Pracovný luxus

Nafúkaný terénny Američan už v TREND.sk teste vystupoval. Vlani si zahral rolu surového pracanta zo spodku potravinového reťazca, ak tak 5,4-metrový pickup možno vôbec označiť. Dnes je tu najdrahšia verzia Wildtrak s príplatkovou oranžovou farbou, nástupnými prahmi, krajším interiérom a najsilnejším motorom.

Dodáva mu na majestátnosti. Kabínu síce stále nemožno označiť za vrchol luxusu, ale kožené sedadlá s oranžovým dofarbením a látkovými časťami pôsobia v zablatenom aute až nepatrične dobre. Rovnako elektrické nastavovanie a vyhrievanie vodičovho. Pridávajú pohodlie tam, kde ho človek nečaká.

Do výbavy konečne patria aj parkovacie senzory s mimoriadne svetlou cúvacou kamerou v spätnom zrkadle. Funguje spoľahlivo aj za tmy a hoci obrovský mastodont nemení na šikovného mestského Smarta, už sa aspoň za volantom necítite ako slon v porceláne. K výbave patrí aj bluetooth audio a tlačidlá na volante. V bežných autách samozrejmosť, v pickupoch prvok navyše.

Ford Ranger Wildtrak 3,2 TDCi Zdroj: Cypo Design

Nezmenená surovosť

Čo sa pridaním Wildtrak našťastie nezmenilo je surovosť. Za volantom Rangeru sa cítite ako v starom westerne, a komu nestačí, nech sa postaví na korbu a nechá sa previezť po blate. Keď si do toho pustí hudbu z ľubovoľného amerického akčného filmu, od lásky k tomuto Fordu nie je ďaleko.

Drsnosť začína náročným vystupovaním nahor i hneď po naštartovaní. Päť naftových valcov sa s hrubosťou prebúdza k životu a dlhé kilometre trvá, kým sa zahrejú a aspoň trochu stíchnu. Do toho sa pridáva ťažkopádna automatická prevodovka, ktorá drží vysoké otáčky ako nevydarené CVT. V meste je otravná, pri šplhaní sa do výšok vďaka 28-stupňovým nájazdovým uhlom ju oceníte.

Ranger Wildtrak podčiarkuje aj ďalšie výnimočné schopnosti vo svete najtvrdších terénnych áut. Brodivosť na úrovni 0,8 metra láka zájsť do mláky vymlátenej prejazdom plne naloženej tatrovky. Pri maximálnej hmotnosti brzdeného prívesu až 3,5 tony môžete jachtu potiahnuť ďaleko od brehu.

Ford Ranger Wildtrak 3,2 TDCi Zdroj: Cypo Design

Terén vs. cesta

Čaro pickupu je v jeho schopnosti vletieť do ľubovoľného terénu, ako som odskúšal na strednom Slovensku. Hlboké zablatené koľaje skúšajú trpezlivosť vodiča, bočný 35-stupňový náklon zasa spolujazdca. A keď je najhoršie, jednoduchým otočením tlačidla je z pohonu zadných alebo všetkých štyroch kolies dostupná uzávierka stredného diferenciálu a Ranger sa hrabe ďalej do hôr.

Pritom na asfalte to nie je najhorší spoločník. Na parkovisku pred Tescom ho vidíte z diaľky, ani priemer otáčania nie je úplne tragický. Samozrejme, na vstup do úzkych uličiek historického centra mesta zabudnite, rovnako na pozdĺžne parkovanie v stiesnených priestoroch.

Ale na diaľnici a mimo nej ukazuje, že koncepciu pickup možno používať aj každý deň. Pravda, v tiahlych zákrutách treba stiahnuť nohu z plynu, ale ani pri diaľničných limitoch nebudete brzdou premávky. A s najsilnejším motorom možno bez väčších problémov predbiehať a dopriať okoliu trochu zážitku z vpred sa rútiaceho zablateného pickupu. Kombinovaná spotreba dosiahla na dvojtonovú neaerodynamickú krabicu slušných 10,9 litra na 100 kilometrov. V tom je okrem diaľnic aj ťažší terén.

Ford Ranger Wildtrak 3,2 TDCi Zdroj: Cypo Design

Verdikt

Ford neutrpel luxusným prívlastkom Wildtrak. Práve naopak, za vyššiu cenu pridal dávku žiadaných systémov ako je cúvacia kamera a atraktívny interiér dokombinoval s ešte drsnejším zovňajškom. Chýbajú snáď už len obrovské prídavné svetlá na streche. Vo svete, kde sú parkoviská nákupných centier plné inak skvelých Range Roverov, je Ford Ranger poslednou chlapskou istotou. Každým dňom s ním vám rastie strnisko rýchlejšie než zvyčajne.

Plusy Mínusy
sebaisté terénne vlastnosti automatická prevodovka dlho drží vysoké otáčky
možnosť ťahať až 3,5 tony natriasanie na menších nerovnostiach
na túto veľkosť slušná spotreba
masívny vzhľad a pocit z posedu
použiteľné aj v bežnej premávke
cúvacia kamera

Ford Ranger Wildtrak 3,2 TDCi Zdroj: Cypo Design

Technické údaje Ford Ranger Wildtrak 3,2 TDCi DoubleCab
Motor 3,2 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 147 (200) pri 3000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 470 pri 1500-2750
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 10,4
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 12,4/8,6/10
Priemerná spotreba majiteľov podľa Spritmonitor.de 11,27
Rozmery kufra - dĺžka/šírka/hĺbka (mm) 1549/1560/511
Prevádzková hmotnosť (kg) 2083
Max. užitočné zaťaženie/brzdený príves/hmotnosť súpravy (kg) 1117/3500/5950
Rozmery - dĺžka/šírka vrátane zrkadiel/výška (mm) 5359/1850/1848
Cena (eur s DPH) úplný základ 23 988; tento kus 42 138