Detské chyby
Testovaný Model S 85 už má niečo za sebou. Je to kus pred faceliftom a jedna zo skorších verzií. Palubná doska sa trochu hýbe, strešné okno a tlačidlá otvárania okien vŕzgajú. Vysúvacie kľučky mojim spolucestujúcim pricvakli prsty. Pravda, len kým ich chrómový povrch nie je taký rozpálený zo slnka, že kľučky ani nedokážu chytiť.
Navigácia, ktorá online sťahuje dáta z Google Maps pomocou integrovanej SIM karty doživotne platenej Elonom (vrátane roamingu) je dobrý nápad, až kým neprídete na Záhorie či malebné stredoslovenské dedinky bez signálu. Aj obrovský dotykový 17-palcový stredný displej je skvelý, len sa počas fotenia zasekol. A hoci iPhone sa pripojí k autu ešte skôr než stihnem sadnúť za volant, čo je približne o svetelný rok rýchlejšie ako u konkurencie, v najbližších dňoch nekomunikuje vôbec.
Tradicionalistom budú chýbať madlá nad dverami a vaňa namiesto stredového tunela je tak trochu divná. Po facelifte už ale nájdete klasický zakrývací odkladací priestor s priečinkami.
Tesla Model S 85 Zdroj: Martin Cyprian
Veľký vzor konkurencii
Sú to všetko detské chyby, ktoré nech znejú akokoľvek vážne, po prvých kilometroch už len mávnem rukou. Tesla Model S má totiž toľko iných konkurencieschopnejších prvkov, že to mení pohľad na ostatné automobilky. Pred rokmi to musela byť dobrá párty, keď takto zaspali dobu.
Napríklad tu máme displej v strede. Ovládanie klimatizácie, strešného okna či svetiel len elektronicky je zvyčajne ťažkopádne, Elon ale prácu na multimediálnom systéme zjavne zadal dizajnovému štúdiu, nie škôlke (sorry, Peugeot). Obrovský monitor je spracovaný do detailu, každé tlačidlo má pochopiteľný význam.
Displej zvládne každý, napriek rozľahlosti systému je tu minimum prvkov. Len podstatné oholené na základ, čo veľmi pripomína iPhone. Výsledok je viac než uspokojivý.
Tesla Model S 85 Zdroj: Martin Cyprian
Mapa zobrazuje aktuálne dopravné zápchy, počas jazdy si môžem len tak pre zábavu zapnúť cúvaciu kameru, spotrebu ukazujú jednoduché grafy spolu s predpokladaným dojazdom. Keď si za pár sekúnd vytvorím svoj profil do systému, každé nastavenie zrkadiel či sedadla si môžem okamžite douložiť. Alebo vrátiť do pôvodného stavu.
Až to prináša otázky. Prečo v dobe, kedy výkon smartfónov rastie každý rok rovnako rýchlo ako dane, len Tesla aktualizuje svoj systém? A konkurencia používa infotainmenty z čias vyklapáteľných telefónov? Tesla núti vidieť ostatné autá v úplne inom svetle.
Tesla Model S 85 Zdroj: Martin Cyprian
Ako to jazdí
A potom je tu to najdôležitejšie, jazda. Model S sa neodomyká, neštartuje, neodbrzďuje. Vodič príde s kľúčom vo vrecku, kľučka sa vysunie, stačí sadnúť do auta a zaradiť D. Nie je tu štartovacie tlačidlo ani spínač parkovacej brzdy, všetko funguje automaticky. A v opačnom poradí sa všetko ukončuje. V niečom pripomína Chucka Norrisa.
Samozrejmosťou elektromobilu je ticho, i keď v porovnaní s doteraz testovanými bzučí o niečo viac. Medzi poháňanými zadnými kolesami má 380-koňový elektromotor, v podlahe sú schované batérie s kapacitou 85 kWh a váhou cez päťsto kilogramov.
Tesla Model S 85 Zdroj: Martin Cyprian
Napriek viac než dvom tonám váhy sa auto hýbe s ľahkosťou vzdialenou klasickým motorom, za čo vďačí krútiacemu momentu od nuly. Nejde zďaleka o najsilnejší variant, no zrýchlenie z nula na stovku za 5,4 sekundy je pôsobivé a pružné zrýchlenie z mestských rýchlostí zarazí do sedadla na úrovni superšportu. Predbiehanie je vskutku jednoduché.
Keď Teslu naplno preháňam hore a dole po obľúbenom priesmyku, s mlčanlivosťou privátneho vodiča trápi majiteľov športových áut s výkonmi cez tristo koní. Vďačí za to nízkemu ťažisku, prakticky všetka váha je schovaná v podvozku. Dojazd ubieha rovnako rýchlym tempom ako na prepĺňaných benzínových motoroch pri záťaži.
Tesla Model S 85 Zdroj: Martin Cyprian
Autopilot
Tesla svojim Autopilotom narobila veľa vzruchu, najmä v súvislosti s nedávnou smrteľnou nehodou. Tým, že vedenie v jazdných pruhoch funguje prakticky donekonečna bez toho, aby sa vodič dotkol volantu (v iných autách sa po chvíli vypne), tak motivuje nevenovať pozornosť riadeniu. Navyše sa dokáže riadiť len podľa jednej čiary, predbiehať i vyberať ostré zákruty. Je to aktuálne najdokonalejší systém na trhu, ale stále nie taký, aby mu človek zveril svoj život.
Na každý deň
Za takmer tisícku testovacích kilometrov prišlo nabíjanie na rad niekoľkokrát. Tesla je dnes jediný elektromobil, ktorý možno vďaka obrovskej kapacite batérií používať na dlhé cesty. V praxi som na verzii 85 (v predaji je už najsilnejšia 100) prešiel zhruba 350 kilometrov na jedno „plné“ nabitie. V úvodzovkách preto, lebo výrobca neodporúča batérie nabíjať naplno kvôli životnosti. Keby som ale softvérovo zvolil plné nabitie, pribudlo by ďalších zhruba 50 kilometrov.
Za polhodinu nabíjania (s výnimkou najrýchlejších nabíjačiek Tesla Supercharger – najbližšie pri Zvolene a vo Viedni) má auto približne stokilometrový dojazd. Potešiteľné je, že ukazuje skutočný dojazd, na ktorý sa dá spoľahnúť a takmer sa nemení ani pri zapnutej klimatizácii.
Tesla Model S 85 Zdroj: Martin Cyprian
Sieť rýchlonabíjačiek je síce na Slovensku pomerne hustá a ich najväčší výkon dobíjania je niečo vyše 200 km/hodina, no čoraz častejšie sa stáva, že sú obsadené a výnimkou nie sú ani občasné výpadky. Nehovoriac o spoplatnení väčšiny z nich až na hranici rentability. Model S je ešte viac ako akýkoľvek iný elektromobil stavaný na to, aby si ho majiteľ dobíjal doma cez noc. Priemerná spotreba pri bežnom zaobchádzaní dosiahla 20,8 kWh/100 km.
Teslu možno používať ako rodinné auto, okrem slušného dojazdu má totiž dva veľké kufre, veľký interiér a pohodlný a dobre nastavený vzduchový podvozok. Na základe údajov z GPS si sám reguluje výšku. Cestou okolo bratislavskej hlavnej stanice sa napríklad zvýši, vážne.
Tesla Model S 85 Zdroj: Martin Cyprian
Verdikt
Tesla je revolúcia a jej vodič sa v uliciach cíti ako rocková hviezda. Že bude softvérovo nabitá s toľkými technológiami sa dalo čakať. Ale že značka, pre ktorú je to prakticky prvotina dokázala vyrobiť také dobré auto, či už z pohľadu jazdných vlastností, praktickosti či zábavy za volantom, je neuveriteľné. Interiér a kvalita spracovania mali byť lepšie, ale to sa časom spraví. Už len čakať, ako zareagujú ostatné automobilky na túto facku.
Za zapožičanie Tesly ďakujeme spoločnosti Business Lease.
Plusy | Mínusy |
technologické riešenia | spracovanie interiéru |
jednoduchosť ovládania | menšie výrobné vady |
záťah a ticho | |
nízke ťažisko a zábavná jazda | |
priestrannosť a praktickosť | |
kapacita batérií |
Tesla Model S 85 Zdroj: Martin Cyprian
Technické údaje Tesla Model S 85 | |
Parameter | Hodnota |
Motor | elektromotor |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 285 (382) pri 6000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 441 pri 0-5000 |
Pohon | zadných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 5,6 |
Spotreba - kombinovaná (kWh/100 km) | 24 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de (kWh/100 km) | 20,79 |
Objem kufra - základ (l) | 745 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2142 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4970/1964/1445 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 77 688; tento kus 125 000 |