Úplná novinka
Levorg nemožno s ničím v rámci značky porovnávať. Pre Subaru je to úplná novinka, v kategórii okupovanej európskou klasikou ako je VW Golf Variant či Škoda Octavia Combi doteraz na starom kontinente zástupcu nemal, Legacy bolo o kus väčšie.
Prvý pokus nie vždy vyjde, no pri pohľade na ostro rezané krivky, agresívnu masku pochádzajúcu z rally auta a športový zadok s dvojitou koncovkou výfuku (reálnou) ťažko nájsť lepší príklad, kedy sa to podarilo hneď na prvý raz. Áno, dizajn je subjektívna vec, ale nestretol som nikoho, komu by sa auto nepáčilo.
Subaru Levorg GT-S Zdroj: Martin Rampáček
Má dlhý a nízky profil, čo sa prejavuje aj vnútri. Je tu dostatok miesta vpredu i vzadu (operadlá zadných sedadiel sú polohovateľné), kufor je síce hlboký, ale pár desiatok litrov navyše by neurazilo. Kvalita a spracovanie interiéru je ďaleko lepšie, než na čo sme zvyknutí od Subaru, i keď nemeckej prémiovej triede sa to nevyrovná. Potešia sedadlá s dobrým bočným vedením, rôzne displeje, chod tlačidiel i použité materiály.
Počítať síce nemožno s najnovšími technológiami, Levorg ale má všetko potrebné. Z bezpečnostných systémov len monitoruje mŕtvy uhol a neotravuje sledovaním jazdného pruhu. Taktiež tu nie je radarový tempomat, toto auto je skutočne viac pre nadšeného jazdca než príležitostného vodiča. Pri parkovaní zlepší výhľad výborný obraz cúvacej kamery, takisto má tento Japonec konečne bezkľúčové otváranie len priblížením dlane, netreba na kľučke nič stláčať.
Subaru Levorg GT-S Zdroj: Martin Rampáček
Nezvyčajná kombinácia
Pre Európu veľmi netradičná je použitá technika. Levorg sa rovnako ako aj iné modely značky predáva s pohonom všetkých štyroch kolies, čo oceníte v ľahkom teréne, v zime a na mokrej ceste.
Okrem toho ho ale kúpite len s 1,6 benzínovým motorom typu boxer v kombinácii s automatickou prevodovkou CVT. A tu nastáva problém, keďže Európa chce najmä naftové autá a pri nižšej cene sa v tejto triede uspokojí aj s manuálom.
Subaru Levorg GT-S Zdroj: Martin Rampáček
Navyše je spotreba privysoká, vždy o približne 1 až 2 litre viac, než by sa patrilo. Dlhodobý kombinovaný priemer som dosiahol 8,6 litra na 100 km, v meste sa hýbete nad 10. Výkonu je dosť, ale treba chvíľu čakať, kým sa turbo roztočí. Asi ma nadšenci ukameňujú, ale na každodenné použitie si Levorg priam pýta kombináciu úsporného naftového motora s lacnejším manuálom.
Automat síce nesie označenie CVT, čo by mohlo znamenať, že je tu viac hukotu než záťahu, ale Subaru mu pridáva aj niekoľko softvérovo prednastavených stupňov. Vo všeobecnosti nepríjemný CVT zážitok tak eliminuje a radí hladko. Po pustení brzdy sa auto rozbieha trochu surovo a rýchlo, na čo treba myslieť najmä pri vychádzaní z neprehľadných parkovacích miest.
Subaru Levorg GT-S Zdroj: Martin Rampáček
Vytiahnite ho za mesto
Kde Levorg očakávania predbieha, je jazda. Podvozok je typické Subaru, čo znamená výbornú filtráciu nerovností a chuť lietať s rozhádzaným zadkom po poli, jeho nastavenie zároveň priliepa auto k zemi na kvalitnom asfalte. Nehovoriac o tom, že rodina sa bude cítiť pohodlne aj v porovnaní s nemeckou konkurenciou, ktorá je tvrdšia.
Ak nič iné, posed i skvele tvarovaný volant motivujú vytiahnuť Levorg do obľúbených zákrut za mestom. Sedíte nízko, volant sa dá krásne pritiahnuť vpred, aby si vodič mohol vystrieť nohy. Riadenie je presné, auto na ceste drží za každých okolností. Masívna palubná doska doplnená výhľadom na nasávač na kapote dodáva pocit istoty, že s ním môžete ísť hocikam. Hýbe sa ako skutočné Subaru, neohrozene tuho a sebaisto.
Subaru Levorg GT-S Zdroj: Martin Rampáček
V prvých zákrutách rýchlo narážam na limity motora. Ani 170 koní nedokáže auto rozhádzať, podvozok ďaleko predbieha schopnosti motora a jeho výkon. Levorg si priam pýta ďalších 50 aj 100 koní navyše tak, aby ste ho mohli rozhadzovať aj na suchom asfalte a letieť do zákrut bezpečne dvermi napred. Pre rodinu super, ale my si veľmi, veľmi prosíme aj Levorg STI.
Verdikt
Konkurencia Octavie od japonského Subaru niektoré očakávania napĺňa ťažšie. Praktická stránka je dobrá, ale na výbornú to ešte nie je a zamrzí vysoká spotreba. Ale hneď ako Levorg vytiahnete za hranice mesta do svojich obľúbených zákrut, budete nadšení. Volant aj vďaka ideálnemu posedu poslúcha na slovo, podvozok by zvládol ďaleko viac. Je to úplne iný zážitok ako dostanete od koncernu a ak má srdce pri rozhodovaní silnejšie slovo než rozum, voľba je jednoznačná.
Plusy | Mínusy |
výborné jazdné vlastnosti | vyššia spotreba |
športový posed za volantom | menší kufor |
pohon 4x4 | jediná dostupná kombinácia motoru a prevodovky |
hladko radiaci automat | |
charakter |
Subaru Levorg GT-S Zdroj: Martin Rampáček
Technické údaje Subaru Levorg GT-Sport | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,6 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 125 (170) pri 4800-5600 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 250 pri 1800-4800 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 8.9 |
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) | 8,5/6,3/7,1 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - (l) | 522/1446 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1551 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4690/1780/1490 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 26 316; tento kus 30 090 |