Drsné prostredie

Samozrejme, nie je to moja vina. Môže za to tento svetlozelený pickup, dávajúci až priveľa istoty v teréne. Desiatky minút predtým v nemožnom prostredí nasledoval poskakujúci starý ruský UAZ vo vojenskej zelenej. Presne ten, ktorý tak dobre poznáme zo socialistických československých filmov. Pre novinku od Mitsubishi, už piatu generáciu obľúbeného pickupu L200, je v takomto piesku odpoveďou na väčšinu otázok plyn. A ešte viac plynu.

Platí to v strmých stúpaniach, brodoch pokrytých ľadom a najmä vo všadeprítomnom piesku. Predošlé skúsenosti a zážitky s autom, ako aj vyčerpávajúca prezentácia o terénnych schopnostiach, motivujú preveriť ho naplno. Po vzájomnom spoznávaní sa sme sa tak dostali do terénneho polygónu známeho ako Slovenské piesky.

Mitsubishi L200 Invite Zdroj: Imagine Motion

Ide o súčasť vojenských lesov na Záhorí na takmer 300 kilometroch štvorcových. Asi hodinu jazdy od Bratislavy je rozsiahly areál, kde naši vojaci trénujú strely z tankov na kilometre, testujú tu armádne autá vrátane tých mnohokolesových a rôzne opancierovaných. Prečo sem nezobrať japonský pickup? A nevziať so sebou aj jednu z legiend socialistických hôr a kasární?

Pracovný kus

Tu a teraz trpiace Mitsubishi L200 je základnou verziou nazvanou Invite. Nejde len o základ v tom zmysle, že si ho môžete za eurá navyše dovybaviť. Je to pracovný kus mechaniky so štyrmi dverami, kolesami a veľkou nákladnou korbou. Viac než na predvádzanie sa po meste sa hodí do fleetov firiem prenášajúcich ťažké materiály na polia a lúky, do lesov či vysokohorského prostredia.

Mitsubishi L200 Invite Zdroj: Imagine Motion

Má najlepšie predpoklady. Svetlá výška 235 milimetrov, predný nájazdový uhol 30 stupňov, zadný 25, prejazdový 24. K tomu brodivosť 60 cm a maximálny bočný náklon šialených 45 stupňov. Stačí tak polovica a laik v aute má pocit, že sa jednoducho musí prevrátiť. Pre predstavu si nakreslite na kus papiera 45-stupňový uhol a potom naň kolmo dokreslite auto. A utiahne 3 100 kg brzdený príves.

Okrem toho aj pohon všetkých štyroch kolies, nastaviteľný jednoducho otočným prepínačom. Žiadne hry s pákou redukovanej prevodovky ako za starých čias. Alebo mechanické pripájanie poháňanej nápravy pomocou kľúča ako na vedľa stojacom 40 rokov starom stroji.

Pracovná verzia L200 Invite ponúka na výber buď predný pohon, pohon všetkých štyroch kolies voliteľný až do rýchlosti 100 km/h a potom redukovanú štvorkolku. Na kolesá vtedy ide omnoho väčší krútiaci moment a terénne prekážky možno zdolávať na trojke aj štvorke. Získate tým plynulejší pohyb a väčšiu silu najmä na stúpania. Tu sa pohybujem prakticky len na redukcii.

Mitsubishi L200 Invite Zdroj: Imagine Motion

Trochu uskákané

K dispozícii sú síce zadné senzory, čo urobí parkovanie menej stresujúcim, ako aj veľmi slušný polomer otáčania 5,9 metra. Ale posádku bude pri bežných presunoch v tejto verzii (vo vyššej už menej) trápiť najmä naskakovanie na nerovnostiach či menej miesta vzadu, čo je ale nedostatok mnohých pickupov. Naopak prekvapí ticho od motora.

Interiér je surový. Ovládače kúrenia sú poctivé mechanické, rýchlejšie prepnutie páčky na vnútorný okruh fúkania znie akoby boxer vnútri do toho naplno udrel. Opätovné naštartovanie motora pri jeho vypnutí systémom Start-stop autom poriadne zatrasie.

Mitsubishi L200 Zdroj: Imagine Motion

Plasty sú tvrdé všetky, takže ak vám zamestnanci L200ku zasvinia, môžete ju pokojne ostriekať vodou aj zvnútra. Toto je pracovný nástroj, žiadne feši SUV. Na každý deň siahnite po drahšej verzii.

Veľmi príjemné prekvapenie je dosiahnutá spotreba. Nahor ju vyženie až diaľnica, ale aj to sa len ťažko dostane nad desať litrov. Najčastejšie budete vrátane terénu jazdiť za približne 8 litrov, a to je na dvojtonový pickup obdivuhodná hodnota.

Mitsubishi L200 Zdroj: Imagine Motion

V teréne ako doma

Schopnosti auta mimo asfaltových ciest sú mimoriadne. Prirodzene, má isté obmedzenia vyplývajúce z koncepcie, napríklad do hustého lesa je veľký a zadok je príliš ľahký. Ale keď s L200 prvýkrát zastavím uprostred strmého kopca, kde sa mieša čerstvé blato a zvyšky poľadovice, auto vylezie nahor akoby to bol retardér pred supermarketom. „Toto že je kopec?“ vylepí mi neviditeľná ruka.

Skúšam ťažšie – terénny polygón Slovakia Ringu známeho skôr dokonale asfaltovým okruhom než veľmi slušnou offroadovou traťou so stúpaniami, brodením i ďalšími prekážkami. Napriek hlbokému blatu, ktoré spôsobuje pošmyknutie sa po vystúpení z auta zvláda Mitsubishi zopár prejazdov. L200 sa hýbe vpred aj po roztopení snehu a následných dažďoch, čo ústi v hlboké blato.

Mitsubishi L200 na Slovakia Ringu Zdroj: Ľuboš Mistrík

Snaha hľadať ďalšie limity ma dovedie až na Záhorie. Možno práve tu bude príležitosť vyskúšať aj uzamykateľný zadný diferenciál, čo sa napokon potvrdzuje. S miestnym poznajúcim každé zákutie nasmerujeme L200 do surového prírodného terénu, do piesku, kde po prejazde ostávajú niekoľko centimetrov hlboké stopy, vlny prechádzame krížom a najmä v rýchlosti. Práve rýchlosť rieši väčšinu problémov.

Nevyčísliteľne strmé stúpania, klesania a brody, do ktorých treba ísť pod plynom, inak hrozí, že si novinárske auto príde utopené prevziať importér rovno sem. Všetko funguje, až kým nezapadnem. Mitsubishi mi v teréne niekoľko dní dávalo takú istotu, že zvládne ľubovoľnú prekážku, až som sám spravil chybu a nedal dosť plynu. Bez špeciálnych pneumatík by tu ale ostalo asi každé auto.

Priateľov na UAZe ale o tom nepresvedčím.

Mitsubishi L200 Invite Zdroj: Imagine Motion

Aj s ich pomocou sa vyhrabeme a ide sa ďalej, zdolávať ďalšie prírodné i umelé prekážky či bočné náklony. Keď niekto zaváha, je to vodič, nie drsný japonský pickup.

Verdikt

Treba si ujasniť, čo od L200 chcete. Na každý deň a do mesta hľadajte inde, úplne inde. Alebo si aspoň priplaťte za vyššiu verziu. Ak ale potrebujete pracovný nástroj a chcete cítiť každý komponent auta, počuť ako pracujú prepínače a mať poctivú spätnú väzbu ako za starých čias, s verziou Invite ho získate na výbornú, navyše účtovníkov potešíte spotrebou.

Mitsubishi dáva poctivý mechanický pocit z jazdy takmer bez elektronických systémov a chuť zájsť kamkoľvek spolu s dávkou robustnosti a nezničiteľnosti. Nezabudnite si lopatu alebo ešte lepšie. UAZ.

Plusy Mínusy
terénne schopnosti komfort jazdy
robustnosť a nezničiteľnosť spracovanie interiéru
odhlučnenie kabíny
dobrá spotreba

Mitsubishi L200 na Slovakia Ringu Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Mitsubishi L200 DoubleCab 2,4 DI-D
Parameter Hodnota
Motor 2,4 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 113 (154) pri 3500
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 380 pri 1500-2500
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 12.2
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,6/5,7/6,4
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Rozmery kufra - dĺžka/šírka/hĺbka (mm) 1520/1470/475
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1500
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 5205/1785/1770
Cena (eur s DPH) úplný základ v akcii 26 500; tento kus 29 400