Model strednej triedy značky Volvo sa po svojej ženevskej premiére na jar minulého roku na trhoch už etabloval. My sme postupne otestovali benzínový šesťvalcový derivát s pohonom 4 x 4 aj päťvalcový turbodiesel so záberom predných kolies. Dnes prichádza na rad ďalšia prednokolka, no tentoraz kombi verzia, ktorá v názvosloví severskej značky nesie označenie V. Ešte novšia je jej pohonná jednotka – prepĺňaná benzínová tisícšesťstovka. Vo svete motorov kopíruje aktuálny trend downsizingu.
Nastolený otáznik
Pri pohľade na toto auto človeku možno napadne, kde sú tie časy, keď sa s pojmom Volvo spájali predstavy hranatého monumentu, ktorý síce nachádzal ohlas u lepšie situovaných motoristov, ale až s blížiacim sa vekom odchodu do dôchodku. Volvo V60 dnes producíruje exhibicionisticky ofenzívne tvary prednej partie spoločnej so sedanom a pritom nadväzujúce línie už typické pre kombi vysoko nastavenú latku nepodliezajú. Dlhá strecha sa nekompromisne zvažuje smerom dozadu, silueta bočného presklenia sa markantne zužuje a zadný previs je kratší ako ten predný. A pohľad na doslova frivolný zadok vyvoláva obavy o osud sedanu, keď „véčko“ je prinajmenšom rovnako fotogenické.
Obývačka Volvo
Farebne atraktívne kombinovaný interiér so sedadlami zaodetými v jemnej príplatkovej koži navodzuje pozitívnu atmosféru. V pozícii vodiča registrujeme športovo znížený posed a kvitujeme aj plný elektrický servis sedadla. Najmä po tom, čo sme v predošlom exemplári mali tú česť so zle prístupnou ružicou manuálnej regulácie sklonu operadla. Bohato dimenzované sedadlo má v povahe auta adekvátne bočné vedenie, no je predovšetkým pohodlné. Trojramenný volant s kožou obšitým vencom a s ovládaním audiosústavy a tempomatu na priečkach dobre padne do ruky. No keď sa počas dlhej monotónnej cesty po diaľnici ruky presunú na spodný okraj, pravý lakeť nenachádza oporu. Stredová opierka je príliš vzadu. Vyhovie len nadpriemerne vysokým vodičom. Prístrojový štít chronometrického dizajnu imponuje svojou jednoduchosťou a prehľadnosťou. Ale na úkor absentujúceho teplomera chladiacej kvapaliny, prípadne teplomera olejovej náplne. Pre Volvo typická plávajúca stredová konzola zľahka natočená k vodičovi obsahuje schému nastavovacích spínačov dvojzónovej klimatizácie intuitívne rozmiestnených v tvare sediacej postavy. Funkcie štyroch otočných regulátorov si však notoricky mýlime. O poschodie vyššie umiestnený centrálny informačný displej je rovnako dobre tienený ako prístrojový štít. Slúži ako rozhranie pre audiosystém aj navigáciu. Jeho prostredníctvom sa dá tiež deaktivovať stabilizačný systém (DSTC). Ale až v dvoch krokoch. Niet nad osobitný spínač. USB port nachádzame v stredovom boxe, nechýba elektrická parkovačka. Ak zadné sedadlá sú neobsadené, hlavové opierky, ktoré inak bránia vo výhľade dozadu, sa dajú z miesta vodiča sklopiť.
Hendikep v kufri
Dve formované kreslá vzadu sú pohodlné a trochu nižšie ukotvené. Chodidlá zasunuté pod predné sedadlá posed ešte viac stabilizujú. Tých 8 až 10 centimetrov rezervy v oblasti kolien kopíruje situáciu v sedane, no k štyrom centimetrom nad hlavou kombi pridáva ďalšie dva. Aj miesto v strede nad robustným stredovým tunelom je obkročmo použiteľné. Kufor má nízku nakladaciu hranu a je dobre prístupný. S roletou, ktorá chráni jeho obsah pred pohľadmi zvedavcov, sa dá manipulovať jednou rukou. Keď sa zroluje, odhalí mäkko vystlaný, rozložitý, ale pomerne plytký úložný priestor. Základná kapacita 430 litrov prekvapivo ani o liter neprevyšuje objem kufra v sedane. Ešteže vo „véčku“ sa dá využiť aj priestor nad roletou. Ak to posádka urobí, príde vhod výsuvná roleta na rozhraní kufra a interiéru. V dvojitom dne nachádzame dostatok miesta na drobnosti a keď sklopíme zadné operadlá, získame vodorovnú plochu. V poriadku, len tá chýbajúca litráž. Asi treba presvedčiť zákazníka, že práve pre ňu je Volvo viac sexi.
Motor (čiastočne) presvedčil
Nová – kompaktným turbodúchadlom prepĺňaná tisícšesťstovka po bezkľúčovom štarte beží hladko a takmer nečujne. Vodiča obrneného toleranciou voči drsnejšiemu prejavu turbodieselov si tento benzínový štvorvalec čoraz viac omotáva v celom spektre jazdných režimov mäkkým záberom, prívetivou akustikou aj konzistentným ťahom bez zjavných výkyvov. Je aj pozoruhodne pružný, aj keď tu má za naftovými motormi stále čo doháňať. Zato oveľa lepšie ide do vysokých otáčok. Stovka v čase pod 10 sekúnd potvrdzuje nadobudnutý dobrý dojem z akceleračných schopností. Cítiť aj dostatočnú výkonovú rezervu pri ustálenom tempe na hranici diaľničného limitu (130 km/h pri 2 700 otáčkach), čo je aj zásluha rozumne odstupňovanej automatickej prevodovky. Nameraná priemerná spotreba 7,6 l/100 km však predsa len zaostala za našimi očakávaniami. Zrejme sa prejavila senzitívnosť motora na hmotnosť dvojtonového Volva.
Príjemný zážitok
Jazdné vlastnosti V60 len potvrdzujú skúsenosti získané s es-šesťdesiatkou. Toto vozidlo robustnej konštrukcie obuté vo formáte 235/45 R17 patrí k tým komfortnejšie odpruženým. Dojem ešte vylepšuje akustická izolácia interiéru, čo sa však na aute prémiovej úrovne už automaticky očakáva. Tým však nemienime odradiť športovejšie orientovaných vodičov. Môžu si priplatiť športový alebo aktívny podvozok – Four C Chasis, ktorý dovoľuje voliť z troch charakteristík priamo z miesta vodiča. Ľahký motor nad prednou nápravou ešte zlepšuje ovládateľnosť a znižuje koncepciou vrodený sklon k nedotáčavosti. Keď k tomu prirátame presné radenie a volant, ktorý kladie rukám optimálny odpor, príjemný pocit doznieva ešte dlho po tom, ako sme Volvo V60 vrátili.
Záver
Benzínový strednolitrážny štvorvalec vo Volve berieme ako zmysluplnú alternatívu pre tých, ktorým nafta zapácha. Osloví aj motoristov, čo sa na šesťvalec z akéhokoľvek dôvodu necítia. V porovnaní so vznetovými päťvalcami kompaktný zážihový štvorvalec ponúka kultivovanejší prejav, ale konkurovať im v ekonomike prevádzky zatiaľ dokáže len v ustálených režimoch jazdy. Na nervóznejšiu pravačku na akcelerátore reaguje v relatívne ťažkom Volve podstatne vyšším apetítom ako naftová verzia. Tento nedostatok zas kompenzuje nižšou obstarávacou cenou. Rozdiel 3 000 € a viac zohráva v kalkuláciách svoju váhu. Záleží len na počte najazdených kilometrov. A či kúpiť radšej kombi alebo sedan? Tiež vec názoru. My by sme uprednostnili kombi. Fazónou exteriéru so sedanom drží krok, základnou kapacitou kufra porovnanie tiež vyznieva fifty-fifty, ale ten vo véčku je vskutku praktickejší.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
ABS, EBA, EBD, DSTC, šesť airbagov, šesťstupňová manuálna prevodovka, DRIVEe, ochrana proti zadnému nárazu, palubný počítač, dvojzónová automatická klimatizácia, informačný displej, elektrická parkovačka, audiosystém Performance s CD a MP3, multifunkčný volant, dynamický podvozok, mechanicky nastaviteľné predné sedadlá, halogénové predné svetlomety, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, šestnásťpalcové oceľové disky kolies...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Kožené čalúnenie, vyhrievané sedadlá, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, elektricky nastaviteľné sedadlo spolujazdca, aktívne dual-xenónové svetlomety, adaptívny radarový tempomat, varovanie pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, varovanie pred vozidlom v mŕtvom uhle, elektricky ovládané strešné okno, prídavné vyhrievanie motora, alarm, bezkľúčový štart, športový podvozok, elektricky sklápateľné zadné hlavové opierky, ostrekovače svetlometov s vyhrievanými dýzami, multimediálny systém, digitálna TV, navigácia, kontrola tlaku v pneumatikách, sedemnásťpalcové alebo osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
Hodnotenie
+
Podmanivý dizajn exteriéru
Vkusne zariadený interiér
Pružný a kultivovaný benzínový štvorvalec
Citlivé riadenie
Komfortné pruženie
–
Menší kufor
Volvo V60 T3 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Volvo V60 T3 | Audi A4 Avant 1,8 TFSI | BMW 318i Touring | Mercedes-Benz C 180 BlueEfficiency | |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 596 | 1 798 | 1 995 | 1 796 |
Usporiadanie a počet valcov | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 110 (150)/5 700 | 118 (160)/4 200 – 6 200 | 105 (143)6 000 | 115 (156)/5 000 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 240/1 600 – 4 000 | 250/1 500 – 4 500 | 190/4 250 | 250/1 600 – 4 200 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | zadný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,7 | 8,9 | 9,5 | 9,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 | 218 | 210 | 218 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 6,7 | 7,2 | 6,3 | 6,8-7,5 |
Rázvor (mm) | 2 776 | 2 808 | 2 760 | 2 760 |
Objem batožinového priestoru (l) | 430 | 490 | 460 | 485 |
Cena základného modelu s DPH (€ – Sk) | 30 100 | 32 810 | 30 900 | 33 450 |
(do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla)
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov
Foto – Volvo