Prší. Najprv začína trochu mrholiť, ale potom sa to mení na celkom slušný lejak. Zastavujeme kdesi pri miestnych potravinách okolo Ždírca nad Doubravou. Uprostred studenej Českej Vysočiny si od partie vypočujem kritiku, že na motorke sa predsa ubytovanie nerezervuje vopred. Aby sme sa vedeli kdekoľvek na noc zložiť a nemusieť ťahať aj v daždi. A čo na to Kawasaki H2SX SE? Nemá problém.
Trip Bratislava – Praha
Tento šialený upišťaným kompresorom prepĺňaný stroj zvláda všetky nástrahy tripu statočne. A najmä jeho prvé časti – keď prechádzame cez vinohradnícke osady južnej Moravy – okolo Mikulova a známych osád ako Valtice či Lednice. Miestne zámky sme už zažili, a tak ostávame len na kávu na malom námestí Mikulova. Ide o prvú zastávku kilometrami naplneného víkendu.
Najsilnejšiu cestovnú Kawasaki následne beriem krátkym kúskom diaľnice smerom do Prahy, kde sa tesne za Brnom otáčame na sever na Českú Vysočinu. Známu chalupársku oblasť, s ktorou mám spojené aj premenlivé počasie na diaľnici. Ale hoci z diaľnice schádzame, premenlivé počasie je aj tu. Keď v intercome od parťákov uprostred dažďa začujem 7 stupňov, odpovedám, či by sme nemali ísť prezuť na zimné pneumatiky?
Ale keď sa vrátim do slnečného Mikulova, H2SX excelovala. Jej dvesto koní dokáže slušne rozhýbať jedenapoltonový päťdverový hothatch, a nie štvrť tony ťažkú cestovnú motorku. Kým si na jej výkony zvyknem, cítim sa ako handra, s ktorou si kompresorový štvorvalec robí čo chce. Okolo 6-tisíc otáčok začne hvízdať a najlepšie to počuť pri radení nahor so spojkou – bez sériovo dodávaného rýchloradenia.
Pohodlie vs. šport
Ale nie je úplne čas na hranie, dnes máme pred sebou slušnú porciu kilometrov. Spíme v Hradci Králové, na druhý deň cez Kutnú Horu do Prahy. A potom z Prahy sa prispôsobiť počasiu a nejako cez sledovanie dažďových oblakov na radare si to nasmerovať domov.
Na Kawasaki na dlhej ceste oceňujem jej pohodlie. Síce ide o šialene rýchly stroj, veziem sa na nej v pohodlí pri komfortne nastavenom podvozku. Aj keď cestovná pozícia je viac superšportová – ruky ďalej vpredu a skrčené nohy, nerobí to problém ani po hodinách jazdy. Ocenil by som väčšie plexi, najmä v tomto počasí, ale zase oproti GSe sa s ňou na parkovisku dobre manévruje, keďže je posadená nižšie a nemusím sa naťahovať na špičkách.
Jazda na nej vie byť uvoľnená, ale aj pekelne rýchla. Prekáža mi ťažšie zatáčanie, i keď v tomto kuse určite podporené aj vyjazdenou zadnou gumou. ale pamätám si tento dojem aj spred pár rokov pri rovnakom modeli. Keď sa ale rozgúľa, nič ju nezastaví.
Super vybavená
A čo vlastne ponúka motorka za 27-tisíc eur? Okrem výkonov aj pekne bohatú výbavu. V tejto kategórii je už asi samozrejmé mať vyhrievané riadidlá, full LED svetlá, quick shifter nahor aj nadol, náklonové svetlá či nastaviteľný podvozok a nekonečno jazdných režimov.
Čo testujem prvý raz je adaptívny tempomat a sledovanie mŕtveho uhla. Obe oceňujem najmä pri dlhej jazde po diaľnici, radar automaticky udržuje vzdialenosť od áut predo mnou a ja sa ešte o niečo menej musím sústrediť na jazdu. A mŕtvy uhol si veľmi pochvaľujem. Práve na diaľnici, kde kvôli vetru už nie je také jednoduché hlavu otočiť a vrátiť naspäť pre kontrolu auta vedľa, na kontrolku v spätnom zrkadle som sa naučil spoľahnúť. Ak je auto v mŕtvom uhle, kontrolka ma upozorní.
Kde tápam, je nastavenie displeja. Síce umožňuje zrkadlenie a dokonca obsahuje mapy, ale navigáciu sám od seba nemá. Len na mieste si možno ťažkopádne naťukať destináciu. Ale keď sa pohnem, mapa už neukazuje, kde som a kadiaľ mám ísť. Hoci som na nej spravil tisíc kilometrov, nastavení som sa prakticky nechytal, displej je síce pekný plnofarebný, ale jeho ovládanie by si zaslúžilo menej japonský a viac európsky prístup. Proste zjednodušiť.
Verdikt
Ešte som sa nezmienil o vzhľade. H2SX SE vždy budila kontroverziu. Miestami je predizajnovaná, záhybov, ostrých hrán, výduchov a aerodynamických krídelok je na nej trochu priveľa, ale zase vďaka kompresoru ide o taký jedinečný stroj, že si zaslúži aj nevšedný dizajn.
A práve tá jedinečnosť ju definuje. Ide o jednu z najdrahších motoriek na trhu, ale je jediná s týmto charakterom. Sviští, píska a má nekonečnú zásobu sily. A k tomu cestovný charakter a kopec asistentov, aj vďaka ktorým s ňou zľahka prežijem aký-taký dážď.