Z jednotlivých modelov aj vlani najviac šiel na odbyt VW Golf a autá nižšej strednej triedy (medzi ktorými figuruje) sa tiež najlepšie predávali. Takto európsky automobilový trh v uplynulom roku vidí portál Left-Line vo svojej analýze, ktorá obsahuje tiež rebríčky predajnosti podľa trhových segmentov. Je to interesantné a poučné čítanie už preto, že v širokom európskom kontexte sú výsledky objektívnejšie. Menej ako v štatistikách národných trhov sa na nich prejavujú rôzne miestne deformácie.

Left-Lane pri zostavovaní rebríčkov vychádzal z údajov Asociácie európskych automobilových výrobcov (ACEA), spoločnosti JATO Dynamics a použil aj čísla samotných automobiliek. Pritom z relevantných európskych automobilových trhov chýbajú údaje len za Rusko. 

Trieda Mini – Fiat 500 sa vrátil na výslnie

Záujem o najmenšie autá oproti roku 2012 mierne klesol a do čela poradia predajnosti sa posunul nový líder – Fiat 500. Na tomto poste vystriedal súrodenca Fiat Panda. Napriek tomu že „päťstovka“ figuruje v ponuke už dlhšie, prilákala o 9 % viac zákazníkov ako rok predtým. Z ďalších modelov zastúpených v prvej desiatke, si medziročný rast počtu registrácií zaknihovali len VW Up! a Lancia Ypsilon.

Fiat 500 Zdroj: Fiat

Najžiadanejšie autá v Európe podľa trhových segmentov
(ks)
Mini
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. Fiat 500 158 918 145 700 9
2. Fiat Panda 152 727 185 010 -17
3. VW Up 130 039 113 827 14
4. Renault Twingo 78 432 92 517 -15
5. Smart Fortwo 65 226 69 759 -6
6. Hyundai i10 60 324 66 623 -9
7. Lancia Ypsilon 57 613 55 957 3
8. Toyota Aygo 57 002 72 295 -21
9. Citroën C1 56 722 65 573 -13
10. Peugeot 107 55 244 69 238 -20
Segment celkom 1 208 431 1 227 402 -2

Malé autá – stálica Ford Fiesta

Šesťpercentný pád dopytu postihol subkompakty. Je to horší výsledok ako vykázal trh v priemere. Na pozícii najžiadanejšieho modelu sa však nič nezmenilo. Ford Fiesta naďalej vedie aj keď si medziročne pohoršil. Zato Renault Clio postúpil z tretieho miesta na druhú priečku a presne opačným smerom poslal VW Polo. Do prvej desiatky vnikla Dacia Sandero. Generačná výmena jej zjavne pomohla.

Ford Fiesta Zdroj: Ford

Malé automobily
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. Ford Fiesta 292 715 305 071 -4
2. Renault Clio 283 749 246 672 15
3. VW Polo 264 763 286 167 -7
4. Opel Corsa 240 005 264 076 -9
5. Peugeot 208 237 266 160 047 48
6. Toyota Yaris 163 326 172 601 -5
7. Škoda Fabia 125 687 140 576 -11
8. Dacia Sandero 121 169 73 515 65
9. Citroën C3 113 625 150 203 -24
10. Seat Ibiza 110 413 123 064 -10
Segment celkom 2 498 729 2 670 850 -6

Nižšia stredná trieda –  tradičné prvenstvo pre VW Golf

Triedu kompaktov pokles dopytu nepostihol. Absolútnou jednotkou je už tradične VW Golf. Vlastne sa pýši dvojnásobným prvenstvom – ako najpredávanejšie auto nižšej strednej triedy a súčasne najžiadanejší európsky model vôbec. O jeho prevahe svedčí fakt, že počtom registrácií prekonáva v poradí druhý Ford Focus viac ako dvojnásobne. V triede zastúpený najvychytenejší elektromobil Nissan Leaf (viac ako 10 tis. registrácií) na prvú desiatku zatiaľ zďaleka nemá. 

Volkswagen-Golf Zdroj: VW

Nižšia stredná trieda
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. VW Golf 462 527 430 088 8
2. Ford Focus 225 102 241 329 -7
3. Opel Astra 198 449 237 297 -16
4. Škoda Octavia 165 027 175 428 -6
5. Renault Mégane 149 435 199 427 -25
6. Toyota Auris 114 328 65 810 74
7. Peugeot 308 99 697 119 143 -16
8. Hyundai i30 97 865 96 706 1
9. Kia Cee´d 86 743 76 376 14
10. Seat Leon 85 954 58 733 46
Segment celkom 2 068 504 2 064 195 0

Nižšia stredná trieda Premium – Audi A3 do čela

Najmenší a zároveň najrýchlejšie rastúci prémiový segment. Služobne novší model Audi A3 zaujal čelo na úkor staršieho BMW r. 1. Zatiaľ z tretej pozície zostúpil Mercedes B, aby ho vystriedal pokrvný brat Mercedes A. Tomu trhové preferencie výdatne stúpli. V prvej desiatke najväčší prírastok registrácií získalo Volvo V40, naopak najdramatickejší prepad dopytu postihol Volvo V30.

Audi A3 Zdroj: Audi

Nižšia stredná trieda Premium
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. Audi A3 167 804 131 269 28%
2. BMW r. 1 152 808 153 791 -1%
3. Mercedes-Benz A 131 258 70 108 87%
4. Mercedes-Benz B 100 533 119 871 -16%
5. Volvo V40 74 079 21 554 244%
6. Alfa Romeo Giulietta 45920 60 665 -24%
7. Mercedes-Benz CLA 27 598 37 nové
8. Lexus CT 9 336 15 325 -39%
9. Lancia Delta 8 793 13 958 -37%
10. Volvo C30 2 360 10 280 -77%
Segment celkom 721 936 596 858 21%

Stredná trieda – VW Passat neohrozeným lídrom

O strednú triedu záujem značne ochladol. Až 20 % pokles registrácií sprevádzal aj VW Passat, ktorý sa považuje v hlavnom prúde strednej triede za etalón. Napriek tomu hitparádu s prehľadom vedie. Získal totiž dvojnásobok registrácií oproti druhému Oplu Insignia. Takmer všetky modely z prvej desiatky dopadli horšie ako v roku 2012. Rolu svetlej výnimky na seba prevzala nová Mazda 6.

Volkswagen-Passat Zdroj: VW

Stredná trieda
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. VW Passat 156 025 194 738 -20
2. Opel Insignia 77 127 95 450 -19
3. Peugeot 508 56 324 81 886 -31
4. Ford Mondeo 50 180 69 871 -28
5. Škoda Superb 42 215 50 235 -16
6. Toyota Avensis 34 489 54 408 -37
7. Mazda 6 32 538 19 343 68
8. Hyundai i40 29 984 35 265 -15
9. Citroën C5 24 841 37 930 -35
10. Citroën DS5 19 217 23 083 -17
Segment celkom n n -22

Stredná trieda Premium – BMW r. 3 valcuje

Prominentná odroda strednej triedy zaostala počtom registrácií o 7% oproti výsledkom za rok 2012. Čelo Top ten suverénne ovládlo BMW r. 3, ktoré si aj  medziročne polepšilo. Krok s bavorákom s odstupom drží Audi A4. Pritom predstihlo Mercedes C, ktorý nezopakoval výsledky z roku 2012. V novom generačnom vyhotovení sa zrejme vráti do súboja o čelo. Radosť svojim tvorcom robí nový Lexus IS. Boduje agresívnym dizajnom, za čo ho trh odmenil výrazným rastom preferencií. 

BMW 3 Zdroj: BMW

Stredná trieda Premium
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. BMW r. 3 201 026 175 022 15
2. Audi A4 128 270 141 875 10
3. Mercedes-Benz C 120 285 159 190 -24
4. Volvo S60/V60 53 772 59 464 -10
5. Audi A5 51 343 63 927 -20
6. VW Passat CC 18 118 23 209 -22
7. BMW r. 4 6 687 0 nové
8. Lexus IS 6 341 2 177
9. Alfa Romeo 159 274 4 -93
10. Infiniti Q50 253 0 nové
Segment celkom 586 556 629 174 -7

Vyššia stredná trieda –  tesné prvenstvo pre BMW r. 5 

Nie veľmi povzbudzujúcich – 9 % dali zákazníci ako vysvedčenie vyššej strednej triede. Boj o pozíciu lídra však bol až do konce veľmi vyrovnaný. V roku 2012 dosť suverénne BMW r. 5 nedokázalo vlani počty registrácií udržať, zato modernizovaný Mercedes E v závere roka mocne finišoval. Na páske mu na víťazstvo chýbalo necelých 800 obchodných prípadov. Zaujal Jaguar XF a pozoruhodný 18 % rast predaja má na konte Mercedes CLS. A to ho modernizácia ešte len čaká.

BMW 5 Zdroj: BMW

Vyššia stredná trieda
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. BMW r. 5 107 307 117 262 -8%
2. Mercedes-Benz E 106 559 98 142 9%
3. Audi A6 82 883 98 891 -16%
4. Volvo V70/XC70 40 260 45 253 -11%
5. Jaguar XF 20 414 19 157 7%
6. Mercedes-Benz CLS 15 139 12 797 18%
7. Audi A7 8 986 11 393 -21%
8. BMW R. 6 8 549 8 520 0%
9. Tesla S 3 993 nové
10. Volvo S80 3 220 4 238 -24%
Segment celkom 398 035 420 603 -8

Luxusná trieda – v tieni Mercedesu triedy S

Segment, ktorý si na novotou voňajúcu ponuku zvlášť potrpí. Nový Mercedes S navnadil tak, že vygeneroval nárast registrácií o 20 %. BMW r. 7, Porsche Panamera a Audi A8 na výsledky roku 2012 nedosiahli. Audi malo aj trochu smoly, keď vo faceliftovanej podobe dorazilo do šourúmov až v závere roka -- bez šanca niečo zmeniť. Je zaujímavé, že až 86 % áut luxusnej triedy, zaregistrovaných v roku 2013 v Európe, má nemecký pôvod. V tieni tejto prevahy sa dokáže aspoň čiastočne presadiť Jaguar XJ. Pozoruhodný rast dopytu vyprovokovalo Maserati Quattroporte a vniklo do prvej desiatky.

Mercedes-Benz S Zdroj: Daimler

Luxusné automobily
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. Mercedes-Benz S 8 736 7 299 20
2. BMW r. 7 5 980 8 173 -27
3. Porsche Panamera 5 679 7 543 -25
4. Audi A8 5 486 6 803 -19
5. Jaguar XJ 2 287 2 325 -2
6. VW Phaeton 1 793 2 260 -21
7. Maserati Quattroporte 452 103 339
8. Lerxus LS 402 135 198
9. Bentley Flying Spur 313 170 84
10. Rolls-Royce Ghost 255 329 -22
Segment celkom 31 909 35 687 -19

Exotické automobily – Bentley Continental GT a ticho pred búrkou

Pod exotikou sa v tomto prípade skrývajú superšporty a prominentné modely typu GT. Ani extra segment (zvyčajne imúnny voči výkyvom hospodárskych cyklov) pokles dopytu neobišiel. Štatistiky ho ohodnotili číslom - 4%. Na stupňoch víťazov sa pritom nič nezmenilo. Lídrom aj v roku 2013 ostalo Bentley Continental GT, nasledujú Ferrari 458 Italia a Audi R8. Pritom žiaden z tejto trojky nedosiahol čísla z roku 2012. Ako vidíte, v prvej desiatke chýba Lamborghini Ghalardo (skončilo na 15. mieste), ale jeho nástupca Lamborghini Huracan vraj v tomto roku do Top ten určite prenikne. Do plánov zo Sant’Agata Bolognese však určite prehovorí nová konkurencia –  Ferrari LaFerrari,  Porsche 918 a McLaren P1. Mimochodom – v roku 2013 sa predalo aj 12 exemplárov Bugatti Veyron. Že málo?  O polovicu viac ako v roku 2012. 

Bentley Continental GT Zdroj: Bentley

Exotické automobily
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. Bentley Continental 1 657 1 837 -10
2. Ferrari 458 Italia 1 236 1 498 -17
3. Audi R8 1 021 1 046 -2
4. Aston Martin V8/V12 742 753 -100
5. Ferrari F12 624 82 661
6. Mercedes-Benz SLS AMG 576 1 089 -47
7. Maserati GranTurismo 497 609 -18
8. Aston Martin Vanquish 379 11 3 345
9. Ferrari California 340 556 -39
10. Aston Martin DBS 309 229 35
Segment celkom n n -4

Malé MPV – čelo ovládli novinky Fiat 500L a Ford B-Max

Jeden zo služobne mladších trhových segmentov kríza nepostihla. Naopak, v roku 2013 vykázal 9 % prírastok predaja. Prím v ňom hrajú nové akvizície. Vedúcu pozíciu obsadil Fiat 500L a druhý skončil Ford B-Max.  Ešte v roku 2012 vedúci Opel Meriva klesol pred generačnou výmenou až na štvrtú priečku. Aj Citroën C3 zostúpil z druhého na tretie miesto napriek tomu, že o viac ako 10 % zvýšil počty registrácií. V prvej desiatke si medziročne polepšil už len Nissan Note.

Fiat 500L Zdroj: Fiat

Malé MPV
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. Fiat 500L 74 536 10 494 610
2. Ford B-Max 68 557 15 871 332
3. Citroën C3 Picasso 59 799 53 093 13
4. Opel Meriva 57 381 78 447 -27
5. Honda Jazz 42 548 49 134 -13
6. Hyundai ix20 39 670 44 610 -11
7. Nissan Note 33 087 31 386 5
8. Kia Venga 30 203 31 255 -3
9. Škoda Roomster 27 090 31 477 -14
10. Toyota Verso-S 8 672 18 205 -52
Segment celkom 450 897 411 833 9

Stredné MPV – vedie Renault Scénic, Citroën C4 Picasso útočí

Túto triedu postihlo 9% ochladenie dopytu, keď z Top ten len Citroën C4 Picasso, Toyota Verso a Dacia Lodgy šli na odbyt lepšie ako v roku 2012. Vedúci Renault Scénic aj jeho prenasledovatelia Ford-C-Max a VW Touran v roku 2013 hlboko podliezali čísla z roku 2012. A tak práve nový Citroën C4 Picasso patrí v tomto roku k najhorúcejším favoritom na pozíciu lídra.

Renault-Scenic Zdroj: Renault

Stredné MPV
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. Renault Scénic 109 985 130 895 -16
2. Ford C-Max 98 219 110 095 -11
3. VW Touran 91 725 106 868 -14
4. Citroën C4 85 666 78 088 10
5. Opel Zafira 85 206 96 368 -12
6. Peugeot 3008 81 398 95 393 -15
7. VW Golf Plus 61 712 68 453 -10
8. Peugeot 5008 41 888 52 228 -20
9. Toyota Verso 34 355 32 695 5
10. Dacia Lodgy 33 244 27 429 21
Segment celkom n n -9

Malé SUV – Nissan Juke do čela

Najmladší a najdynamickejší segment. V roku 2013 nabalil o 81 % viac registrácií ako rok predtým. Mierou vrchovatou sa o to zaslúžil Opel Mokka. Predaje mu stúpli z 5,5 tis. kusov na takmer 80 tisíc. Kusov. Skvelú žatvu majú za sebou aj novinky Renault Captur a Peugeot 2008, hoci  ešte nemohli odhaliť celý svoj potenciál. Výmena pozícií nastala na vedúcej pozícii. Dacia Duster neodolala náporu Nissana Juke.

Nissan-Juke Zdroj: Nissan

Malé SUV
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. Nissan Juke 106 411 101 440 5
2. Dacia Duster 87 681 101 452 -14
3. Renault Captur 84 085 0 nové
4. Opel Mokka 70 768 5 475 1193
5. Peugeot 2008 58 672 0 nové
6. Suzuki SX4 28 106 29 505 -5
7. Chevrolet Trax 17 658 0 nové
8. Suzuki Jimny 10 713 12 467 -14
9. Fiat Sedici 5 849 8 704 -33
10. Lada Niva 1 670 2 097 -20
Segment celkom 322 977 195 700 65

Stredné SUV – Nissan Qashqai na víťaznej vlne

Aj tento segment tiež rástol hoci oveľa nižším – len 2 % tempom. Na popredných priečkach sa po roku nič nezmenilo. Vedie Nissan Qashqai, pred VW Tiguan a Kia Sportage. Pritom na stupňoch víťazov počet registrácií zvýšil len Sportage. Šancu, že Qashqai vedúcu pozíciu udrží aj v roku 2014, zvyšuje aktuálna generačná obmena. Proti bude modernizovaná Kia Sportage. Z prvej desiatky najmasívnejšie percentuálne prírastky predajov pristáli na kontách Mazdy CX5 a Toyoty RAV4.

Nissan-Qashqai Zdroj: Nissan

Stredné SUV
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1 Nissan Qashqai 201 722 207 515 -3
2 VW Tiguan 142 523 151 517 -6
3 Kia Sportage 90 342 83 023 9
4 Hyundai ix35 88 831 87 963 1
5 Ford Kuga 64 767 62 951 3
6 Škoda Yeti 57 588 60 688 -5
7 Mazda CX5 49 883 25 664 94
8 Honda CR-V 47 596 37 182 28
9 Toyota RC4 47 534 36 030 32
10 Mitsubishi ASX 26 468 32 265 18
Segment celkom 974 675 955 856 2

Veľké SUV Premium – suverénny Merecedes-Benz M

O luxusné mastodonty opadol záujem až o 11%. Ešte závažnejšie spadli predajné čísla prvej štvorky. Mercedes M si však vedúcu pozíciu s veľkým náskokom udržal, no BMW X5 druhé miesto neobhájilo. Zákazníci radšej čakali na príchod novej generácie. A tak uvoľnený priestor zaplnil VW Touareg a o priečku vyššie postúpil aj Porsche Cayenne. Po generačnej obmene trhové preferencie vyleteli nahor Range Roveru. Aj v tejto triede má novosť mimoriadnu váhu. 

Mercedes-Benz M Zdroj: Daimler

Veľké SUV premium
Por. Model 2013 2012 Zmena (%)
1. Mercedes-Benz M 29 092 34 972 -17
2. VW Touareg 17 098 20 380 -16
3. Porsche Cayenne 16 855 20 353 -17
4. BMW X5 16 643 21 300 -22
5. Range Rover Sport 15 843 15 850 0
6. Jeep Grand Cherokee 11 155 10 383 7
7. Range Rover Sport 11 094 6 102 82
8. Audi Q7 11 037 11 513 -4
9. Land Rover Discoveri 10 325 12 386 -17
10. BMW X6 8 597 12 943 -34
Segment celkom 176 668 198 016 -11
n – nedostupný údaj
PRAMEŇ: left-lane.com