Podobne ako BMW X6. Nadradené kupé SUV som nikdy neobľuboval, práve kvôli jeho povýšeneckému postoju a imidžu. Keď si kúpite X6, svet vie, že si môžete dovoliť plytvať peniazmi aj na auto, ktoré praktické potreby pokryje horšie než sesterské X5. A nevadí vám, ak budú mať susedia predsudky. Veď ste úspešní a prečo by ste sa mali skrývať. Presne ako ten spolužiak.

Čo to je?

Dobre známe kupé SUV od BMW (marketingovo označené ako Sport Activity Vehicle). Sen mnohých tínedžerov, rastúcich podnikateľov, „auparkových“ živlov, ale aj fanúšikov mníchovskej značky. Niektorí si chcú jeho kúpou dokázať alebo zvýšiť svoj status, iným sa vyslovene páči. Nájdete ho častejšie vo veľkomestách východnej Európy a Ruska než v západných metropolách. Ak chcete dnes v Bratislave vyčnievať z davu, so všadeprítomnou X6 to už tak ľahko nepôjde.

Má zníženú strechu a široký rozkročený postoj, po facelifte aj masívny hrb na prednej kapote. Mimochodom dizajnový, keďže miesta pod kapotou je dosť aj bez neho. Niekto X6 miluje, iní nenávidí. Na cestách je už šesť rokov a hoci ho modernizácia oživila, zaslúžilo by si novú generáciu. Tá je už pravdepodobne na ceste.

Prirodzene, masívna konštrukcia podriadená viac dizajnu než účelnosti sa odzrkadľuje vnútri, kde sa nedostavuje typický pocit vzdušného SUV. Je to ale viac pocit, sedadlá sú pohodlné a aj v päťmiestnej verzii je miesta dosť. Len vzadu nad hlavou by to mohlo byť lepšie. Práve naopak, všetko je tu útulné a na dosah, stále je to ale skôr pre jedného, dvoch ľudí, než celú rodinu.

BMW X6 Zdroj: Cypo Design

Vek cítiť

Ak niekde okrem „okukanosti“ cítiť vek tejto generácie, je to interiér. Prístrojová doska a palubné prístroje už majú najlepšie roky za sebou a nevyrovnajú sa moderným BMW. Kvalita spracovania a intuitívnosť ovládania je však stále hodná prémiovej značky aj cenovky. Ak nepresadnete z najnovšieho modelu BMW do tejto X6, ani na sekundu vás nenapadne, že by mali interiér zlepšiť.

Systém iDrive funguje jednoducho a všetko je ľahko dostupné a po chvíli jasné. Zišiel by sa najmodernejší dotykový touchpad, na ktorý môžete prstom zadávať adresu do navigácie alebo telefónne číslo, ale pripomínam – ide len o rozmaznanie z novších modelov značky. A aj X6 sa už blíži nasledovník, čo naznačuje práve nedávno predstavený menší model X4.

Za volantom sedíte vysoko, nízka strecha, veľký hrb na kapote a čierne čalúnenie interiéru pridávajú žiadaný pocit istoty a nadvlády nad svetom. Kvôli malému zadnému sklu je dozadu horší výhľad a vidíte len strechy áut. Pri parkovaní ale pomáha cúvacia kamera a senzory, tie sú nevyhnutnosťou kvôli rozmerom i ťažším výhľadom pri pomalom manévrovaní. Pri jazde ale nič neprekáža a vidno na všetky strany. Ticho umožní telefonovať cez bluetooth aj pri svižnom diaľničnom tempe.

BMW X6 Zdroj: Cypo Design

Horšie je to s kufrom, ktorý objemom ani tvarovaním rekordy netrhá. A pri plynovej vzpere zdvojeného dna prekvapí lacný plast na veku elektronicky ovládaného batožinového priestoru a čudné zadné plato. Vysoká nakladacia hrana nepoteší, s X6 sa ale asi sťahovať nebudete.

Ako to jazdí?

Ak možno X6 kritizovať za imidž, tak jazdu možno len vychváliť. Je to typické BMW, napriek svojej veľkosti presné, relatívne obratné a čitateľné. Ani preháňanie sa horským priesmykom mu nerobí zle a široký postoj s nízkym ťažiskom len pridáva na dobrom ovládaní. Hmotnosť a masu samozrejme cítiť, ale toto auto s pohonom všetkých kolies sa ju snaží oklamať ako len vie a je zábava ho preháňať cez kľukaté cesty. Nie nadarmo patrí medzi najlepšie jazdiace SUV a v porovnaní s prvými modelmi už ani na horších cestách nevytrasie všetky kosti.

Zážitku pomáha tradičný „bavorácky“ diesel so šiestimi valcami. Mohutný záťah spojený s hutným zvukom dokáže nečakane vystreliť najmä pri podradení a predbiehaní. Síce so silnejšími motormi bude X6 ešte väčším kráľom ciest, aj tento trojliter je ho hodný. Je ťažko uveriteľné, že je to vlastne základ v ponuke.

Spotreba je adekvátna veľkosti a hmotnosti, v kombinovanej prevádzke s prevahou diaľnic som dosiahol 9,4 litra na 100 km. Určite sa dá toto číslo ešte znížiť, k povahe X6 ale komótna jazda jednoducho nepatrí, a to sa potvrdzuje najmä pri tom, ako ochotne sa ostatné bezvýznamné autá pracú z rýchleho diaľničného pruhu. Na jednu nádrž si nadvládu užijete aj 900 kilometrov.

BMW X6 Zdroj: Cypo Design

A čo keď pôjdem do terénu?

Nech sa to X6 páči alebo nie, ľudia ju považujú za SUV a teda predpokladajú, že sa s ňou možno vybrať aj do terénu. Hoci pri vojdení do vysokej trávy sa parkovacie senzory hlasito dožadovali návratu na bezpečnú asfaltovú cestu, vytiahol som ju aj do ťažších pomerov.

Na kameňoch prekvapil komfort podvozku, v tejto verzii určite spôsobený aj vysokými zimnými pneumatiky. BMW ale nemá problém zvládnuť rozbitú blatistú cestu, opršané pole ani prudké stúpania a klesania. Možno v minulosti sa s ním dalo vyjsť maximálne tak na obrubník, dnes už je to vyspelé SUV na podobnej úrovni ako ostatné, ktoré sú zamerané viac cestne. Hummer to nikdy nebude, ale bežné nástrahy zvládne s prstom v hrbe.

Do ťažkého terénu plného ostrých konárov s ním nikto nikdy nepôjde a potreby vystúpania na zasnežený svah alebo blatistú cestu na chatu zvláda s prehľadom. Rovnako aj nástrahy rozbitých slovenských ciest. Nie je to síce plavný offroad, ale nemá ani potrebu na nerovnostiach nepríčetne odskackať do priekopy.

BMW X6 Zdroj: Cypo Design

Verdikt

BMW X6 je skvele vyrobené a postavené auto, ktoré bolo pri uvedení na trh priekopníkom a nebolo vôbec jasné, či sa experiment vydarí. Odvtedy sa ale predáva výborne, automobilka trafila chute zákazníkov, o čom svedčí nedávno predstavené X4, ako aj snaha konkurencie postaviť mu rovnocenného súpera. Problém mám len s jeho imidžom. Skúste niekomu povedať, že za ním prídete na bielej X6. Budete mať čo robiť, aby ste tie predsudky vyvrátili.

Plusy Mínusy
prémiový dojem z auta imidž
výborná jazda na asfalte menší kufor
vhodné do nenáročného terénu vnútri cítiť vek
vnútorný priestor
slušný záťah a zvuk šesťvalca

 

BMW X6 Zdroj: Cypo Design

Technické údaje BMW X6 30d
Motor 3,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 180 (245) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 540 pri 1750
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 7.5
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 8,7/6,7/7,4
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ (l) 570
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2145
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4877/1983/1669
Cena (eur s DPH) úplný základ 64 300; tento kus 78 392