Po Korean Airlines, ktoré v českom národnom dopravcovi v roku 2013 kúpili 44-percentný podiel, v nich ďalších 34 percent oficiálne získala súkromná česká charterová spoločnosť Travel Service. Českým médiám to potvrdila hovorkyňa Travel Service Vlaďka Dufková.
Obe spoločnosti budú naďalej vystupovať pod svojimi menami a nezmení sa ani ich pôsobenie. ČSA lietali zväčša pravidelné linky, kým Travel Service chartery, pod obchodným názvom Smart Wings, obmedzený počet lowcostových spojení. Kým ČSA v ostatných rokoch výrazne upadali, Travel Service ich predbehol aj počtom lietadiel a stal sa nielen najväčším českým, ale aj slovenským a maďarským charterovým dopravcom. Značný podiel má aj na poľskom trhu.
Transakcia sa uskutočnila tak, že Korean Air, ktorý po svojom vstupe do ČSA mal opcie aj na nákup ďalších akcií, toto právo využil a dokúpil k pôvodným 44 percentám ďalších 34 percent. Tie však okamžite predal Travel Service.
Tento podiel si juhokórejská strana nechcela nechať, pretože by získala v českej spoločnosti majoritu a ČSA by tak prestali byť českou firmou. Stratili by tak štatút tzv. národného dopravcu a prišli by o možnosť lietať do viacerých štátov mimo Európskej únie, kde lietanie povoľujú bilaterálne zmluvy. Týkalo by sa to napríklad mimoriadne lukratívnych liniek do Ruska, kde úrady vyžadujú, aby k nim z Česka lietal iba český dopravca. Pretože Travel Service je súčasťou českej Unimex Group, ČSA zostávajú českými.
České aerolínie krok uvítali
Transakciu schválila koncom minulého roka Európska komisia. Jej protimonopolný úrad konštatoval, že sa nenarušia európske pravidlá hospodárskej súťaže - podľa Európskej komisie na tratiach, ktoré sa prekrývajú, budú Českým aerolíniám v Prahe konkurovať iní dopravcovia aj naďalej.
České aerolínie prostredníctvom svojho hovorcu Daniela Šabíka informovali, že vstup nového súkromného dopravcu prispeje k stabilizácii firmy a umožní jej ďalší rozvoj. ČSA sú jednou z posledných piatich doteraz fungujúcich aerolínií na svete, roky však zaostávali v konkurenčnom boji a ustupovali najmä zo zámorských tratí. Sociálnodemokratický manažment ich pred desaťročím svojím chaotickým riadením a nákupmi nových lietadiel, ktoré sa neboli schopné uživiť na trhu, vohnal do obrovských strát. Tie nedokázali vykryť ani predajom majetku, vrátane lietadiel, či prepúšťaním personálu.
Travel Service už po kúpe kórejskej opcie v tlačovej správe vyhlásili, že vstup do ČSA pokladajú nielen za strategickú kapitálovú investíciu, ale aj za príležitosť na spoluprácu s Korean Air, ktoré sú jedným z najväčších svetových leteckých dopravcov. Juhokórejčania svoj krok Českému aeroholdingu vysvetlili tým, že plánujú posilniť pôsobenie v Európe a v Prahe, v spolupráci s Travel Service, vytvoriť svoju európsku základňu.