Sociálna sieť Facebook je emocionálny pracovný stroj, a ak ho chcete nadobro opustiť, bude vás to stáť veľa energie, tvrdí v komentári na portáli The Verge autorka Sarah Jeong. Ešte pred škandálom so zneužívam dát spoločnosťou Cambridge Analytica sa rozhodla pre ročný Facebook detox. Zistila, že v mnohých ohľadoch je Facebook nevyhnutnosťou – mnohí toto tvrdenie samozrejme odmietajú akceptovať.
Spoločnosť Facebook totiž nahradila veľkú časť emocionálnej práce, ktorej sa venovali predchádzajúce generácie. Zabudli sme totiž (alebo si možno nevšimli), koľko hodín naši rodičia strávili aktualizovaním svojich adresárov, klopaním na dvere, aby sa ubezpečili, že všetci v susedstve alebo v rodine vedia o víkendovej grilovačke na záhrade, pravidelne telefonovali s príbuznými, či sú v poriadku či strihali zaujímavé novinové články a posielali ich priateľom. Posielali zaľúbené listy na Valentína, listy na Veľkú noc, Vianoce a iné sviatky.
„Facebook mi umožňuje byť lenivý podobne ako chlapík v stereotypnej kancelárii v 50. rokoch. Facebook je digitálnym ekvivalentom mojej sekretárky, alebo mojej manželky, ktorý na mňa kričí, aby som nezabudol niekomu zaželať na narodeniny, alebo ma informoval, že dnes večer mám spoločenskú udalosť,“ tvrdí autorka článku. Neobhajuje Facebook za jeho zlyhania, ale opisuje realitu. Tvrdí, že vzdať sa sociálnej siete je extrémne ťažké, pretože využil našu lenivosť a potrebu sociálnej interakcie na ziskový biznis.
Prirovnáva Facebook k čiernej vdove alebo k vražednému sluhovi a jedu, ktorý máme vo svojej domácnosti. Aj keď experti už roky upozorňovali na to, že nás Facebook špehuje a dáta môže zneužiť, jeho sila sa tak pevne „usadila do emocionálneho pracovného miesta v našom živote“, že sme realitu ignorovali. „Keď sa to skutočne stalo, pocítili sme akúsi intenzívnu zradu ako z detektívky Agathy Christie,“ píše autorka. Samozrejme, protagonisti na konci klasického vražedného príbehu jednoducho vymenia „sluhu“ za nového a menej vražedného.
Firma, ktorá vybaví rande za vás
Nové technológie vytvárajú nové zaujímavé príležitosti, ako si zarobiť. Svoje o tom vie Scott Valdez. Ráno vstane a so zamestnancami sa prihlási na zoznamku Tinder, kde komunikuje s desiatkami žien a mužov každý deň. Túto prácu si vyskúšala aj novinárka portálu Quartz Chloe Rose Stuart-Ulin.
Jej úlohou bolo získať vďaka flirtu telefónne číslo – nevystupovala pod vlastným menom, ale v mene klienta, ktorý firme platí a nemá čas na vypisovanie si s potencionálnou partnerkou. Firma jej zaplatila za každé telefónne číslo 1,75 dolárov. Tomuto biznisu sa natoľko darí, že si Scott založil virtuálnu službu Closer, ktorá sa venuje virtuálnemu poradenstvu na randenie. Dnes zamestnáva 80 ľudí a má 2 500 klientov.
Online zoznamka Tinder má obrovský úspech hlavne kvôli tomu, že je až geniálne jednoduchá. Nepotrebujete žiadne zložité vyplňovanie profilu, stačí jedna alebo pár fotografií. Keď sa niekomu páčite, prejde prstom na displeji smartfónu doprava, ak nie, tak doľava. Ak dôjde k zhode (match), môžete sa zhovárať.
Každý deň aplikácia eviduje 12 miliónov matchov a až v tretine prípadov sa Američania takto zoznámili so svojim manželom alebo manželkou. Lenže e-romantika je spojená aj s veľkým množstvom odmietnutí, otravovania, balastu a samozrejme hodín strávených pri smartfóne. Scott tak ponúka službu, ktorá je outsourcingom tejto otravnej práce. Výhodou je, že pozná know-how ako „zbaliť“ písanou formou neznámeho človeka.
Vo firme jeho zamestnanci pracujú na dvoch pracovných pozíciách. Prvou je „profile writers“, ktorý sa snaží klientovi vytvoriť príťažlivý profil. Táto pozícia si nevyžaduje kreativitu. Zamestnanci dodržiavajú striktné pokyny a často opakovane recyklujú úspešné klišé profily, ktoré na opačné pohlavie fungujú. Ak má napríklad klient psa, je to jackpot. Iná a oveľa komplikovanejšia je pozícia zamestnancov, ktorí už na Tindri komunikujú. Musia prejsť niekoľkotýždňovým tréningom a spoločnosť ich učí, ako sa majú pýtať, o čo sa majú zaujímať.
Pre klientov to nie je lacná služba - mesačne stojí 495 až 1695 dolárov. Klientom sa posielajú týždenné e-maily, kde ich upozornia na ženy alebo mužov, od ktorých získali telefónne čísla. Klientov, ktorí si ešte priplatia, firma dohodne aj termín rande.
Novinárka tiež priznala, že cieľom firmy nie je nájsť pre klientov ideálneho partnera, pretože potom by sa nevrátil.
Tinder, zoznámenie sa Zdroj: Facebook / Tinder