Druhá tvár
X5 M50d má okrem prívetivej aj temnú tvár. Keď som v ňom osamote, prepínam režim do športového módu. Budíky sa sfarbujú na červeno, osemstupňová prevodovka podradzuje o pár stupňov, hukot motora zosilnel. BMW vyrazilo na stokilometrovú rýchlosť z nuly za 5,3 sekundy, čím poráža napríklad čerstvo predstavenú Hondu Civic Type R.
A hoci táto X5 vyrazí zo 100 na 200 km/h za toľko ako iné autá na stovku, nepozná kopance športových áut. Záťah pripomína skôr lietadlo rozbiehajúce sa po dlhšom čakaní na runwayi. Hukot motora a len nekončiace zrýchlenie.
BMW X5 M50d Zdroj: Michal Petreje
Čo je neuveriteľné, sú schopnosti v zákrutách. Do svojich obľúbených esíčok letím o 30 km/h rýchlejšie, než sa zdá spoza volantu. X5 sa síce nemení na športové Z4, ale nie je to ani slon v porceláne. Riadenie je tuhé, podvozku nevadí stokrát rozbitý a opravovaný asfalt, brzdy sú sebaisté napriek 2,3 tonám váhy. Nečakajte okázalé divadlo v štýle M4, ale skôr ukážku toho, že aj X5 vie byť športové, keď chce. A vie to viac než dobre.
Do terénu
V poli a stredne ťažkom teréne sa zasa mení na omnoho terénnejšie auto, než by ktokoľvek podľa imidžu X5 čakal. Tlmí nerovnosti, vyhadzuje kolesá do vzduchu a kríži nápravy, akoby sa nič nedialo. Nechce sa mi veriť, že tento schopný tereniak chcel len pár zákrut dozadu ísť do powerslidu a upokojila ho až moja kontra. Nekonečne všestranné auto.
BMW X5 M50d Zdroj: Michal Petreje
Verdikt
BMW X5 M50d zdanlivo nedáva zmysel. Načo je kombinácia priestranného SUV, vcelku schopného terénneho auta a trochu prerasteného športiaku s troma turbami živenými naftou, ktoré jazdí za výborných 10,4 litra na 100 km?
Odpoveď je: len tak. Najsilnejšie dieselové SUV od BMW si kúpite preto, že prosto chcete. Chcete všestranné auto, ktorým odveziete rodinu, ktoré vás bude reprezentovať na jednaniach a cez víkend ním nechtiac zničíte ego nejednému rýchlemu ospojlerovanému autu. A že sa pritom zovšadiaľ sypú omrvinky a zabudnuté hračky? Stojí to za to.
Plusy | Mínusy |
komfortné a tiché na každý deň | kufor mohol byť ešte praktickejší |
záťah v každej rýchlosti | chýba bezkľúčový prístup |
schopnosti v zákrutách | |
dostatočne priestranné | |
príjemné prekvapenie v teréne | |
zvuk |
BMW X5 M50d Zdroj: Michal Petreje
Technické údaje BMW X5 M50d | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 3,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 280 (381) pri 4000-4400 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 740 pri 2000-3000 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 5.3 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,6/6,2/6,7 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 650/1870 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2265 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4886/1938/1762 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 54 400; tento kus 101 596 |