Väčšinou to bola Lada alebo Škodovka, Moskvičov toľko nebolo. Ani samotný model 412 nebol úplne novým vozidlom, ale len akýmsi faceliftom 408mičky. Moskviča, nie Peugeotu, samozrejme. Trojpriestorová karoséria odrážala svetlo množstvom chrómu, za ktorý by sa nemusel hanbiť ani americký krížnik ciest.
Moskvič Ameriku pripomínal aj plutvami v zadnej časti a svetielkami na treťom stĺpiku, ktoré automobilka použila prvýkrát. Vravelo sa, že automobilka postupne zväčšovala hrúbku plechov, čo zvyšovalo hmotnosť.
Moskvič 412 - malé trojuholníkové okno sa vytratilo Zdroj: jmr/edit: Adam Slobodník
Vnútro Moskviča nemalo nič navyše. Máte obrovský volant a málo miesta na hlavu vpredu a celkovo vzadu. Prvý hrb na ceste sprostredkuje dokonalý kontakt temena hlavy s plechom stropu. Všetky ovládače sú tam, kde by mali byť, ale zdajú sa akési krehké. Hlavne je to cítiť na páčkach pod volantom.
Na naštartovanie Moskviča máte dve možnosti. Buď to nakopnete normálne štartérom alebo môžete využiť kľuku, ktorú pichnete cez predný nárazník. Len potom treba dať pozor na kopanec, keď sa motor chytí. Za volantom máte v prvom rade sluchový vnem. Agregát so štyrmi valcami hučí ako stíhačka. A pritom má len 1,3 litra a konštruktéri ho vraj skopírovali z Oplu Kadett.
Moskvič 412 - volant mal obrovský priemer Zdroj: jmr/edit: Adam Slobodník
Zaradíte jednotku a vyrazíte. Znie to až príliš jednoducho. Prevodovka má však ďaleko od presnosti a na zaradenie jednotlivých stupňov musíte mať jednoducho nejaký trik. Možno Copperfield či Houdini by to zvládli na prvýkrát, bežný smrteľník má trochu problém.
Napriek tomu, že hmotnosť vraj narastala z pôvodnej tony až na menší tank, zrýchlenie je celkom svižné. Aspoň pocitovo. Reálne však idete omnoho pomalšie ako cítite, Moskvič môže slúžiť aj ako prevencia proti pokutám. Najväčší problém je s trojkou, ktorá tam nechce ísť ani náhodou. A ak prekročíte 70 km/h, treba rozmýšľať poriadne dopredu.
Moskvič 412 - vzadu bol náznak plutiev Zdroj: jmr/edit: Adam Slobodník
Prečo pozerať až za križovatku? Lebo Moskvič má štvoricu bubnových bŕzd. To by ešte nebol až taký tragický fakt. Skôr je problémom, že pedál má dva stupne - on a off. Buď nebrzdíte, alebo brzdíte naplno, čo môže v zákrute prejsť do krásneho pretáčavého šmyku.
Teda až potom, čo zvládnete strašidelný náklon karosérie. Podvozok nemá s presnou jazdou nič spoločné. Po epizóde za volantom takéhoto monštra budete vďační za to, že na nových autách ide všetko ľahko a presne. A je jedno, či to je Škoda alebo Bentley.
Legendy minulosti každý druhý pondelok v rubrike Auto na TREND.sk.
Prečítajte si všetky.