Nový Sprinter postupne odhaľuje svoje verzie, ale najčastejším zjavom na cestách bude určite klasická dodávka. Tých je vidno mnoho už z predchádzajúcich generácií. Nezriedka je možné stretnúť úplne prvú generáciu, už možno v čiastočnom stave skorodovania, alebo reštaurovanú, ale stále jazdiacu a plniacu pracovné úlohy.
Čo je nové zvonka?
Tretia generácia veľkého úžitkového modelu s hviezdou na kapote sa opiera naozaj o základy predchádzajúcej generácie. Vidno to na ponúkaných rázvoroch, ktoré sú navlas rovnaké ako boli. Taktiež základný tvar a dokonca aj bočné posuvné dvere sú úplne totožné a, predpokladáme, zameniteľné. To by mohlo znížiť náklady na opravu pri nutnej výmene.
O zovňajšku toho netreba veľa hovoriť. Každý bieleho obra spozná. Predok je však zaujímavejší. Veľké štvorcovo sa tváriace svetlá sú fuč a miesto nich Sprinter žiari užšími horizontálnymi kúskami. V testovanom kuse sme mali halogénové žiarovky. Svietia skôr priemerne a z halogénov sa dá rozhodne dostať aj viac, veď nemajú úplne malú plochu. Tu naozaj odporúčame pozrieť si príplatkovú výbavu a priplatiť za LED predné reflektory.
Mercedes Sprinter 316 - niektoré tvary ostali ako pri predchodcovi Zdroj: jmr
Plastové nárazníky dostali rovnaký plast ako maska chladiča, tak pôsobia takmer ako jednoliaty celok. Tvarmi sa dostáva do sfér, ktoré reprezentujú skôr osobnú, či SUV ponuku, automobilky. Zrkadlá už stratili vytŕčajúcu smerovku. Tá bola na predchodcovi častým miestom stretu so zvislým značením, či inými stredom jazdiacimi dodávkami v protismere.
Zvyšok auta je tradičná dodávka, naviac v bielej farbe. Anonymná, nenápadná. A to aj napriek dĺžke takmer 7 metrov. Mercedes má v ponuke ešte dlhšiu verziu, ktorá pridáva centimetre na zadnom previse a už sa s ňou musí manévrovať ťažšie, najmä v prípade nutnosti odparkovať kolos niekde pri nákupnom centre, kde na to vôbec nie sú prispôsobené parkovacie boxy.
Interiér chce vyzerať ako v osobáku
Na vstup do kabíny je nutné prekonať niekoľko schodíkov. Práve Sprinter je tou dodávkou, v ktorej vodič sedí najvyššie z konkurencie. V tejto kategórii vozidiel vôbec nie je problémom tvrdý plast. JE trvácny a nenáročný na údržbu. Stačí ho pretrieť handrou od prachu. Ale stále je náchylnejší na poškriabanie, s obozretnosťou teda šetriť netreba. Aj keď je jasné, že niektorí vodiči to príliš neriešia.
To, čím sa môže Sprinter pochváliť je pod zadkom vodiča. Konkrétne je to aj za jeho chrbtom. Sedadlo je naozaj jedno z najlepších na trhu a vôbec mu netreba odpruženie. Stačilo by mu vyhrievanie. Výsuvná opora stehien nie je štandardom ani pri športovo ladených osobákoch, preto tu zbiera Sprinter naozaj kladné body. Kladné body si pripisuje aj za dvojsedadlo spolujazdca s odklopiteľným sedákom odhaľujúcim niečo ako batožinový priestor. Tým reálne dodávky nedisponujú, takže toto je vítaný bonus.
Mercedes Sprinter 316 - v ponuke je aj väčší displej Zdroj: jmr
Vodič v ruke zviera volant. Znova tvarom a ovládaním pripomína osobné vozidlá. Len s jedným rozdielom. Nie je čalúnený kožou, ak si to nepriplatíte, je iba gumový. Výborne však padne do ruky a ľahko sa dá zvyknúť aj na ovládacie prvky. Dokonca aj dotykové plochy, ktoré hladkáte nie sú zložité na používanie.
Pravá dotyková plocha volantu ovláda displej v strede prístrojovej dosky. Ten je tiež príplatkový, ale nie ten najväčší. Toto je taký stred medzi ničím a kozmickou loďou. Okolo neho je celkom veľa čierneho plastu. Ovládanie je možné aj hlasom. MBUX má trochu okresané možnosti ako v novej triede A, ale funguje. Funguje, pokiaľ viete ako na to. Povely o odstránení zápchy, alebo o pridaní dvoch valcov naozaj nedokáže vykonať. Zato dokáže nastaviť automatickú klimatizáciu, ak ju máte a spraviť niekoľko ďalších úkonov. Možnosti sa rozšíria aktualizáciou, kedy budete frázou „Hej, Mercedes“ môcť prehľadávať aj internet a nájsť tak presné adresy. Trochu prekvapí implementácia USB typu C, čo vôbec nie je ešte štandard. Na prehrávanie hudby zo svojho kľúča teda potrebujete minimálne redukciu.
Mercedes Sprinter 316 - ovládanie je podobné ako vo väčších modeloch Zdroj: jmr
Ďalšou vecou výrazne zlepšujúcou komfort vodiča a aj dispečera sú služby Mercedes Pro. Vodič má na displeji mobilu, cez aplikáciu, možnosť monitorovať auto, stav kvapalín, dojazd a podobné veličiny, ktorým môže prispôsobiť plán. Toto dokáže monitorovať na diaľku aj dispečer. Ten má naviac možnosť navigovať vodiča, ak je to nutné v reálnom čase. Dokáže tiež naplánovať prestávky na servis a vyťažiť tak vozidlo čo najviac.
Dôležité je aj to vzadu
Mercedes má v ponuke niekoľko dĺžok. Táto má názov Long. V preklade to znamená rázvor 4,3 metra, čo sa pretransformovalo do dĺžky podlahy 4,3 metra. Je jasné, že so zvyšujúcou sa výškou, kde meriate využiteľnú dĺžku sa táto veličina trochu zmenšuje. Ale to je štandardom pri každom vozidle tohto druhu. Môže za to prepážka za kabínou. Tá musí byť, kvôli sedadlám trochu vypuklá.
Nakladať až 6 paliet štandardu Euro je možné dvomi otvormi. Dve palety môžu ísť zboku po dlhšom rozmere, 1,2 metra. Ale tu treba zase rátať s madlom pri dverách. Pri nastupovaní a vystupovaní je vítaným pomocníkom, ale zasahuje do otvoru dverí, čím ho čiastočne zužuje. Je pripevnené dvomi skrutkami, takže nie je problém ho odstrániť. Druhá paleta je naviac nad schodom, čomu treba prispôsobiť príplatkové držiaky vyrovnávajúce práve tento schod. Vo verziách s pohonom prednej nápravy tieto schody nie sú a je tiež dostupná väčšia využiteľná výška vnútri.
Mercedes Sprinter 316 - madlo trochu zavadzia Zdroj: jmr
Zadný otvor zhltne zvyšný náklad. Posunu tovaru pomáha drevená podlaha, ktorá nemá na celej dĺžke ani jeden spoj. Dvere je možné otvoriť dokola až do uhla 270 stupňov. Táto možnosť je vhodná pri nutnosti zacúvať bližšie k nakladacej rampe v úzkom priestore.
Starý známy motor
Kapota sedemmetrového Sprinteru s pohonom zadných kolies schováva 2,2-litrový štvorvalec. Je to podobný motor aký automobilka používa už dlhé roky. Samozrejme je obohatený o selektívnu katalytickú redukciu. Hladina AdBlue je viditeľná na displeji pred vodičom, medzi kruhovými ukazovateľmi.
Mercedes Sprinter 316 - 120 kW je na veľkú dodávku akurát Zdroj: jmr
Jazda s agregátom je príjemná. Akurát pri plnom naložení na prípustných 3,5 tony celkovej hmotnosti už v kopcoch budete štatistom, nebudete sa môcť pretekať s osobákmi. S prázdnym autom to však celkom možné je. Po naštartovaní má studený motor drsnejší chod, ale po zohriatí sa skultivuje. Výkon 120 kW (163 k) je teda akurát. Netreba ho ani veľmi naháňať a na dlhých trasách nie je problém dosiahnuť priemer okolo 10 litrov. Celkovo sme za týždeň mali 10,6, ale veľká časť jázd bola po diaľnici.
Nový etalón triedy?
Mercedes rozhodne prešiel veľkým vývojom a automobilka predáva nielen auto samotné, ale aj službu a konektivitu. Pripojenie auta dostáva úplne nový rozmer. Komandovanie dispečerom asi budú mať všetci vodiči radi.
Cena testovaného kusu sa vyšplhala nad 40-tisíc eur. V konfigurátore si ale určite priplaťte za LEDkové predné svetlá a tiež za niečo, čo je pri sedemmetrovej veľrybe naozaj nutné. Priplaťte si za parkovacie senzory a za parkovaciu kameru. V testovanom kuse tieto prvky neboli a už to bolo poznať na zadných dverách. Naviac kamera je pri treťom brzdovom svetle na vrchu karosérie, čiže ponúka naozaj výborný výhľad.
Plusy | Mínusy |
príjemný podvozok | plné auto je lenivejšie |
možnosť naložiť 6 paliet | pri tejto dĺžke treba parkovacie senzory |
výborné sedadlo vodiča | LED predné svetlá sú nutné |
Mercedes Sprinter 316 - dĺžka 7 metrov vyžaduje aspoň cúvacie senzory Zdroj: jmr
Technické údaje Mercedes-Benz Sprinter 316 | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 2,2 nafta |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 120 (163) pri 3800 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 380 pri 1400-2400 |
Pohon | zadných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 12,9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,8/6,4/6,9 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ (l) | 14000 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 275 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 6967/1993/2616 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 22 611; tento kus 42 955 |