Aké sú najzaujímavejšie fakty práve o Grandlande X PHEV?
Základným faktom je, že Hybrid4 ponúka naozaj použiteľné vozidlo s hybridným systémom, ktorý nie je žiadnym kompromisom, čo sa týka denného používania. Pri elektromobiloch je vždy otázkou dojazd. S Plug-in hybridmi takáto neistota nie je. Batéria stačí na 80 percent denného používania, pretože elektrický dojazd je až 59 kilometrov. Merali sme ho podľa WLTP cyklu. Každodenné dochádzanie na elektriku teda nie je nemožné. Na dlhšie vzdialenosti sa potom pripája spaľovací motor buď v normálnom, alebo v nabíjacom režime. Takže s Hybrid4 je možné naozaj jazdiť každý deň, ako aj s výlučne spaľovacími verziami. Ďalšou dôležitou novinkou PHEV je, že Grandland X získal pohon všetkých kolies. Vpredu je spaľovací motor a elektromotor a vzadu je elektromotor. Spaľovací motor má výkon 147 kW (200 k) a k tomu elektromotor vpredu a elektromotor vzadu. Takže aj celkový výkon je vysoký.
Takže si vodič môže vybrať režim, v ktorom ide. Dá sa zvoliť režim výlučne elektrického auta, alebo je to automaticky korigované?
Reálne Hybrid4 ponúka 4 režimy. Prvý je výlučne elektrický, určený najmä pre mestské jazdenie, prípadne pre miesta, kde je zakázaný motor s vnútorným spaľovaním. K tomu je samozrejme prispôsobená indikácia, aby aj zvonka bolo jasné, že auto ide výlučne na elektrickú energiu. Potom si môžete zvoliť hybridný režim, alebo AWD, alebo Sport režim. Výber záleží len na tom ako chcete používať auto.
Existuje aj režim, ktorý je určený špeciálne na nabíjanie batérií za jazdy?
Tento je nastavený ako štandardný a predvolený. Nabíjanie prebieha vždy pri brzdení. Na rozdiel od bežných áut, kde sa kinetická energia mení na teplo, tu prichádza k slovu regenerácia energie v najväčšej možnej miere. Pri spomaľovaní v zápachach, napríklad, sa batéria dobíja.
Opel Grandland X - s hybridom bude mať pohon všetkých kolies Zdroj: jmr
Kde sú umiestnené batérie a ako je ovplyvnený objem batožinového priestoru?
Sú umiestnené pod zadnými sedadlami. Ich kapacita je 13 kWh a používame Li-Ion batérie. Sú vlastne v miestach, kde bola palivová nádrž. Tú sme zmenšili, ale stále má 43 litrov objemu. Tým pádom sme dospeli ku kompromisu medzi veľkosťou nádrže a kapacitou batérie.
Ako člen koncernu má niekoľko porovnateľných prvkov s Hybrid4 v Peugeote...
Áno, sú tam podobné prvky a aj by mali byť. Ak chceme spraviť čo najlepšie auto pre zákazníkov, musíme využiť technológie dostupné v koncerne. Zákazník tak dostáva benefit z úspor z rozsahu, keďže tieto technológie netreba vyvíjať úplne nanovo. Ale integrácia do auta je rozbehnutá tak, aby zákazník rozoznal, že ide o náš produkt. Od začiatku sme auto tvorili ako Opel a jeho DNA ostáva zachovaná.
Pre Peugeot 3008 Hybrid4 a Opel Grandland X sú teda rozdielni zákazníci?
Áno, určite.
Aký predpokladáte podiel hybridov na predaji?
Tieto čísla zatiaľ nemôžeme prezentovať. Ale vidíme, že trh PHEV za ostatné roky naozaj výrazne rastie. S príchodom roku 2020 však očakávame ešte väčší nárast. Uvidíme aké čísla prinesie práve tento rok plug-in hybridom s tlakom na znižovanie emisií. Myslíme, že tu je práve priestor na zvýšenie trhového podielu.
Je v pláne aj väčšia batéria, napríklad na dojazd až 100 kilometrov?
Toto budem musieť nechať ako tajomstvo, v tomto momente to nemôžem komentovať. Ale určite chystáme novinky aj v elektrickej a elektrifikovanej časti portfólia.
Opel Grandland X - interiér Hybrid4 sa ničím od bežných verzií nelíši Zdroj: jmr