Z jednotlivých modelov aj vlani najviac šiel na odbyt VW Golf a autá nižšej strednej triedy (medzi ktorými figuruje) sa tiež najlepšie predávali. Takto európsky automobilový trh v uplynulom roku vidí portál Left-Line vo svojej analýze, ktorá obsahuje tiež rebríčky predajnosti podľa trhových segmentov. Je to interesantné a poučné čítanie už preto, že v širokom európskom kontexte sú výsledky objektívnejšie. Menej ako v štatistikách národných trhov sa na nich prejavujú rôzne miestne deformácie.
Left-Lane pri zostavovaní rebríčkov vychádzal z údajov Asociácie európskych automobilových výrobcov (ACEA), spoločnosti JATO Dynamics a použil aj čísla samotných automobiliek. Pritom z relevantných európskych automobilových trhov chýbajú údaje len za Rusko.
Trieda Mini – Fiat 500 sa vrátil na výslnie
Záujem o najmenšie autá oproti roku 2012 mierne klesol a do čela poradia predajnosti sa posunul nový líder – Fiat 500. Na tomto poste vystriedal súrodenca Fiat Panda. Napriek tomu že „päťstovka“ figuruje v ponuke už dlhšie, prilákala o 9 % viac zákazníkov ako rok predtým. Z ďalších modelov zastúpených v prvej desiatke, si medziročný rast počtu registrácií zaknihovali len VW Up! a Lancia Ypsilon.
Fiat 500 Zdroj: Fiat
Najžiadanejšie autá v Európe podľa trhových segmentov | ||||
(ks) | ||||
Mini | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | Fiat 500 | 158 918 | 145 700 | 9 |
2. | Fiat Panda | 152 727 | 185 010 | -17 |
3. | VW Up | 130 039 | 113 827 | 14 |
4. | Renault Twingo | 78 432 | 92 517 | -15 |
5. | Smart Fortwo | 65 226 | 69 759 | -6 |
6. | Hyundai i10 | 60 324 | 66 623 | -9 |
7. | Lancia Ypsilon | 57 613 | 55 957 | 3 |
8. | Toyota Aygo | 57 002 | 72 295 | -21 |
9. | Citroën C1 | 56 722 | 65 573 | -13 |
10. | Peugeot 107 | 55 244 | 69 238 | -20 |
Segment celkom | 1 208 431 | 1 227 402 | -2 |
Malé autá – stálica Ford Fiesta
Šesťpercentný pád dopytu postihol subkompakty. Je to horší výsledok ako vykázal trh v priemere. Na pozícii najžiadanejšieho modelu sa však nič nezmenilo. Ford Fiesta naďalej vedie aj keď si medziročne pohoršil. Zato Renault Clio postúpil z tretieho miesta na druhú priečku a presne opačným smerom poslal VW Polo. Do prvej desiatky vnikla Dacia Sandero. Generačná výmena jej zjavne pomohla.
Ford Fiesta Zdroj: Ford
Malé automobily | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | Ford Fiesta | 292 715 | 305 071 | -4 |
2. | Renault Clio | 283 749 | 246 672 | 15 |
3. | VW Polo | 264 763 | 286 167 | -7 |
4. | Opel Corsa | 240 005 | 264 076 | -9 |
5. | Peugeot 208 | 237 266 | 160 047 | 48 |
6. | Toyota Yaris | 163 326 | 172 601 | -5 |
7. | Škoda Fabia | 125 687 | 140 576 | -11 |
8. | Dacia Sandero | 121 169 | 73 515 | 65 |
9. | Citroën C3 | 113 625 | 150 203 | -24 |
10. | Seat Ibiza | 110 413 | 123 064 | -10 |
Segment celkom | 2 498 729 | 2 670 850 | -6 |
Nižšia stredná trieda – tradičné prvenstvo pre VW Golf
Triedu kompaktov pokles dopytu nepostihol. Absolútnou jednotkou je už tradične VW Golf. Vlastne sa pýši dvojnásobným prvenstvom – ako najpredávanejšie auto nižšej strednej triedy a súčasne najžiadanejší európsky model vôbec. O jeho prevahe svedčí fakt, že počtom registrácií prekonáva v poradí druhý Ford Focus viac ako dvojnásobne. V triede zastúpený najvychytenejší elektromobil Nissan Leaf (viac ako 10 tis. registrácií) na prvú desiatku zatiaľ zďaleka nemá.
Volkswagen-Golf Zdroj: VW
Nižšia stredná trieda | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | VW Golf | 462 527 | 430 088 | 8 |
2. | Ford Focus | 225 102 | 241 329 | -7 |
3. | Opel Astra | 198 449 | 237 297 | -16 |
4. | Škoda Octavia | 165 027 | 175 428 | -6 |
5. | Renault Mégane | 149 435 | 199 427 | -25 |
6. | Toyota Auris | 114 328 | 65 810 | 74 |
7. | Peugeot 308 | 99 697 | 119 143 | -16 |
8. | Hyundai i30 | 97 865 | 96 706 | 1 |
9. | Kia Cee´d | 86 743 | 76 376 | 14 |
10. | Seat Leon | 85 954 | 58 733 | 46 |
Segment celkom | 2 068 504 | 2 064 195 | 0 |
Nižšia stredná trieda Premium – Audi A3 do čela
Najmenší a zároveň najrýchlejšie rastúci prémiový segment. Služobne novší model Audi A3 zaujal čelo na úkor staršieho BMW r. 1. Zatiaľ z tretej pozície zostúpil Mercedes B, aby ho vystriedal pokrvný brat Mercedes A. Tomu trhové preferencie výdatne stúpli. V prvej desiatke najväčší prírastok registrácií získalo Volvo V40, naopak najdramatickejší prepad dopytu postihol Volvo V30.
Audi A3 Zdroj: Audi
Nižšia stredná trieda Premium | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | Audi A3 | 167 804 | 131 269 | 28% |
2. | BMW r. 1 | 152 808 | 153 791 | -1% |
3. | Mercedes-Benz A | 131 258 | 70 108 | 87% |
4. | Mercedes-Benz B | 100 533 | 119 871 | -16% |
5. | Volvo V40 | 74 079 | 21 554 | 244% |
6. | Alfa Romeo Giulietta | 45920 | 60 665 | -24% |
7. | Mercedes-Benz CLA | 27 598 | 37 | nové |
8. | Lexus CT | 9 336 | 15 325 | -39% |
9. | Lancia Delta | 8 793 | 13 958 | -37% |
10. | Volvo C30 | 2 360 | 10 280 | -77% |
Segment celkom | 721 936 | 596 858 | 21% |
Stredná trieda – VW Passat neohrozeným lídrom
O strednú triedu záujem značne ochladol. Až 20 % pokles registrácií sprevádzal aj VW Passat, ktorý sa považuje v hlavnom prúde strednej triede za etalón. Napriek tomu hitparádu s prehľadom vedie. Získal totiž dvojnásobok registrácií oproti druhému Oplu Insignia. Takmer všetky modely z prvej desiatky dopadli horšie ako v roku 2012. Rolu svetlej výnimky na seba prevzala nová Mazda 6.
Volkswagen-Passat Zdroj: VW
Stredná trieda | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | VW Passat | 156 025 | 194 738 | -20 |
2. | Opel Insignia | 77 127 | 95 450 | -19 |
3. | Peugeot 508 | 56 324 | 81 886 | -31 |
4. | Ford Mondeo | 50 180 | 69 871 | -28 |
5. | Škoda Superb | 42 215 | 50 235 | -16 |
6. | Toyota Avensis | 34 489 | 54 408 | -37 |
7. | Mazda 6 | 32 538 | 19 343 | 68 |
8. | Hyundai i40 | 29 984 | 35 265 | -15 |
9. | Citroën C5 | 24 841 | 37 930 | -35 |
10. | Citroën DS5 | 19 217 | 23 083 | -17 |
Segment celkom | n | n | -22 |
Stredná trieda Premium – BMW r. 3 valcuje
Prominentná odroda strednej triedy zaostala počtom registrácií o 7% oproti výsledkom za rok 2012. Čelo Top ten suverénne ovládlo BMW r. 3, ktoré si aj medziročne polepšilo. Krok s bavorákom s odstupom drží Audi A4. Pritom predstihlo Mercedes C, ktorý nezopakoval výsledky z roku 2012. V novom generačnom vyhotovení sa zrejme vráti do súboja o čelo. Radosť svojim tvorcom robí nový Lexus IS. Boduje agresívnym dizajnom, za čo ho trh odmenil výrazným rastom preferencií.
BMW 3 Zdroj: BMW
Stredná trieda Premium | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | BMW r. 3 | 201 026 | 175 022 | 15 |
2. | Audi A4 | 128 270 | 141 875 | 10 |
3. | Mercedes-Benz C | 120 285 | 159 190 | -24 |
4. | Volvo S60/V60 | 53 772 | 59 464 | -10 |
5. | Audi A5 | 51 343 | 63 927 | -20 |
6. | VW Passat CC | 18 118 | 23 209 | -22 |
7. | BMW r. 4 | 6 687 | 0 | nové |
8. | Lexus IS | 6 341 | 2 | 177 |
9. | Alfa Romeo 159 | 274 | 4 | -93 |
10. | Infiniti Q50 | 253 | 0 | nové |
Segment celkom | 586 556 | 629 174 | -7 |
Vyššia stredná trieda – tesné prvenstvo pre BMW r. 5
Nie veľmi povzbudzujúcich – 9 % dali zákazníci ako vysvedčenie vyššej strednej triede. Boj o pozíciu lídra však bol až do konce veľmi vyrovnaný. V roku 2012 dosť suverénne BMW r. 5 nedokázalo vlani počty registrácií udržať, zato modernizovaný Mercedes E v závere roka mocne finišoval. Na páske mu na víťazstvo chýbalo necelých 800 obchodných prípadov. Zaujal Jaguar XF a pozoruhodný 18 % rast predaja má na konte Mercedes CLS. A to ho modernizácia ešte len čaká.
BMW 5 Zdroj: BMW
Vyššia stredná trieda | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | BMW r. 5 | 107 307 | 117 262 | -8% |
2. | Mercedes-Benz E | 106 559 | 98 142 | 9% |
3. | Audi A6 | 82 883 | 98 891 | -16% |
4. | Volvo V70/XC70 | 40 260 | 45 253 | -11% |
5. | Jaguar XF | 20 414 | 19 157 | 7% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 15 139 | 12 797 | 18% |
7. | Audi A7 | 8 986 | 11 393 | -21% |
8. | BMW R. 6 | 8 549 | 8 520 | 0% |
9. | Tesla S | 3 993 | nové | |
10. | Volvo S80 | 3 220 | 4 238 | -24% |
Segment celkom | 398 035 | 420 603 | -8 |
Luxusná trieda – v tieni Mercedesu triedy S
Segment, ktorý si na novotou voňajúcu ponuku zvlášť potrpí. Nový Mercedes S navnadil tak, že vygeneroval nárast registrácií o 20 %. BMW r. 7, Porsche Panamera a Audi A8 na výsledky roku 2012 nedosiahli. Audi malo aj trochu smoly, keď vo faceliftovanej podobe dorazilo do šourúmov až v závere roka -- bez šanca niečo zmeniť. Je zaujímavé, že až 86 % áut luxusnej triedy, zaregistrovaných v roku 2013 v Európe, má nemecký pôvod. V tieni tejto prevahy sa dokáže aspoň čiastočne presadiť Jaguar XJ. Pozoruhodný rast dopytu vyprovokovalo Maserati Quattroporte a vniklo do prvej desiatky.
Mercedes-Benz S Zdroj: Daimler
Luxusné automobily | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | Mercedes-Benz S | 8 736 | 7 299 | 20 |
2. | BMW r. 7 | 5 980 | 8 173 | -27 |
3. | Porsche Panamera | 5 679 | 7 543 | -25 |
4. | Audi A8 | 5 486 | 6 803 | -19 |
5. | Jaguar XJ | 2 287 | 2 325 | -2 |
6. | VW Phaeton | 1 793 | 2 260 | -21 |
7. | Maserati Quattroporte | 452 | 103 | 339 |
8. | Lerxus LS | 402 | 135 | 198 |
9. | Bentley Flying Spur | 313 | 170 | 84 |
10. | Rolls-Royce Ghost | 255 | 329 | -22 |
Segment celkom | 31 909 | 35 687 | -19 |
Exotické automobily – Bentley Continental GT a ticho pred búrkou
Pod exotikou sa v tomto prípade skrývajú superšporty a prominentné modely typu GT. Ani extra segment (zvyčajne imúnny voči výkyvom hospodárskych cyklov) pokles dopytu neobišiel. Štatistiky ho ohodnotili číslom - 4%. Na stupňoch víťazov sa pritom nič nezmenilo. Lídrom aj v roku 2013 ostalo Bentley Continental GT, nasledujú Ferrari 458 Italia a Audi R8. Pritom žiaden z tejto trojky nedosiahol čísla z roku 2012. Ako vidíte, v prvej desiatke chýba Lamborghini Ghalardo (skončilo na 15. mieste), ale jeho nástupca Lamborghini Huracan vraj v tomto roku do Top ten určite prenikne. Do plánov zo Sant’Agata Bolognese však určite prehovorí nová konkurencia – Ferrari LaFerrari, Porsche 918 a McLaren P1. Mimochodom – v roku 2013 sa predalo aj 12 exemplárov Bugatti Veyron. Že málo? O polovicu viac ako v roku 2012.
Bentley Continental GT Zdroj: Bentley
Exotické automobily | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | Bentley Continental | 1 657 | 1 837 | -10 |
2. | Ferrari 458 Italia | 1 236 | 1 498 | -17 |
3. | Audi R8 | 1 021 | 1 046 | -2 |
4. | Aston Martin V8/V12 | 742 | 753 | -100 |
5. | Ferrari F12 | 624 | 82 | 661 |
6. | Mercedes-Benz SLS AMG | 576 | 1 089 | -47 |
7. | Maserati GranTurismo | 497 | 609 | -18 |
8. | Aston Martin Vanquish | 379 | 11 | 3 345 |
9. | Ferrari California | 340 | 556 | -39 |
10. | Aston Martin DBS | 309 | 229 | 35 |
Segment celkom | n | n | -4 |
Malé MPV – čelo ovládli novinky Fiat 500L a Ford B-Max
Jeden zo služobne mladších trhových segmentov kríza nepostihla. Naopak, v roku 2013 vykázal 9 % prírastok predaja. Prím v ňom hrajú nové akvizície. Vedúcu pozíciu obsadil Fiat 500L a druhý skončil Ford B-Max. Ešte v roku 2012 vedúci Opel Meriva klesol pred generačnou výmenou až na štvrtú priečku. Aj Citroën C3 zostúpil z druhého na tretie miesto napriek tomu, že o viac ako 10 % zvýšil počty registrácií. V prvej desiatke si medziročne polepšil už len Nissan Note.
Fiat 500L Zdroj: Fiat
Malé MPV | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | Fiat 500L | 74 536 | 10 494 | 610 |
2. | Ford B-Max | 68 557 | 15 871 | 332 |
3. | Citroën C3 Picasso | 59 799 | 53 093 | 13 |
4. | Opel Meriva | 57 381 | 78 447 | -27 |
5. | Honda Jazz | 42 548 | 49 134 | -13 |
6. | Hyundai ix20 | 39 670 | 44 610 | -11 |
7. | Nissan Note | 33 087 | 31 386 | 5 |
8. | Kia Venga | 30 203 | 31 255 | -3 |
9. | Škoda Roomster | 27 090 | 31 477 | -14 |
10. | Toyota Verso-S | 8 672 | 18 205 | -52 |
Segment celkom | 450 897 | 411 833 | 9 |
Stredné MPV – vedie Renault Scénic, Citroën C4 Picasso útočí
Túto triedu postihlo 9% ochladenie dopytu, keď z Top ten len Citroën C4 Picasso, Toyota Verso a Dacia Lodgy šli na odbyt lepšie ako v roku 2012. Vedúci Renault Scénic aj jeho prenasledovatelia Ford-C-Max a VW Touran v roku 2013 hlboko podliezali čísla z roku 2012. A tak práve nový Citroën C4 Picasso patrí v tomto roku k najhorúcejším favoritom na pozíciu lídra.
Renault-Scenic Zdroj: Renault
Stredné MPV | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | Renault Scénic | 109 985 | 130 895 | -16 |
2. | Ford C-Max | 98 219 | 110 095 | -11 |
3. | VW Touran | 91 725 | 106 868 | -14 |
4. | Citroën C4 | 85 666 | 78 088 | 10 |
5. | Opel Zafira | 85 206 | 96 368 | -12 |
6. | Peugeot 3008 | 81 398 | 95 393 | -15 |
7. | VW Golf Plus | 61 712 | 68 453 | -10 |
8. | Peugeot 5008 | 41 888 | 52 228 | -20 |
9. | Toyota Verso | 34 355 | 32 695 | 5 |
10. | Dacia Lodgy | 33 244 | 27 429 | 21 |
Segment celkom | n | n | -9 |
Malé SUV – Nissan Juke do čela
Najmladší a najdynamickejší segment. V roku 2013 nabalil o 81 % viac registrácií ako rok predtým. Mierou vrchovatou sa o to zaslúžil Opel Mokka. Predaje mu stúpli z 5,5 tis. kusov na takmer 80 tisíc. Kusov. Skvelú žatvu majú za sebou aj novinky Renault Captur a Peugeot 2008, hoci ešte nemohli odhaliť celý svoj potenciál. Výmena pozícií nastala na vedúcej pozícii. Dacia Duster neodolala náporu Nissana Juke.
Nissan-Juke Zdroj: Nissan
Malé SUV | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | Nissan Juke | 106 411 | 101 440 | 5 |
2. | Dacia Duster | 87 681 | 101 452 | -14 |
3. | Renault Captur | 84 085 | 0 | nové |
4. | Opel Mokka | 70 768 | 5 475 | 1193 |
5. | Peugeot 2008 | 58 672 | 0 | nové |
6. | Suzuki SX4 | 28 106 | 29 505 | -5 |
7. | Chevrolet Trax | 17 658 | 0 | nové |
8. | Suzuki Jimny | 10 713 | 12 467 | -14 |
9. | Fiat Sedici | 5 849 | 8 704 | -33 |
10. | Lada Niva | 1 670 | 2 097 | -20 |
Segment celkom | 322 977 | 195 700 | 65 |
Stredné SUV – Nissan Qashqai na víťaznej vlne
Aj tento segment tiež rástol hoci oveľa nižším – len 2 % tempom. Na popredných priečkach sa po roku nič nezmenilo. Vedie Nissan Qashqai, pred VW Tiguan a Kia Sportage. Pritom na stupňoch víťazov počet registrácií zvýšil len Sportage. Šancu, že Qashqai vedúcu pozíciu udrží aj v roku 2014, zvyšuje aktuálna generačná obmena. Proti bude modernizovaná Kia Sportage. Z prvej desiatky najmasívnejšie percentuálne prírastky predajov pristáli na kontách Mazdy CX5 a Toyoty RAV4.
Nissan-Qashqai Zdroj: Nissan
Stredné SUV | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1 | Nissan Qashqai | 201 722 | 207 515 | -3 |
2 | VW Tiguan | 142 523 | 151 517 | -6 |
3 | Kia Sportage | 90 342 | 83 023 | 9 |
4 | Hyundai ix35 | 88 831 | 87 963 | 1 |
5 | Ford Kuga | 64 767 | 62 951 | 3 |
6 | Škoda Yeti | 57 588 | 60 688 | -5 |
7 | Mazda CX5 | 49 883 | 25 664 | 94 |
8 | Honda CR-V | 47 596 | 37 182 | 28 |
9 | Toyota RC4 | 47 534 | 36 030 | 32 |
10 | Mitsubishi ASX | 26 468 | 32 265 | 18 |
Segment celkom | 974 675 | 955 856 | 2 |
Veľké SUV Premium – suverénny Merecedes-Benz M
O luxusné mastodonty opadol záujem až o 11%. Ešte závažnejšie spadli predajné čísla prvej štvorky. Mercedes M si však vedúcu pozíciu s veľkým náskokom udržal, no BMW X5 druhé miesto neobhájilo. Zákazníci radšej čakali na príchod novej generácie. A tak uvoľnený priestor zaplnil VW Touareg a o priečku vyššie postúpil aj Porsche Cayenne. Po generačnej obmene trhové preferencie vyleteli nahor Range Roveru. Aj v tejto triede má novosť mimoriadnu váhu.
Mercedes-Benz M Zdroj: Daimler
Veľké SUV premium | ||||
Por. | Model | 2013 | 2012 | Zmena (%) |
1. | Mercedes-Benz M | 29 092 | 34 972 | -17 |
2. | VW Touareg | 17 098 | 20 380 | -16 |
3. | Porsche Cayenne | 16 855 | 20 353 | -17 |
4. | BMW X5 | 16 643 | 21 300 | -22 |
5. | Range Rover Sport | 15 843 | 15 850 | 0 |
6. | Jeep Grand Cherokee | 11 155 | 10 383 | 7 |
7. | Range Rover Sport | 11 094 | 6 102 | 82 |
8. | Audi Q7 | 11 037 | 11 513 | -4 |
9. | Land Rover Discoveri | 10 325 | 12 386 | -17 |
10. | BMW X6 | 8 597 | 12 943 | -34 |
Segment celkom | 176 668 | 198 016 | -11 | |
n – nedostupný údaj | ||||
PRAMEŇ: left-lane.com |