Volvo P1800 prišlo ako nástupca roadsteru P1900. V roku 1957 padlo v centrále Volva rozhodnutie, že automobilka nemôže byť bez športového modelu. A to aj napriek tomu, že odchádzajúci roadster bol katastrofou z hľadiska predaja.
Talianske návrhárske štúdio Frua postavilo tri prototypy, avšak finálny dizajn vytvoril Pelle Petterson. Zaujímavé je, že až do roku 2009 Volvo stále tvrdilo, že P1800 navrhli Taliani. Potom priznalo, že to vlastne nebolo celkom tak.
Pôvodný plán bol, že auto bude vyrábať karosáreň Karmann. Všetko bolo pripravené, formy nachystané, ale v tom momente zasiahol Volkswagen. Najväčší a najdôležitejší zákazník Karmannu jednoducho výrobu Volva zakázal. Veď by konkurovalo jeho modelom. To skoro zapríčinilo skončenie projektu.
Nakoniec v roku 1960 podpísali kontrakt s Jensen Motors v Anglicku. Ten obsahoval klauzulu, že sa vyrobí 10 000 áut. Prvé auto zišlo z linky v Septembri 1960.
Prvý model označovaný iba ako P1800 mal motor s objemom 1,8 litra a dvoma karburátormi. Takéto usporiadanie stačilo na 74 kW (100 k). Agregát pochádzal z iného prostredia akoby sa dalo čakať. Jeho základy sa dajú nájsť v nákladnom motore V8 s dvojnásobným objemom.
Po P1800 v roku 1963 prišiel model 1800S. „S“ na konci znamená, že auto už nebolo vyrobené Jensenom, ale vlastnou fabrikou, čiže Swedish. Výroba v Anglicku nedosiahla ani počet stanovený kontraktom, pretože Jensen nedokázal dodržať požadovanú kvalitu. Okrem presunu výroby dostal motor jemnú úpravu. Už produkoval 85 kW (115 k). Rok 1969 znamenal pre auto použitie dvojlitra s výkonom 89 kW (120 k).
Verzia 1800E, ktorá prišla v roku 1970 znova pridala výkon. A nebolo to len malými úpravami. Namiesto karburátorov pripravovali zmes vstrekovače Bosch D-Jetronic. Spolu s iným časovaním vzrástol výkon na 96 kW (130 k). Z nuly na stovku sa tento model dostal za 9,5 sekundy. Na zastavenie využíval kotúčové brzdy na všetkých kolesách. Dovtedy boli vzadu len bubny.
Najzaujímavejším modelom z radu však bolo 1800ES. Možno ho nazvať trojdverovým kombi, alebo shooting brake. Tento vznikal posledné dva roky produkcie až do roku 1973. V porovnaní s kupé mal priškrtený výkon 92 kW (125 k).
Celkovo zbehlo z výrobných pásov 47 492 kusov tohto športového Volva. Posledný kus opustil brány fabriky 27. Júna 1973. Problémom modelu bola cena. P1800 prišlo na trh v tom čase, čo Jaguar E-type a cena nebola oveľa nižšia.
Volvo P1800 účinkovalo v televíznom seriáli The Saint. Roger Moore, ktorý v ňom hral hlavnú úlohu bol z auta tak nadšený, že si kúpil svoje vlastné.
Jedna P1800 však trčí nad ostatné, konkrétne ide o typ 1800S vyrobený vo Švédsku. Trčí nájazdom. Irv Gordon zo štátu New York v USA vlastná auto, ktoré má svoje čestné miesto v Guinessovej knihe rekordov. V Júli 2010 malo 2,8 milióna míľ, čo je v prepočte skoro 4,5 milióna kilometrov. Majiteľ vyhlásil, že do roku 2013 prekročí s autom hranicu troch miliónov míľ.
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.
Foto – Volvo