Najväčším problémom elektromobilov súčasnosti je ich obmedzený dojazd. V spojení s nabíjaním, ktoré je dlhšie ako tankovanie fosílnych palív preto pri dlhých cestách strácajú konkurencieschopnosť.
Technologické centrum Volva preto pracuje zároveň na troch vozidlách so systémami na predĺženie dojazdu – Range Extenders. Základom je okrem elektromotorov a batérií trojvalcový benzínový motor, ktorý dokáže spaľovať aj etanol (E85). Takáto kombinácia produkuje menej ako 50 gramov CO2 na kilometer.
Prvý variant je Volvo C30 so zapojením Range Extenderu do série s elektromotormi. Motor v tomto prípade produkuje 45 kW (60 koní) a spolu so 40 litrovou nádržou je pod zadnou podlahou kufra. Motor poháňa 40 kW generátor elektrickej energie, ktorý poháňa elektromotory s výkonom 82 kW (111 k).
Šofér má možnosť voľby nabíjania batérií priamo z generátora, čím sa zvýši akčný rádius. Nabíjanie pracuje aj na princípe regenerácie energie pri brzdení. Auto dokáže čisto na batérie prejsť 110 km, pri spolupráci s Range Extenderom to je viac ako 1 000 km.
Druhou technologickou alternatívou v C30 je paralelné zapojenie Range Extenderu a elektromotorov. V tomto prípade je motor znova trojvalec s rovnakou nádržou ako prvý model, avšak cez šesťstupňovú automatickú prevodovku poháňa zadné kolesá. Doping dostáva vo forme turba a preto dosahuje až 140 kW (190 k). Generátor na 40 kW môže tiež dobíjať akumulátory a tým zvyšovať vzdialenosť, ktorá sa dá prejsť iba na elektriku.
Elektromotor tiež zostal zachovaný, čiže tiež dosahuje 82 kW (111 k). Vďaka paralelnému zapojeniu je však celkový výkon viac ako 220 kW (300 k) a to zabezpečuje C30 zrýchlenie z nuly na sto pod 6 sekúnd. Aj v tomto prípade je celkový dojazd viac ako 1 000 km, z čoho 75 čisto na baterky.
Treťou testovanou alternatívou je to isté ako v druhom prípade, len všetky systémy, čiže elektromotory aj Range Extender sú pod prednou kapotou Volva V60. Znova to je teda 82 kW elektromotor a 140 kW trojvalec. Rozdiel je ale v tom, že do 50 km/h ide auto výlučne na elektrickú energiu a až potom sa k slovu dostáva spaľovací motor.
Poháňaná je predná náprava. Batérie sú pod zadnou podlahou kufra a kapacitne vystačia na prejdenie 50 km. Vďaka Range Extenderu a 45 litrovej nádrži však V60 dokáže prejsť znova až 1 000 km.
Všetky varianty sú stále vo vývoji. Reálne testovanie začne v prvej polovici roku 2012.
Foto – Volvo