Ferrari 250 GTO sa stalo najdrahším autom na svete. Súkromná transakcia priniesla jeho predchádzajúcemu majiteľovi 35 miliónov dolárov. V prepočte niečo cez 28 miliónov eur za auto zaplatil zberateľ Craig McCaw zo Spojených štátov amerických.
Craig McCaw nadobudol veľkú časť peňazí na financovanie zbierok predajom svojej telekomunikačnej firmy. Tú v roku 1993 kúpil gigant AT&T za 11,5 miliardy dolárov. Auto bolo dovtedy majetkom podnikateľa Erica Heerema narodeného v Holandsku, pôsobiaceho v anglickom Sussexe. K nemu sa auto dostalo približne desať rokov dozadu za 7 miliónov eur.
GTO vyrobené v roku 1962 je v súčasnosti najdrahším autom na svete a predbehlo o 3 milióny eur rovnaký model, ale z roku 1964 predaný vo februári. Číslo podvozka 3505GT však má oproti ostatným 39 vyrobeným GTO z rokov 1962-64 niekoľko unikátnych detailov.
Najzásadnejší rozdiel, udierajúci do očí na prvý pohľad, je farba. Tradičná červená Ferrari Rosso ustúpila limetkovej zelenej farbe. Presne tento kus bol špeciálne vyrobený pre Sira Stirlinga Mossa. Mal na ňom absolvovať Le Mans, čo sa kvôli jeho nehode a koncu kariéry nestalo.
Auto sa nakoniec dvadsaťštyrihodinovky zúčastnilo so šoférom Innesom Irelandom, ale skončilo diskvalifikáciou. Farba auta korešpondovala s vtedajším Mossovým týmom UDT-Laystall.
Názov GTO znamenal Gran Turismo Omologata a číslo 250 značilo objem každého valca. Vzhľadom na usporiadanie V12 sa jednoduchou matematikou dá dostať objem troch litrov. Výkon dosahoval na šesťdesiate roky ohromných 221 kW (300 k). Manuálne radená päťstupňová prevodovka posielala všetku hnaciu silu na zadnú nápravu 1100-kilogramového auta.
Keď bolo auto nové, stálo 18000 dolárov. To by teraz bolo po zohľadnení inflácie 137 000 dolárov, čiže skoro 110 tisíc eur. Každý zo zákazníkov musel byť odsúhlasený samotným Enzom Ferrari, alebo dílerom pre USA, Luigim Chinettim.
Nástupcom auta sa v osemdesiatych rokoch stalo 288 GTO.
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.
Foto – Ferrari