Pár krokov od roboty či kaviarne, cez plechové dvere rovno do vnútrobloku. Privíta vás niekoľko párov zvedavých očí sediacich pri zamrežovanej ohrade, ktorá ich delí od jedla, hygieny či sociálneho poradenstva. Všetko, čo vy hľadáte doma, ľudia bez domova hľadajú či našli v Domci, v centre pre ľudí bez domova Občianskeho združenia Vagus. 

Prívalové vlny pandémie sa nevyhli ani tejto najzraniteľnejšej komunite. Ako zmenilo ochorenie Covid-19 každodenný chod Domca a aký to malo dopad na prácu dobrovoľníkov? O tom sa TREND rozprával s asistentom v sociálnych službách a koordinátorom dobrovoľníkov Františkom Smolíkom z OZ Vagus. 

František Smolík z OZ Vagus
Zdroj: OZ Vagus - archív

Mali sme sa stretnúť ešte pred vianočnými sviatkami, ale nepodarilo sa nám to. Sú pre vás zimné mesiace jedno z najhektickejších období? 

Áno, zima je pre nás vždy hektická, nie je to pre našich klientov ľahké obdobie, obzvlášť cez lockdown, keď majú ešte menej možností nájsť teplé miesto. Vo všeobecnosti sú ľudia cez sviatky asi viac motivovaní spraviť niečo pre druhých. Myslím, že i koronakríza nás robí vnímavejších k potrebám druhých.

Je po dobrovoľníkoch väčší dopyt alebo je väčšia ponuka?

Po celý rok je väčší dopyt, možno len cez Vianoce ponuka. Osobne by som bol radšej, keby si ľudia uvedomili, že pomáhať je potrebné aj v iných mesiacoch. Za každú pomoc sme, samozrejme, vďašní, len ľudia niekedy zostanú zarazení až nahnevaní. Nie všetci rozumejú, že niekedy nevieme využiť ich pomoc, napriek tomu, že nám ju nezištne ponúkajú.

Čo robí dobrovoľník vo Vaguse? Čo má od tejto práce očakávať?

Snažíme sa spolu nájsť niečo, čím by vedeli byť užitoční a zároveň mali radosť z danej práce. Také klasické činnosti, ktoré vždy pomôžu, sú príprava raňajok, obedov a triedenie šatníka. Zaujímame sa ale aj o to, čo môže odovzdať dobrovoľník našim klientom. Ak niekto vie vyšívať, skladať origami alebo akúkoľvek inú aktivitu, dohodneme si termín a pre našich klientov zorganizujeme malý workshop. Cez koronu je to však celé iné. Prevádzka centra v týchto podmienkach nám berie veľmi veľa energie. Snažíme sa ochrániť seba i našich klientov, aby sme nemuseli zatvoriť centrum. Navyše vyťaženosť nášho centra cez túto pandemickú zimu nám vôbec nedáva šancu zaoberať sa voľnočasovými aktivitami, čo je škoda.

Dobrovoľníčky pri varení
Zdroj: Tereza Halásová

Dobrovoľníci nám však aj naďalej zabezpečujú varenie obedov, pretože to je niečo, kde sme naozaj od nich závislí. Každý deň máme vďaka nim navarených cca 70 porcií, je to obrovská pomoc, ktorá funguje celoročne. Za posledný rok sme získali aj viaceré „kuchárske stálice“. Máme dobrovoľníkov, ktorí k nám chodia variť každý týždeň po celý rok.

Ako veľmi sa teda musíte na dobrovoľníkov spoliehať v každodennom fungovaní? 

Ak rátame do dobrovoľníctva aj rôzne zbierky a spolupráce, tak bez nich by sme fungovať nevedeli. Väčšinu surovín máme z Potravinovej banky Slovensky, alebo od rôznych darcov. Ak by sme museli fungovať bez pomoci podnikov či súkromných darcov, asi by sme pre 70 ľudí denne navarili len ťažko, ak vôbec. Takisto to, že nám dobrovoľníci navaria obed každý deň, je obrovská pomoc. Musíme sa teda spoliehať na solidaritu. 

Ako prebieha bežný deň vo Vaguse?

Smiali sme sa s kolegami, že už si skoro ani nevieme spomenúť na ten bežný režim pred koronou. Obzvlášť teraz v zime je to komplikované, keďže klientov je veľa a my musíme dodržať nejakú kapacitu centra. Preto bežný deň v Domci začína tak, že desiatky klientov čakajú na nás pred bránou centra dlho pred otvorením, aby sa im ušlo miesto. Klientov si zapíšeme do poradovníka, aby sa nepredbiehali a nevznikali tak zbytočné konflikty. Potom pripravíme raňajky, kávu, čaj a môžeme začať registrovať klientov. Pri registrácií si každý klient môže určiť, o čo má v ten daný deň záujem. Či už sú to raňajky, obed, sprcha, šatník, sociálne poradenstvo alebo ošetrenie. Klientom je k dispozícii aj práčka a sušička. Tým klientom, ktorí sa do vnútra nedostali, prinesieme k bráne aspoň raňajky a teplý čaj.