Čo to vlastne je?

Rýchlejšie Clio so športovejším zovňajškom a  športovými prvkami. Teda malé auto od francúzskeho Renaultu s veľkými roztiahnutými prednými kukadlami, ktoré trochu nesedia s dynamickým a kompaktným zadkom. Zároveň model, na ktorom poznať šetrenie pri detailoch, na druhej strane je ale priestranný a na svoju triedu aj praktický.

Francúzi mu dali malý motor s turbom a 120 koňmi. K tomu pridali automatickú prevodovku s pádlami pod volantom, športový podvozok, športové doplnky exteriéru, veľké disky a minimalistické brzdy. Čakať môžete aj hračky v interiéri a sympatický zaguľatený kukuč, ktorý sa bude páčiť najmä ženám. Znie to ako guláš, a tak trochu aj je. GT je ale v tejto modrej krajšie ako RS.

Renault Clio GT Zdroj: Ľuboš Mistrík

Ako jazdí?

GT má byť predskokan pre vrcholový model RS. Zároveň má prinášať dennodennú použiteľnosť bežných verzií Clia. Na prvý pohľad tak značka Renault Sport, ktorá sa už dlhé roky lepí na tie najlepšie športové verzie cestných áut, vyvoláva úvahy o tom, že ľudia z marketingu mali posledné slovo.

Ale GT jazdí prekvapivo dobre. Ľahká karoséria nepozná nedotáčavosť, skôr sa pohrá so zadkom a začínajúci šmyk dorovná. Podvozok je v tiahlych zákrutách príjemne tuhý a nenakláňa sa, na rozbitej ceste zasa neodskakuje a filtruje nerovnosti. Neprináša žiadny nepríjemný buchot a nebojíte sa s ním vyjsť na chatu. Športová divízia odviedla výbornú prácu a mnohé uskákané mini autá si môžu zo sebaistého a pritom hravého ovládania Clia na všetkých povrchoch brať príklad.

Nenechajte sa zmiasť miniatúrnymi brzdami vpredu a ešte menšími bubnami vzadu, minimálna váha a kvalitné komponenty spôsobujú, že GT brzdí omnoho lepšie než čakáte. Aj dávkovanie bŕzd je bezproblémové a sú nastavené skôr citlivo. Na obutých zimných pneu ABS často púšťa kolesá pri brzdení do šmyku. Je radosť s ním lietať po nedokonalých a rôznorodo klopených cestách Záhoria.

Renault Clio GT Zdroj: Ľuboš Mistrík

A ten motor?

S rozhýbaním Clia nemá malý motor problém. Na okresných cestách vytrestáte nejedného namysleného majiteľa naftového kombi. Vezte sa ale na vlne krútiaceho momentu v stredných otáčkach a zbytočne ho nevytáčajte. Inak sa zvuk šijacieho stroja mení na zúfalý krik o pomoc a automat nedovolí dotknúť sa obmedzovača ani v manuálnom režime. Sám preradí nahor.

Pádla pod volantom sú na pevno a nie na volante, vždy sú teda tam, kde ste ich nechali. Vyzerajú výborne, sú veľké a z kvalitného materiálu. Doposiaľ plus. Samotná prevodovka s dvoma spojkami je ale prežitok.

Radí pomaly hore aj dole a pri plynulej jazde a hoci aj miernom zrýchľovaní a automatickom režime sa musí pri preraďovaní najprv nadýchnuť, kedy prísun sily na nejaký čas ustane a pokračuje po prestávke. Najprv som si myslel, že to je robotizovaný manuál alebo vykopávka z dôb najväčšej slávy Backstreet Boys.

Renault Clio GT Zdroj: Ľuboš Mistrík

Zmení niečo tlačidlo Renault Sport?

Zmení, ale inak, ako by ste chceli. V tomto režime okrem rýchlejšej odozvy na plyn stuhne posilňovač a z prehnane ľahkého mestského riadenia sa stane vozenie použiteľné aj na cesty mimo mesta. Takýto odpor volantu by ste chceli mať stále, ale nebudete.

Nemôžete si totiž v tomto režime zapnúť tempomat a prevodovka pri stlačení Sport podradí o jeden, dva stupne nižšie. A keďže vy ste len chceli, aby stuhlo riadenie, neostáva nič iné, iba radiť manuálne. Ak ste túžili po tuhšom riadení a aspoň trochu rýchlejších reakciách prevodovky (žiadny veľký rozdiel sa ale nekoná), musíte si vybrať. Buď všetko alebo nič.

Dosiahnutá spotreba veľmi závisí od štýlu jazdy, môže byť rovnako 6 litrov ako aj 10. Dosiahol som 7,1 pri kombinácii mesta, mimo mesta, diaľnic, svižnej i prehnane ekonomickej jazdy. Teda naozaj všehochuť. A cenovka Clia GT je nastavená pomerne agresívne, čo môže byť argumentom za.

Renault Clio GT Zdroj: Ľuboš Mistrík

Zvyšok auta?

Je typické dobre vybavené Clio. V praxi to znamená pocit priestrannosti a vzdušnosti, dobre tvarovaný volant a napríklad výborný systém R-Link. Ten má okrem prehľadného a jednoduchého ovládania s aplikáciami aj možnosť zvoliť si zvuky Clia, ktoré pôjdu z reproduktorov. Niečo, čo z neho robí tú princeznú.

Navoliť si môžete motorku, Clio V6, veterán, auto z budúcnosti či napríklad Nissan GTR. Každá možnosť znie, akoby ste auto utopili vo vani a z odtoku počuli posledné prianie. Kým iné autá zvuk motora z reproduktorov len dopĺňajú a robia basovejším, toto dáva zvukom úplne iný rozmer. Pevne verím, že ide len pokus a ďalšie autá už týmto smerom nepôjdu. Nikdy.

Clio však aj v tejto najvyššej výbave s výbornými športovými sedadlami dáva pocítiť, že sa na ňom šetrilo. V pravotočivých zákrutách niečo vŕzga zo zadnej časti auta, lesklý tablet namiesto stredovej konzoly pôsobí ako jeden z prvých smartfónov a niektoré časti prístrojovej dosky nevydávajú najlepšie zvuky. A volič automatickej prevodovky je už po pár tisíc kilometroch rozheganý. Vzadu sa však odvezú dvaja a do kufra sa vojde dostatok vecí.

Renault Clio GT Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Clio GT je v živote trochu stratené. Dostalo výborný podvozok, hravé jazdné vlastnosti hodné štítku Renault Sport a ostré brzdy, no tie objavia len nadšenci, budúci pretekári. Ale ich odradí kukadlový zovňajšok, pomalá prevodovka, všadeprítomné šetrenie a prečačkané detaily pre budúcu princeznú.

Je to ako chlapec z druhého stupňa základnej školy. Vnútri ambiciózny, znalý športov a techniky, navonok ale nízkeho vzrastu, trochu nešikovný a rozmaznaný. Lenže kým on dospeje a na svojich nedostatkoch môže zapracovať, Clio GT sa ich už nezbaví. Alebo priestor pre facelift?

Plusy Mínusy
výborný podvozok spomalená prevodovka
hravé jazdné vlastnosti RS tlačidlo by mohlo fungovať inak
dostatočne silné brzdy vyššia spotreba
pocit vzdušnosti spracovanie niektorých dielov
športové doplnky exteriéru
intuitívny systém ovládania R-Link

Renault Clio GT Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Renault Clio GT
Motor 1,2 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 88 (120) pri 4900
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 190 pri 2000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9,4
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 6,6/4,4/5,2
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 7,11
Objem kufra - základ (l) 300
Prevádzková hmotnosť (kg) 1165
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4077/1945/1441
Cena (eur s DPH) základné Clio GT 15 190; tento kus 16 425