Tretia generácia Laguny je v predaji už sedem rokov, opatrný facelift prišiel pred štyrmi. A čoskoro, hoci zatiaľ bez konkrétneho dátumu, sa chystá aj nová generácia, ktorá pravdepodobne pôjde v stopách sesterských modelov, najmä čo sa týka dizajnu. K Lagune GT som teda pristupoval ako k výbehovému auta, ktoré už zostarlo. Nie je to tak, stále má čo ponúknuť.
Stále aktuálna
Začína to dizajnom. Kombinácia tmavých osemnásťpalcových diskov, žiarivo modrej farby a lesklej čiernej strechy je atraktívna aj dlhé roky po uvedení auta. Primárne sa tvári nenápadne a v inej farbe si vás pravdepodobne ani nikto nevšimne. Facelift priniesol síce výraznejší predok, no zadná časť stále vyzerá smutne a pribrato. Aj dvojité koncovky výfuku by mohli byť o niečo väčšie.
Vo vnútri jej vek necítiť. Sivou alcantarou čalúnené sedadlá s koženkou (Renault oficiálne priznáva, že to nie je koža), ich biele prešívanie a strieborné doplnky na palubnej doske pridávajú športový pocit. A ohľadom mäkkosti plastov by mohla ísť do Francúzska nejedna automobilka na školenie. Predné sedadlá by si zaslúžili lepšie bočné vedenie, v porovnaní s predošlou generáciou sú tvrdšie a omnoho pohodlnejšie.
Vodič si nájde posed rýchlo a cíti sa v Lagune ako doma. K tomu pomáha netradične dobrý palubný systém, ktorý Renault nazýva R-Link. Na úvodnej obrazovke zobrazuje niekoľko informácií naraz vrátane malej mapy, efektné prelínania jednotlivých funkcií pridávajú pocit skutočného počítača. Zbierať body za úspornú jazdu, len tak sa preklikávať ponukou, to všetko vyzerá lepšie, než som z porovnateľných áut zvyknutý.
Renault Laguna GT 4control (05) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Praktická stránka
Aj logika ovládania je pomocou tlačidiel a otočného ovládača na stredovom paneli prekvapujúco dobrá, veď aj vyzerá ako iDrive od BMW. Po chvíľke cviku nájdete jednotlivé tlačidlá aj hmatom a pritom sú stále na dosah ruky položenej na inak malej lakťovej opierke.
Ak pôjdete na dlhú cestu so spolujazdcom, s výnimkou výsuvného držiaka z palubnej dosky si nemáte kam odložiť ani malú pollitrovú fľašu. Z dverí ju budete dlho dolovať a v strede jednoducho niet kam. Zato malá výklopná skrinka pred radiacou pákou je ako stvorená pre štvorkový iPhone.
Kufor s objemom 450 litrov stačí. V praxi by som ale oveľa viac než litre navyše privítal sieťky, poličky a háčiky. A nahnevá aj otváranie veka kufra, ktorý zdvíhate na spodnej hrane, kam sa prsty sotva vojdú. Jednak sa určite zašpiníte, a keď veko v zime primrzne, prsty nemajú dostatočnú silu ho odtrhnúť. Cestujúcim vzadu bude prekážať nižšia strecha a len priemerné miesto na nohy.
Renault Laguna GT 4control (06) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Príkladne odhlučnený
Pod kapotou je dvojlitrový diesel a nepočuť to. Za jazdy ani pri ostrom zrýchlení nemáte pocit, že sedíte v traktore a dokonca ani studený štart nedá vyniknúť palivu. Renault odhlučnil motor príkladne, na úrovni áut a značiek posadených o triedu vyššie. A je jedno, či ide o mestské presúvanie sa alebo diaľničný presun nad limity, Laguna je stále príjemný tichý partner.
V najsilnejšej verzii so 175 koňmi je výkonu dostatok, aj keď ste plne naložení. Krátke trasy po meste som jazdil za šesť až sedem litrov, na tisíckilometrový výlet so zaťaženým autom čiastočne po diaľniciach a mimo nich, stačilo 5,7 l/100 km. Veľká nádrž zasa znamená, že tankujete raz za tisíc kilometrov.
Výkonný naftový motor zvláda konštantné rýchlosti aj pod 1 500 otáčok, na zrýchlenie treba zamieriť do stredných. V kombinácii so slušnou hmotnosťou sa Laguna hýbe ľahko a prirodzene, nie je to žiadny tank ani ťažkopádna limuzína.
Renault Laguna GT 4control (08) Zdroj: Ľuboš Mistrík
4Control
Najväčšie prekvapenie však vychádza z ovládania všetkých štyroch kolies 4Control. Pri rýchlostiach do 60 km/h sa elektronicky natáčajú zadné kolesá proti smeru predných, vo vyšších rýchlostiach spolu s nimi. Samozrejme v omnoho menšom uhle. Renault v propagačných materiáloch hovorí o „unikátnom zážitku, presnom riadení a istom vedení stopy“.
Nerád dávam za pravdu reklamným sloganom, ale tu to platí. V meste máte pocit, že sa Laguna otáča okolo vlastnej osi a keď presadnete do iného auta, točíte zrazu volantom omnoho viac. Systém poznať najmä pri manévrovaní v úzkych uličkách. Medzi zaparkované autá sa triafate lepšie a husté veľkomesto je zrazu príjemnejším miestom pre život.
Skutočná zábava ale začína na rýchlych mimomestských cestách. Laguna 4Control prechádza zákruty bez piskotu pneumatík a napriek ťažkému naftovému predku sa nehrnie von v snahe trafiť zvodidlá. Práve naopak, po chvíľke cviku je nájazdová rýchlosť ozaj vysoká a aj dlhé tiahle zákruty prechádzate istejšie. Rovnaké platí o pasážach s prehadzovaním zľava doprava. Po chvíľke takejto jazdy už volím tempo, ktoré k naftovému sedanu akosi neprináleží, pritom sa bavím výborne.
Renault Laguna GT 4control (12) Zdroj: Ľuboš Mistrík
GT stále funguje. S kombináciou poddajného, no stále dostatočne ostrého pruženia sa zabávate tak, ako by ste pri pohľade na tento Renault alebo do cenníka nepovedali. Je otázne, nakoľko je 4Control dobrý ťah z pohľadu marketingu a najmä nákladov, technicky ale funguje skvele. Škoda, že Renault nevyrába Lagunu RS s benzínovým motorom z Mégane RS a s natáčaním zadných kolies. Mal by na viac než zopár namyslených nemeckých sedanov...
Verdikt
Kto by to bol povedal, že Laguna GT so systémom 4Control dokáže takto zabaviť. A keď sa k tomu pridá až na pár detailov praktický a pekný interiér, veľký kufor a slušná cenovka aj pri plnej výbave, tradičná nemecká i francúzska konkurencia má vážny problém. Ak zvažujete všestranný naftový sedan alebo kombi, určite ju vyskúšajte.
Plusy | Mínusy |
výborné jazdné vlastnosti | menej miesta vzadu |
hodnotný interiér | niet si kam odložiť fľašu |
odhlučnenie | slabšie bočné vedenie sedadiel |
komfort pruženia | |
slušná spotreba/výkony | |
intuitívny palubný systém R-Link |
Renault Laguna GT 4control (21) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Renault Laguna GT 4Control 2.0 dCi | |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 127 (173) pri 3750 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 380 pri 2000 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 8.8 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,5/4,0/4,5 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 7.08 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 450/1377 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1418 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4695/2060/1445 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 20 990; tento kus 31 640 |
TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.