(Aktualizované) 19.12.2011 o 15:32 o ďalšie podrobnosti

Holandský vlastník švédskej automobilky Saab požiadal dnes švédsky súd o vyhlásenie bankrotu spoločnosti. Súd by o tom mal rozhodovať ešte dnes. Otvára sa tak cesta k zániku jednej z najznámejších švédskych značiek.

Šéf holandskej spoločnosti Swedish Automobile Victor Muller podal osobne návrh na bankrot Saabu potom, čo predošlý vlastník, americká skupina General Motors, cez víkend odmietla všetky návrhy na záchranu švédskej firmy. Kvôli tomu sa z rokovania o financovaní reorganizácie Saabu stiahla čínska automobilka Zhejiang Youngman Lotus Automobile.

GM, ktorý v Saabe vlastní už len malý podiel akcií, je stále kľúčovým dodávateľom automobilky a poskytuje aj licencie na kľúčové technológie. Predpokladá sa, že súd dnes návrh na bankrot Saabu schváli, uviedla Swedish Automobile. Správca Saabu Guy Lofalk nedávno požiadal o zrušenie ochrany podniku pred veriteľmi a o vyhlásenia bankrotu.

Swedish Automobile vlani kúpila dlhodobo stratový Saab od GM za 400 miliónov dolárov. Transakcia vtedy zachránila švédsku značku pred postupným ukončením činnosti, o ktorom rozhodla GM. Saab tento rok v apríli zastavil výrobu, pretože jeho dodávatelia mu kvôli nezaplateným účtom prerušili dodávky. Od septembra sa Saab nachádza v režime súdnej ochrany pred veriteľmi. Swedish Automobile sa v októbri predbežne dohodla, že Saab prevezmú čínskej spoločnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Táto dohoda však narazila na niekoľko prekážok, vrátane odporu GM.

Analytici predpokladajú, že firma bude po vstupe do konkurzu rozdelená a po častiach predaná. Zástupcovia mesta Trollhätttan, kde Saab zamestnáva viac ako 3000 ľudí, sa však nevzdávajú nádeje, že sa objaví kupec, ktorý by značku na poslednú chvíľu ešte zachránil. „Rozhodne zachovávame nádej, že konkurzný správca bude usilovať o riešenie, v rámci ktorého bude spoločnosť predaná ako celok," uviedol starosta Trollhättanu Paul Akerlund.

Prípadný predaj firmy v konkurze bude podľa expertov tiež závisieť na GM, ktorá Saab ovládala od roku 1989. „Licencie, ktoré vlastní GM, sú pre hodnotu Saabu kľúčové. Ak GM nebude chcieť do Saabu v strachu z čínskej konkurencie nikoho pustiť, potom tu zrejme už mnoho hodnoty nezostáva," povedal agentúre AP švédsky právnik Peter Smedman.

Značka, ktorú mnoho automobilových nadšencov obdivuje za pionierske inovácie a typické tvary, prežila zlatú éru v 60. a 70. rokoch, potom ju prenasledovali dlhodobé problémy. Saab predal najviac vozidiel v roku 2006, a to 133-tisíc automobilov. V roku 2009 však našlo kupca len 27-tisíc  jeho vozidiel.

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP