Už len samotná predstava, že tovar naložia do auta, auto samo prejde do destinácie a potom ho vyložia, znie zaujímavo. Najďalej sa vo vývoji dostal americký Freightliner. Jeho prototyp dostal možnosť jazdiť po nevadských cestách s reálnymi evidenčnými číslami.

Prototyp s názvom Inspiration vo veľkej miere čerpá zo štandardného modelu Cascada a podľa amerických tradícií nemá zvislú prednú časť ako európske kamióny. Časť inšpirácie sa našlo aj v Mercedese Actros. Daimler je totiž vlastníkom značky Freightliner.

Autonómna jazda Inspiration je však trochu nadnesený pojem. Systém Highway Pilot dokáže kolos riadiť, ale iba po diaľniciach. Na nich je potrebné, aby boli dobre viditeľné čiary, nech sa kamery majú podľa čoho orientovať. Bežné cesty a mestá obslúžiť nedokáže. Zatiaľ.

V praxi je nutné, aby vodič doviedol auto na diaľnicu a potom ho prepne do autonómneho režimu, kde začne fungovať systém udržiavania v pruhoch a adaptívny tempomat. Tiež zatiaľ nie je možné autonómne predchádzať, takže keď dobehne nákladnú Aviu, má smolu.

Freightliner Inspiration - sám jazdí len po diaľnici Zdroj: Freightliner

Obmedzenosť systému nič nemení na fakte, že Freightliner Inspiration získal ako prvý nevadské evidenčné číslo pre autonómne vozidlá. Okrem menšej únavy vodiča má samostatná jazda znížiť spotrebu a emisie. Ďalšia otázka znie, ako by takáto jazda fungovala z pohľadu tachografu. Mal by ju vodič vo výkone alebo by bola hodnotená ako pauza?