Výroba modelu 205 trvala Peugeotu celých 15 rokov. Začala už v roku 1983 a počas celého produkčného času zišlo z montážnych liniek až 5,3 milióna kusov. Päťdverová karoséria alternovala s trojdverovou a verziou kabrio. Boli výbornou kombináciou ceny a úžitkovej hodnoty.
Dvestopäťky neboli príliš vzrušujúce. Až do doby, kedy sa, v roku 1984, objavil na scéne malý bojovník s označením GTi. Klasické verzie mu mohli závidieť širšie blatníky, ktorým zodpovedali aj upravené nárazníky. Úprava podvozku dostala auto bližšie k ceste a znížila tým ťažisko.
Pod kapotou malého pretekára bol základnou alternatívou 1,6 litrový štvorvalec. Športový základ s výkonom 77 kW (105 k) bol podľa majiteľov viac ochotný k vytáčaniu k červenému poľu otáčkomera ako väčší 1,9 litrový agregát. V roku 1987 menšej jednotke pribudlo trocha výkonu a tým sa dostala na 86 kW (115 k).
Jedna-deviatka ponúkala viac točivého momentu. Porcia 161 Nm v spojení s 94 kW (128 k) ponúkala dostatočnú dynamiku, najmä pri zohľadnení hmotnosti 875 kilogramov. Kompaktné auto meralo na dĺžku 3,7 metra a rázvor mal 2,42 metra.
Predaje auta prudko klesli po roku 1990. Dôvodom boli nové predpisy ohľadne emisií. Výsledkom bolo zastavenie výroby slabšieho modelu už v roku 1992. Silnejší motor ešte pár rokov prežil, ale dostal do výfukového potrubia katalyzátor, čím jeho výkon padol na 91 kW (122 k).
Priaznivci značky Peugeot a ostrých hatchbackov stále tvrdia, že po odchode 205 GTi automobilka neponúkla adekvátnu náhradu. Najbližšie sa k tomuto postu dostal model 306 GTi, označovaný tiež ako S16 s dvojlitrom a 120 kW (163 k). Výrobca však tvrdí, že nový Peugeot 208 GTi bude plnohodnotným nástupcom.
Peugeot 205 GTi ešte neodišiel úplne. Na Britských ostrovoch existuje firma Pug1off, ktorá pod kapotu malej 205 transplantuje práve motor z 306 GTi. Spoločne so šesťstupňovou prevodovkou a brzdami z 206 RC auto dokáže poskytnúť veľa zážitkov. Najmä keď hmotnosť vzrastie iba o 20 kilogramov. V prípade potreby dokáže úpravca vytiahnuť z dvojlitra až 143 kW (197 k).
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na ETREND.sk.
Prečítajte si všetky.
Foto – Peugeot