Dôvodom nie sú rekordné zisky kasín. Uprostred nevadskej púšte sa koná najväčšia svetová výstava elektroniky – známa pod skratkou CES. 180-tisíc návštevníkov sa každoročne chodí pozrieť a porovnávať medzi sebou tie najvyspelejšie technologické hračky. Porovnávanie alebo odborne „benčmarking“ (z angl. benchmark) však nie je len obľúbená disciplína technologických nadšencov. Ide o sofistikovanú činnosť, na ktorú sa špecializujú profesionáli vo viacerých odvetviach.
Miestom, na ktorom dotiahli benčmarking doslova do poslednej skrutky je trenčianske technologické centrum Adient, svetového lídra vo výrobe autosedadiel. Skúma a porovnáva sedadlá v autách. Čo musí vedieť človek, na to, aby sa stal benčmarkingovým špecialistom vysvetľujú riaditeľ trenčianskeho centra Frank Toenniges a šéfinžinier značky Adient, Arndt Ronge.
Čo znamená benčmarking v automobilovom priemysle?
FT: V prvom rade ide o takzvaný produktový benčmarking. Skúmame najdokonalejšie sedadlá na trhu, pri každej príležitosti. Na autosalónoch, pri uvádzaní inovácií, konceptov a podobne. Sledujeme jednotlivé produkty aj dlhodobé trendy – v bezpečnosti, materiáloch, funkčnosti, komforte. Nejde však len o konkurenčné produkty. Posudzujeme tiež to, čo sme vyrábame v Adiente. Na základe výsledkov vzniká akási globálna databáza poznatkov, ktorú využívajú pobočky Adientu na celom svete. Na základe našej práce robíme strategické rozhodnutia a zostavujeme výrobné plány.
Aké sedadlá porovnávate?
FT: Okrem sedadiel v bežných osobných autách napríklad aj tie v športových modeloch alebo dokonca v pretekárskych autách. Takisto sedadlá z nákladných áut a úžitkových vozidiel. A najnovšie aj letecké.
Aké parametre sedadla vás zaujímajú?
AR: Benčmarking sedadla má tri fázy. V prvej zbierame všetky typy údajov, ktoré výrobca uvádza v marketingových materiáloch. Funkčné vlastnosti a prípadne technické detaily, ktoré o nich prezradí. To nám dáva obraz o tom, čo sa deje na trhu, a ako vnímajú naši konkurenti chute zákazníkov. V ďalšom kroku sedadlo doslova rozoberieme na súčiastky. Všetky časti, mechanizmy, spoje, materiály. Skúmame ich vlastnosti, napríklad váhu, aj ako je poskladané, a ako drží pohromade. Vďaka tomu získame dáta o „architektúre“ sedadla a jeho fyzikálnych vlastnostiach. Posledným a najvyšším levelom je takzvaný reverzný inžiniering. Stretne sa náš tím expertov, ktorý analyzuje dáta a snaží sa pochopiť, prečo výrobca použil práve tento dizajn, hľadá za ním koncept, spôsob uvažovania aj produkcie, teda ako bolo sedadlo vyrobené.
Ako dlho vám trvá rozobrať jedno sedadlo?
AR: To závisí od jeho komplexnosti. Iné je to v prípade sedadla v malom aute a iné pri luxusných modeloch. Celý proces zaberá približne jeden až dva týždne. Nejde však iba o samotné rozmontovanie. Je to podstatne komplexnejšia činnosť vrátane zadokumentovania, zapísania všetkých parametrov ako váha a štruktúra. Následne ich analyzujeme, vyvodzujeme závery. To všetko treba nahrať do databázy. V druhej fáze vzniká tona dokumentov. To všetko nám pomáha lepšie pochopiť význam každej jednej súčiastky. Pre našich dizajnérov a inžinierov sú to mimoriadne cenné zistenia. V prípade leteckých sedadiel ide o niečo dlhší proces. Dokážete si predstaviť, že rozmontovať sedadlo z biznis triedy nie je práve najjednoduchšie. Ale postup je rovnaký, nech pri akomkoľvek type sedadla.
Koľko ľudí má benčmarkingový tím?
FT: Adient má na svete niekoľko tímov. Tu v Európe na to máme sedem špecialistov, z toho štyroch v Trenčíne. Ďalší pokrývajú regióny, v Číne, Indii, Severnej Amerike a niekoľkých ďalších lokalitách. Niekde sa tomu venujú na plný úväzok, niekde je to súčasť inej práce. Napríklad produktoví inžinieri sa polovicu dňa venujú vývoju nových produktov a polovicu dňa benčmarkovaniu. Tu v Trenčíne pracujú na oddelení benčmarkingu traja Slováci a jeden špecialista k nám prišiel z Veľkej Británie.
Chodia aj na autosalóny?
AR: Jasné. Posielame na ne aj našich ľudí zo Slovenska. Závisí to od toho, kde sa autosalón koná. Z každej výstavy vzniká komplexná správa, ktorá má minimálne 150 strán. V priemere skôr 200.
To znie, že sa tam nenudia. Čo všetko musia stihnúť?
AR: Ešte pred začiatkom si musia dobre naštudovať, čo všetko na nej uvidia. Priamo na mieste veľa fotia – autá, sedadlá, podľa toho, o akú výstavu ide. Zvonku, zvnútra, všetky možné detaily. Samozrejme, to nerobia ako nejakí špióni ale vždy s dovolením ľudí, ktorí sú v stánkoch a na pódiách. Vyžaduje si to od nich, aby boli komunikatívni, priateľskí a otvorení. Byť benčmarkingovým špecialistom nie je práca pre samotárov, vyžaduje si to komplexné schopnosti.
Čo iné musia vaši špecialisti ovládať. Musia mať nejaké špeciálne zručnosti alebo vzdelanie?
AR: V prvom rade musia mať takpovediac benzín v krvi. Milovať autá, sledovať preteky, dianie v motoristickom svete. Zaujímať sa o trendy vo vývoji technológií, vedecké vynálezy. Podľa toho hľadáme do tímu ľudí. Veľmi dôležitá je zvedavosť. Najlepší benčmarkingoví špecialisti skrátka nedokážu zaspať bez toho, aby prišli veciam na koreň. Rovnako ako musia mať otvorené mysle, musia byť aj manuálne zruční. Väčšina náročnej práce pri rozoberaní sedadla sa robí ručne. Rozmontovať ho a pritom nezničiť chce cit.
Arndt Ronge, šéfinžinier značky Adient
Vráťme sa ešte k autosalónom. Ako by ste ich ohodnotili z pohľadu benčmarkingu? Na ktorom toho dokážete vidieť a zistiť najviac?
FT: To záleží od toho, čo hľadáte. Ak chcete vidieť čo najviac áut, ktoré sa uvádzajú na trh, idete do Frankfurtu. Ak vás zaujímajú viac nové koncepty, dizajn a vízie, potom je pre vás lepším miestom Ženeva. Každá výstava sa snaží zaujať niečím iným. Ako napríklad aj CES v Las Vegas, ktorý je takisto veľmi zaujímavý, najmä po stránke digitálnych inovácií v cestovaní a doprave.
AR: Aj výstavy sa neustále vyvíjajú. V posledných rokoch na nich napríklad vidíme oveľa viac vystavovateľov, ktorí nie sú tradičnými producentmi áut. Ide o firmy, ktoré sa venujú autonómnym vozidlám, elektrickým autám alebo konceptom v doprave, napríklad prepravným službám na princípe zdieľanej ekonomiky.
Aké inovácie sa v Adiente podarilo dosiahnuť vďaka poznatkom benčmarkingového tímu?
AR: Je ťažké vybrať jednu. Podarilo sa nám napríklad vyvinúť technológiu na výrobu špeciálnej látky, ktorou sú pokryté sedadlá. Ide o technológiu nazývanú atramentová tlač (angl. ink-jet printing). Vďaka nej vieme farbu a potlač sedadiel ľahšie meniť a prispôsobiť.
FT: Vlastný benčmarkingový tím dáva Adientu obrovskú výhodu už len v tom, že sa vieme vyhnúť chybám, ktoré urobili druhí. Zároveň je pre našich inžinierov absolútnou nevyhnutnosťou, ak majú vyvíjať nové technológie, sedadlá a produkty, lepšie od tých, ktoré už existujú. To všetko má obrovský vplyv na čas, ktorý nám zaberá vývoj nového produktu a jeho neskoršia produkcia. Vieme skrátka, čo nefunguje a vďaka tomu dokážeme tieto časy skrátiť.
Povedzme, že sa chystám na dlhú cestu autom, takže v ňom strávim veľa času. Aké auto by ste mi odporučili, aby sa mi v ňom pohodlne sedelo?
AR: Neodporúčal by som vám konkrétne auto. Sedenie je veľmi individuálna záležitosť. Niektorým ľuďom vyhovuje skôr mäkké komfortné sedenie, ktoré nájdete v modeloch francúzskych značiek. Iní uprednostňujú športové sedenie.. Samozrejme, luxusné modely ponúkajú aj vychytávky ako vetranie, masáže alebo zabudované reproduktory pre dokonalý zvuk.
V trenčianskom technologickom centre nepracujú len ľudia na benčmarkingovom oddelení. Akých ľudí v technologickom centre potrebujete najviac? Kto si u vás nájde prácu?
FT: Pracujú u nás ľudia so širokým záberom zručností a vedomostí. Od produktového dizajnu až po technikov a inžinierov. V našom tíme potrebujeme nielen ľudí so skúsenosťami, ktorými obsadzujeme seniorské pozície ale tiež mladé talenty. Zamestnanie u nás preto nájdu aj ľudia, ktorí ešte len absolvovali technické odbory na stredných a vysokých školách. Ešte predtým môžu atmosféru v našom technologickom centre zažiť počas rôznych študentských stáži. Tie sú medzi študentami veľmi obľúbené a preto veľa z nich k nám neskôr aj nastúpi.
Frank Toenniges, riaditeľ technologického centra Adient v Trenčíne
Dôležitá je chuť učiť sa. Takíto ľudia tu nájdu presne to, čo potrebujú - možnosť rozvíjať s nami vízie o budúcnosti mobility.
V spoločnosti Adient však ponúkame rôzne pozície nie len inžinierske. V Bratislave máme dôležité biznis centrum a v Martine, Lučenci a v Žiline výrobné závody. Preto sa u nás každý, aj špecialista na finančné operácie, účtovník či operátor výroby môže stať súčasťou príbehu o formovaní budúcnosti mobility.
O Adient:
Adient je globálnym lídrom vo výrobe automobilových sedadiel. So 85000 zamestnancami v 238 prevádzkach v 34 štátoch sveta vyrábame a dodávame automobilové sedadlá pre všetky triedy vozidiel a pre všetkých veľkých výrobcov originálnych náhradných dielov (OEM). Od kompletných sedadlových systémov až po individuálne komponenty, naše odborné znalosti pokrývajú každý krok výrobného procesu automobilových sedadiel.