Nová dimenzia zábavy

Ani neviem, ktorá z jeho vlastností je tá najlepšia. Či je to brblanie osemvalca zo štvorice výfukov po bokoch alebo nekončiaci záťah. Prípadne možnosť driftom zísť z asfaltu rovno na zasnežené pole a tam dostať trojtonový roldor do polohy, za akú by sa nehanbil ani Ken Block. Pokiaľ nemám pred sebou betónovú stenu, proste idem vpred, žiadne cúvanie, žiadne otáčanie. „Tam už nejdem, mohol by som zapadnúť“. Fráza, ktorou 4x42 hlboko pohŕda.

Mercedes G500 4x4 na druhú Zdroj: Martin Cyprian

Brodenie až do hĺbky jedného metra, nájazdové uhly vpredu 52 stupňov, vzadu 44 a kovom chránený podvozok. Dvojité tlmiče na každom kolese spolu s možnosťou voľby redukcie a uzamknutia troch diferenciálov, to z neho robí kráľa mimo spevnených ciest. Neexistuje prekážka, ktorú by neprekonal.

Zábava nekončí

A na rozdiel od iných offroadov, zábava nekončí spolu so spevnenou cestou. Prvé kilometre prinášajú síce nedôveru, veď volantom treba točiť viac ako zvyčajne a G500 má tendenciu trochu tancovať. Ale keď si zvyknem, už mi príde prirodzené sedieť na úrovni kamionistov. Nehovoriac o výhodách ďalekého výhľadu vpred, treba len zabudnúť na vstup do garáží a pripraviť sa na hľadanie dvoch parkovacích miest.

Mercedes G500 4x4 na druhú Zdroj: Martin Cyprian

Masívny záťah umožňuje užiť si zrýchlenia a prepletanie sa premávkou, neprehliadnuteľný a trochu arogantný vzhľad zasa čistí všetky pruhy, či sú rýchle alebo pripájacie. Okrem svišťania vetra a miernych korekcií volantom nie je nič, čo by chýbalo na dlhé cesty. Bez problémov prekročí diaľničné limity a dokonca má nastaviteľnú tuhosť tlmičov. Mierneho offroadového poskakovania sa ale nezbavilo.

Motor pri bežnom tempe nepočuť, ozve sa neprehliadnuteľne až po zošliapnutí plynu. Dlhodobá kombinovaná spotreba siaha niekde k 20 litrom na stovku kilometrov a treba sa pripraviť na dlhší čas strávený pri tankovaní, 100-litrová nádrž je skutočne bezodná. Mimo toho ale 4x42 prežije mesto bez ujmy a na rozdiel od veľkého 6x6 netreba vodičský preukaz na kamión.

Mercedes G500 4x4 na druhú Zdroj: Martin Cyprian

Verdikt

Začalo to absurdnou myšlienkou a dospelo do úplnej potrhanosti. Postaviť niečo takéto vyžaduje obrovské a tak trochu uletené srdce. Hoci možno namietať proti zbytočnosti, 4x42 je dôkazom, že svet má ešte stále zmysel pre humor. A vodičovi aj všetkým cestujúcim rozdáva prostú detskú radosť. Určite si to užili aj bežkári.

Plusy Mínusy
obrovská zábava starodávna konštrukcia a detaily
neuveriteľné terénne schopnosti ťažšie sa hľadá parkovanie
komfort na palube
záťah trojtonového monštra
jazdné vlastnosti
zvuk osemvalca

Mercedes G500 4x4 na druhú Zdroj: Martin Cyprian

Technické údaje Mercedes G500 4x4 na druhú
Parameter Hodnota
Motor 4,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 310 (420) pri 5250
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 610 pri 2250-4750
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 6.5
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 16,3/12,3/13,8
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) n
Pohotovostná hmotnosť (kg) 3096
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4500/2190/2235
Cena (eur s DPH) úplný základ 91 398; tento kus cca 250 000