Starí známi

Toskánsko určite netreba predstavovať. Stá hektárové územie na juh od legendárnej a desiatkami svetoznámych umelcov preslávenej Florencie je rajom pre gýčové fotografie, zásnuby, dlhé (a výborné) večere spolu s litrami dobrého vína, ktoré v správnom množstve maže zážitky predošlého dňa a pripravuje hlavu na ďalšie.

História územia sa okrem turistami preplnenej metropoly spája najmä s miestami ako Siena, Pienza či Pisa. Mimochodom prvá menovaná pred 500 rokmi boj s Florenciou o vládu nad úrodným územím prehrala a dnes je len súčasťou regiónu. Ale v mnohom je prívetivejšia než jej sokyňa.

BMW 318d Touring na roadtripe v Toskánsku Zdroj: Ľuboš Mistrík

Pri BMW 3 tiež nie je čo riešiť. Ide o športovo strihnutý sedan alebo v tomto prípade kombi, najmenšie v rade mníchovskej automobilky. Svojou mrštnosťou a históriou ide o jeden z najznámejších modelov vôbec, nedávno prešiel faceliftom. Ak chcete poriadne preveriť auto, kam inde ako do Toskánska? Čaká nás 2 400 kilometrov, z veľkej časti diaľničných, ale i divokých mestských a krásnych vidieckych ciest.

Dlhé diaľničné

Prvou medzizastávkou je Modena s cieľom navštíviť miestne múzeum Ferrari zamerané okrem techniky aj na filmové prezentovanie áut a historické modely s mnohomiliónovou hodnotou. Človek sa tu okrem iného dozvie, že Ferrari nemusí byť len červené a nájde zaľúbenie aj v dokonale vyzerajúcich veteránoch. Technickejšie typy zasa môžu študovať staré i moderné motory, niektoré otvorené a o to zaujímavejšie.

Montepulciano Zdroj: Ľuboš Mistrík

A BMW? Vyše sedemsto diaľničných kilometrov, sčasti v prietrži mračien a sčasti po rušných talianskych obchvatoch s vlastnými pravidlami, zvláda hravo, akoby ste šli na nákup. Klamal by som použitím klišé, že z neho vystupujeme odpočinutí, lebo po 8 hodinách v aute sa rovnako cíti asi už len nastrúhaný a prežutý parmezán.

Sme ale dostatočne svieži na pohárik dobrého vína, a to úplne stačí. Navyše je to dostatočná doba na to, naučiť sa pracovať s nemožným manuálnym ovládaním sedadiel a usadiť sa konečne správne.

BMW 318d Touring na roadtripe v Toskánsku Zdroj: Ľuboš Mistrík

Zastávka sem, zastávka tam

Vyrážame smer hlboké Toskánsko. Montepulciano je jednou z povinných zastávok najmä kvôli známej vínnej oblasti i útulnému kamennému historickému centru. Na pohár vína si ale treba pripraviť cenu celej fľaše, navyše je tu lákavá chodbami zamotaná pivnica, odkiaľ je hriech si nedoniesť aspoň zopár krabíc.

Vidno, že Mníchovčania sú tu ako doma, trojkové BMW je na vínne nákupy a prískoky z jedného stredovekého mesta do druhého totiž vybavené výklopným zadným oknom. Krabice s fľašami tak môžete nakladať aj na preplnených parkoviskách bez šance otvoriť celý kufor. Je to ako hádzať jogurty do košíka v Bille. Pribaľujeme aj cestoviny a olivový olej.

Nasleduje nekonečné množstvo zastávok, napríklad na La Foce, odkiaľ je výhľad na jednu z najznámejších toskánskych ciest. Strmo stúpajúcu nahor lemovanú vysokými tujami ju zachytáva snáď všetok zdobený porcelán a obrazy v tých najturistickejších obchodoch miestnych dedín. Ale sklamem - je štrková, rozbitá a prakticky nevedie nikam.

Aspoň sa ukázalo, že BMW pri správne zvolených kolesách, v tomto prípade 17kách, zvládne aj „fejkovú“ cestu na usadlosť. A ak nájdete dostatočne kvalitnú vedľajšiu prašnú cestu, vypnite stabilizáciu a urobte si súkromnú rally etapu s rozhádzaným zadkom a kúdolom prachu za autom. Predajcovi síce nie, ale Trojke sa to bude páčiť.

Strada Valoresi Zdroj: Ľuboš Mistrík

Nenápadný tip

Prichádzajú a odchádzajú ďalšie talianske mestečká a histórie plné miesta. Malá, ale o to sympatickejšia Pienza, z ktorej chcel jej rodák, pápež, urobiť ideálne mesto urbanizmom a architektúrou. Sčasti sa to usporiadaním hlavných budov a inštitúcií aj podarilo, navyše sú tu dnes veľmi príjemné Ristorante aj Osterie.

Tiché uličky sú protikladom k turistami preplnenému San Gimignano s charakteristickou siluetou štyroch veží. Napriek svojej dokonalej upravenosti je ale aj to určite navštívenia hodné. Minimálne kvôli konečne dobrej takeaway pizzerii.

Siena Zdroj: Ľuboš Mistrík

Najtajnejší tip je ale jeden - Monteriggioni. Miniatúrna pevnosť medzi známymi mestami je schovaná, málokto z tisícok prechádzajúcich turistov si ju všimne, ale o to vďačnejšiu atmosféru má. Je to podobné ako s dušou testovaného BMW v striebornej farbe, na malých kolesách a s jedinou koncovkou výfuku je nenápadné, ale vďačné, a keď na to príde, aj zábavné.

Keď prechádzame cez známu toskánsku oblasť Chianti, zábavnú a pokrútenú cestu lemujú stromy a sem-tam veľkorysé výhľady. Trojka sa vrhá z jednej zákruty do druhej, volant pracuje neustále. Poháňané zadné kolesá smerujú vína v kufri do zákruty a potom zasa von z nej, ale na suchej ceste neexistuje šanca urobiť svetový rekord v množstve litrov driftujúceho vína. Aspoň sa pri tejto rýchlosti nebojím o vodičák a pritom sa stále dobre zabavím.

BMW 318d Touring na roadtripe v Toskánsku Zdroj: Ľuboš Mistrík

Najväčšiu radosť robia poľné odbočky. Na nich narazíte na dobrého miestneho vinára, ktorý s chuťou a prekvapivo dobrou angličtinou ukáže usadlosť a po dlhom koštovaní vín rád pribalí ďalšie. Takýchto stretnete prakticky v celom regióne, treba mať len oči otvorené.

Verdikt

A čo BMW? Úprimne, ani prehrievajúci sa Moskvič by dojem z Toskánska nepokazil. Naftovej Trojke robí radosť hltať tisícky diaľničných kilometrov a o chvíľu sa s ešte väčšou chuťou vrhá do kontrolovaného šmyku na vode, to všetko pri kombinovanej spotrebe 6 litrov na 100 km. Zážitok z dokonalého roadtripu je tak ešte silnejší. Jedinou nevyhnutnou výbavou je výklopné okno kufra.

Plusy Mínusy
zábava z jazdy manuálne nastavovanie sedadiel
pohodlné sedadlá na dlhé cesty navigácia by potrebala aktualizáciu
dobre riešený kufor
nízka spotreba
odhlučnenie od motora

BMW 318d Touring na roadtripe v Toskánsku Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje BMW 318d Touring
Parameter Hodnota
Motor 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 110 (150) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 320 pri 1500-3000
Pohon zadných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 8.8
Spotreba benzín - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,6/4/4,6
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 495/1500
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1575
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4253/1863/1429
Cena (eur s DPH) úplný základ 32 000; tento kus 49 900