, čo dostanete, slušné číslo.
Ale na to, že ma baví, som prišiel už v onej tiahlej zákrute. F 900 XR ponúkne plnohodnotné cestovné náradie, ktoré v Alpách pobaví a s radosťou zhltne tisícku kilometrov.