Nepreháňajú to?

Ak nič iné, najväčší škodovácky model vo svojej tretej generácii je veľmi sebavedomý. Oproti predchodcom získal ostré krivky a patrí medzi najkrajšie súčasné autá, minimálne vo svojej triede. Na talianskom vidieku je široké, aj na silnom južanskom slnku mu denné LED svetlá dodávajú moderný a ostrý výraz. Nenašiel som jediný uhol, z ktorého by vyzeralo zle.

O tom, že má novú platformu MQB, vďaka ktorej vedia vo Volkswagene vyskladať autá ako lego stavebnice si už určite čítal. Technické detaily sú nuda, ale stačí si zapamätať, že auto schudlo.

Škoda Superb 2015 - jazdné dojmy Zdroj: Ľuboš Mistrík

Píšem si. Ďalšie zaujímavé novinky?

Nový Superb dostal najnovšie a najlepšie technológie, ktoré má skupina k dispozícii. Kým na predchodcovi bolo cítiť šetrenie a až priveľa starších prvkov, trojka je plnohodnotným kvalitným autom. Nie skladačkou z nevyužitých koncernových zásob, pri všetkej úcte samozrejme. A oproti predchodcovi je lacnejší - začína na 21 290 eur s DPH.

V príplatkovej výbave sa pritom objavuje výborný radarový tempomat, monitorovanie slepého uhla i upozornenie na nebezpečenstvo pri cúvaní z parkovacieho miesta. Ale aj obrovský a jednoducho ovládateľný dotykový displej či wifi priamo na palube. K tomu možnosť otvárať kufor kopnutím pod nárazník či držiak na tablet pre cestujúcich vzadu. Cez wifi dokonca môžu regulovať klimatizáciu. S iPhonom si ale systém celkom nerozumel.

Škoda Superb 2015 - jazdné dojmy Zdroj: Ľuboš Mistrík

Má vo dverách dáždnik?

Dokonca dva, v oboch predných dverách, predajcovia by mali dúfať v daždivé leto. K tomu ďalší paket šikovných riešení - sieťky na boku predných sedadiel, veľké a látkou vystlaté odkladacie priestory, škrabku na ľad a iné. Áno, interiér sa mohol viac odlišovať od Octavie, ale verte-neverte, je to viac problém na fotkách než naživo.

Po usadnutí dovnútra dáva Superb iný, hodnotnejší pocit. Vďaka detailom i kvalitnejším materiálom. A možno preto, že si ešte stále pamätám príťažlivý zovňajšok. A predbehnem otázku - vnútri sa nemôže nikto sťažovať na priestor, veď aj rázvor narástol o 8 centimetrov. Kufor je so svojimi 625 litrami a jednoduchým tvarom dobre využiteľný. Fakt, ide o veľké auto.

Škoda Superb 2015 - jazdné dojmy Zdroj: Ľuboš Mistrík

A čo jazda?

Skúšali sme dva motory - benzínové 1,4 TSI so 150 koňmi a naftový dvojliter s rovnakým výkonom (prečítajte si, aké ďalšie motory sú k dispozícii). TSI jazdí za približne 7 litrov na 100 kilometrov a každú chvíľu vypína dva valce. Bez toho, aby o tom vodič vôbec tušil, dočíta sa to len z displeja. Pôsobí ľahko, v zákrutách necítiť váhu na predku. S príplatkovými adaptívnymi tlmičmi je Superb pohodlný ako najväčší konkurenti a na nastavení komfort pláva ako zablúdený Francúz alebo veľké limuzíny.

Zmenu na Sport cítiť okamžite, auto stuhne a je ostrejšie na volante. Keď sa do zákrut pomedzi olivovníky a stáročné kamenné domy hrniem rýchlejšie než je slušné, Superb baví. Pri viackrát zlomených zákrutách už cítiť, že je veľký, ale z veľmi rýchleho tempa stačí zvoľniť na stredne rýchle a jazdu si užívam. Jazdiť rýchlo ale nie je jeho úloha.

Škoda Superb 2015 - jazdné dojmy Zdroj: Ľuboš Mistrík

Aj tak by som sa rozhodol pre diesel.

Rovnako ako očakávaných 70 percent zákazníkov. K povahe Superbu sa viac hodí ťah odspodu a dlhý naftový dojazd. Treba sa ale pripraviť na ďalšiu váhu na predku, auto na nerovnostiach v úzkych zákrutách vedúcich do toskánskeho viniča až príliš prepruží predok, ľahkosť benzínového motoru sa vytratila.

Diesel nepatrí tichosťou medzi rekordérov triedy, no ani neurazí. Superb ako taký ale od okolitého sveta izoluje výborne a cestujúci vnútri môžu šepkať prakticky pri akejkoľvek rýchlosti. Pravda, na talianskom vidieku panuje božský pokoj, uvidíme ako uspeje v slovenských mestách.

Škoda Superb 2015 - jazdné dojmy Zdroj: Ľuboš Mistrík

Takže poriadne auto?

Prvé jazdné dojmy sú veľmi sľubné. Superb pôsobí majestátne, asi všetkým sa páči, má najnovšie technológie VW bez kompromisov a podsúvania niečoho zastaraného. Ponúka ešte viac miesta ako predtým, je tichý a pohodlný. S týmto dizajnom, priestorom a vybavením má našliapnuté na špičku triedy. Začína novú éru? Minimálne v tom, že už nie je chudobný príbuzný určite áno.

Škoda Superb 2015 - jazdné dojmy Zdroj: Ľuboš Mistrík