Takže, čo to máš?
Až na pár detailov najlepšie vybavený VW Passat Highline s pohonom všetkých kolies. S veľkými kolesami, množstvom chrómu, svetlým interiérom a presklenou strechou vyzerá draho. Pri cenovke cez 50-tisíc eur vlastne aj je čertovsky drahý. Pôsobí ako skutočná limuzína. Ale vidno snahu o typickú koncernovú efektivitu – kolesá v rohoch karosérie kvôli maximalizácii vnútorného priestoru, rovný zadok a minimum dizajnových výstrelkov. Fotograf mal problém nájsť zaujímavé detaily na fotenie.
Typická nemecká nuda.
Ani nie, ale veľmi závisí od zvolenej výbavy. Hoci interiér sa na fotkách zdá surový, racionálny a tvary niektorých častí palubnej dosky mohli byť zaujímavejšie, kvalita materiálov a vôňa je o inom. Vysoká výbava, množstvo priestoru vpredu i vzadu, obrovský a šikovne riešený kufor s otváraním kopnutím pod nárazník i svetlý interiér posúvajú Passat na dosah vyššej strednej triedy.
VW Passat Variant 2.0 TDI Highline 4motion Zdroj: Cypo Design
Čo všetko tu nájdem?
Novinkou je dizajnové pokračovanie mriežky vetrania aj pred spolujazdcom. Je vecou vkusu, či sa ti páči, rovnako aj analógové hodiny na palubnej doske. Obrovský 8-palcový stredový multifunkčný displej s typicky jednoduchou logikou ovládania to tu príjemne oživuje. A veľkou novinkou je 12-palcový veľmi širokouhlý displej namiesto budíkov. Za príplatok.
Ako funguje?
Chvíľu si treba zvyknúť na jeho ovládanie a akceptovať nezvyčajnú snahu o efekt z dielne striedmeho VW, potom to už ide samo. Medzi budíkmi zobrazí rôzne údaje, napríklad veľkú mapu navigácie, podobne ako v novom Audi TT. Výborný je aj parkovací asistent a najmä 3D pohľad pri parkovaní. Zvoľ si pohľad zozadu a pripadáš si ako v najnovšom diele Grand Theft Auto. Nečakaná hračka.
VW Passat Variant 2.0 TDI Highline 4motion Zdroj: Cypo Design
Niečo ďalšie zaujímavé?
Skvelé skvelé LED svetlá. Zapnú diaľkové hneď za dedinou a potom len striedavo zhasínajú segmenty, ktoré by mohli na ceste oslepiť. Fungujú veľmi spoľahlivo a je zábava ich sledovať pri práci. Neustále makajú, zvyšujú a znižujú svetelný lúč a vystrihujú z neho časti. Jeden z najlepších systémov tohto typu vôbec, rovnako ako radarový tempomat. Auto plynule rozbehne, zabrzdí a ani nebudete brzdou premávky. Koncern predvádza svoju typickú dokonalosť.
A ešte treba dodať, že Passat zaparkuje sám aj s prívesom. Takže už žiadne trápenie sa, ktorým smerom otočiť volantom, aby sa tá veľká vec v spätnom zrkadle otočila správne.
Počul som aj o asistentovi držania v pruhu.
Áno, hoci ako taký nie je žiadna novinka, pomenili ho smerom k úplnej autonómii. Chytí sa čiar na ceste a krúti volantom bez tvojho zásahu. Ak chvíľu nereaguješ, pípne a šoféruje ďalej. Nasledujú intenzívnejšie pípnutia, ktoré vrcholia dupaním auta na brzdu. To ťa preberie aj keby si zomrel, ver mi. Ak si naozaj zomrel, Passat plynule zastaví, zapne výstražné smerovky a počká na pomoc. V ďalšej generácii očakávam automaticky rozkladaciu zdravotnú sestru.
VW Passat Variant 2.0 TDI Highline 4motion Zdroj: Cypo Design
Samé technológie. Ale ako to jazdí?
Hoci ide o druhý najsilnejší naftový motor s takmer 200 koňmi, čosi napovie letargická odozva na plyn. Ospalá je ako po piatkovom fláme. Zdá sa, že je trvalo nastavený ekomód, akurát sa nedá vypnúť. Takže buď jazdíš pomaly a plynule alebo po pridaní plynu skokovo zrýchliš. A motor je trochu hlučný, aj keď spotreboval len 6,4 litra na sto kilometrov.
Tento kus nemá príplatkový adaptívny podvozok, a tak mu niektoré, najmä priečne, nerovnosti nerobia úplne dobre. Napríklad Mondeo je komfortnejšie a za volantom som sa bavil viac. Ale o nejakom nepohodlí v Passate nemôže byť reč. Hoci prvé vyrobené kusy čelili kritike za hluk od tlmičov, tie sa medzičasom zmenili, tvrdí importér. A naozaj, nič vážne som si nevšimol.
Budem sa baviť v zákrutách?
Ani nie. Je cítiť váhu na všetky strany, a i keď dlhý rázvor pomáha držaniu v zákrutách, nie je to nič, kvôli čomu by si si v sobotu ráno privstal a išiel sa len tak previezť popod Tatry. Tento Passat je navrhnutý ako diaľničný krížnik, chce sa hrnúť vysokými rýchlosťami na dlhé vzdialenosti a pritom rozmaznávať cestujúcich. Pubertu má za sebou, naháňanie sa v zákrutách necháva iným.
VW Passat Variant 2.0 TDI Highline 4motion Zdroj: Cypo Design
A prečo ho mám neznášať?
Jedine za to, aký je dobrý a ako určuje trendy. Bol som presvedčený, že to bude až dokonalá nuda, ale nepôsobí tak sterilne a dokonale ako kedysi. Asi je to najmä vďaka hračkám ako je efektný displej miesto budíkov či playstationový pohľad pri parkovaní. Alebo jeho posunom smerom k limuzíne.
Mrzí ma to, konkurenti. Hoci každý z vás je v nejakej vlastnosti lepší, Passat ako celok hovorí jasne: „Chlapci uhnite, som o krok ďalej.“
Plusy | Mínusy |
priestranný a luxusne pôsobiaci interiér | relatívne hlučný motor |
výborné LED svetlá | mdlá odozva na plyn |
prepracovaný displej namiesto budíkov | |
intuitívne ovládanie | |
spotreba |
VW Passat Variant 2.0 TDI Highline 4motion Zdroj: Cypo Design
Technické údaje VW Passat Variant 2,0 TDI Highline 4motion | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 140 (190) pri 3500-4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 400 pri 1750-3000 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 7.7 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,4/4,1/4,6 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 650/1780 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1581 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4767/1832/1477 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ Variant 22 290; tento kus 52 895 |