V prostredí, kde už vymäkli všetci výrobcovia poloterénnych áut a väčšina z nich prináša luxus a pohodlie moderných vymožeností spolu s vlastnosťami osobných áut, ponúka japonský výrobca zmenu. Jeho najväčšie súčasné SUV je model zo starej školy – vyžaduje tvrdú chlapskú ruku a za to odmeňuje poctivým mechanickým pocitom.
Ten posed
Dojem začína za volantom. Keď otvoríte masívne dvere po celej výške auta, poteší pohľad von. Je príjemné vidieť pred sebou veľkú kapotu a poznať jej hrany podobne ako v ešte väčších Range Roveroch alebo modeloch G od Mercedesu. Posádke to dáva pocit istoty a hrubosti, aký pri uhladenej konkurencii nezažije. Škoda len, že zmizol typický Subaru nasávač.
Prekvapí aj veľké presklenie všetkých plôch a obrovské čelné sklo. To je také veľké, že slnečné clony sú omnoho väčšie než inde, navyše z nich môžete vysunúť aj clony poza spätné zrkadlo. Vnútri je to vzdušné a spolu s ozaj veľkorysým priestorom vytvára dojem ešte väčšieho auta. Dopĺňajú ho aj veľké odkladacie priestory, mobily, fľaše a peňaženky si odložia všetci cestujúci.
Jednoduchá architektúra i spracovanie interiéru tu neprekáža. Pridáva to ďalšie body k vyslovene chlapskému SUV, kde sa netreba hrať na prečančané detaily, chróm a špeciálne materiály. Všetko pôsobí účelne a má svoje jednoducho dostupné miesto. Len autorádio by si zaslúžilo intuitívnejšie ovládanie a stredový displej trochu prehľadnejšiu a európskejšiu grafiku.
Subaru Forester 2.0D Zdroj: Ľuboš Mistrík
Nenápadné zvonku
Forester je nenápadný, za čo vďačí jednoduchej línii a minimu prehnaných detailov. To ale neznamená škaredý, práve naopak, masívny predok sa k jeho charakteru vyslovene hodí a odporúčam verziu Sport, ktorú ostro členený predný nárazník ešte opticky rozširuje. Nie je to auto, za ktorým sa budú na ulici ľudia obzerať, skôr len uznanlivo pokývnu, že jeho majiteľ vie, čo robí.
Jednoduchá stavba pridáva priestor na zadných sedadlách, kde sa sedí pohodlne a traja pasažieri zvládnu aj dlhšie trasy. Kufor s 500 litrami je dostatočný, no mohol by byť hlbší. Aj tu je spracovanie jednoduché a nabáda k odloženiu pracovných vecí či bicykla. Nebojíte sa, že niečo poškodíte. Pod podlahou sú priečinky navyše a zadné sedadlá sklopíte priamo z kufra.
Výbava je typicky japonská, dostanete všetko. Chýbať bude len navigácia a nepochopiteľné automatické sťahovanie elektrických okien (na doraz jedným silnejším stlačením) len na strane vodiča. Neoceniteľným pomocníkom je cúvacia kamera, k dokonalosti by to chcelo aj pípanie senzorov.
Subaru Forester 2.0D Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ako jazdí
Vodič potrebuje vyvinúť silu. Radiaca páka by si zaslúžila presnejší chod, po čase si ale zvyknete. Všetko je ale poctivo mechanické a cítite priame spojenie s autom. Nehovoriac o tom, že toto je asi jediný naftový motor, ktorý dovolí dať medziplyn a do otáčok sa hrnie nezvyčajne rýchlo. Poteší spotreba – dosiahnutých 6,8 litra na 100 km zohľadňuje aj rýchle diaľničné tempo a pomerne veľa mestského jazdenia či terénu. Výborná hodnota na SUV, dostať sa dá aj pod šesť.
Na ceste sa správa viac ako offroad než mestské auto. Niektoré nerovnosti ho rozkývajú a v zákrutách sa pomerne nakláňa, je to ale vítaná zmena v porovnaní s inými SUV. Nie je to žiadna mäkkota a vyžaduje kontrolu, aká sa dnes už v modeloch nevidí. V záplave rovnako jazdiacich áut je odlišný.
A keď začne husto pršať, na ceste sa vytvoria rieky a do toho blato, Forester dáva istotu ako skutočný offroad. Symetrický a permanentný pohon všetkých štyroch kolies pracuje neustále a udržuje maximálnu trakciu.
To, ako si toto auto razí cestu vpred, je ťažko opísateľné, ale máte z toho veľký pocit bezpečia. A keď ho zoberiete do poľa alebo zablatených koľají, budete sa usmievať ako už dávno nie. Pomalá jazda mu nesvedčí, rozbitou cestou potrebuje preletieť a až vtedy zistíte, ako je fajn byť nezávislý na podmienkach počasia a kvality povrchu.
Subaru Forester 2.0D Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Forester po generáciách rástol a rástol, až sa dotiahol veľkosťou na veľké SUV v triede. Oproti iným prikláňajúcim sa k všestrannému využitiu prevažne v meste a prinášajúcim jazdné vlastnosti osobných áut, predstavuje alternatívu. Jeho zameranie je viac offroadové, než sa dnes v konkurencii ktokoľvek odváži, pre mnohých bude teda jedinou možnosťou. Ak sa chcete cítiť ako skutočný chlap a nebojíte sa blata, berte ho.
Plusy | Mínusy |
veľkorysý vnútorný priestor | jednoduchý interiér |
mechanický pocit z jazdy | natriasanie na niektorých nerovnostiach |
permanentný pohon 4x4 | nepresné radenie |
posed za volantom | |
dostatok odkladacích priestorov | |
dobrá spotreba | |
terénne schopnosti |
Subaru Forester 2.0D Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Subaru Forester 2.0D | |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 108 (147) pri 3600 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 350 pri 1600-2400 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 10,2 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,3/5,2/5,9 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 6,17 |
Objem kufra (l) | 505/1592 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1556 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4595/1795/1735 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 28 990; tento kus 33 990 |