Druhá tvár

X5 M50d má okrem prívetivej aj temnú tvár. Keď som v ňom osamote, prepínam režim do športového módu. Budíky sa sfarbujú na červeno, osemstupňová prevodovka podradzuje o pár stupňov, hukot motora zosilnel. BMW vyrazilo na stokilometrovú rýchlosť z nuly za 5,3 sekundy, čím poráža napríklad čerstvo predstavenú Hondu Civic Type R.

A hoci táto X5 vyrazí zo 100 na 200 km/h za toľko ako iné autá na stovku, nepozná kopance športových áut. Záťah pripomína skôr lietadlo rozbiehajúce sa po dlhšom čakaní na runwayi. Hukot motora a len nekončiace zrýchlenie.

BMW X5 M50d Zdroj: Michal Petreje

Čo je neuveriteľné, sú schopnosti v zákrutách. Do svojich obľúbených esíčok letím o 30 km/h rýchlejšie, než sa zdá spoza volantu. X5 sa síce nemení na športové Z4, ale nie je to ani slon v porceláne. Riadenie je tuhé, podvozku nevadí stokrát rozbitý a opravovaný asfalt, brzdy sú sebaisté napriek 2,3 tonám váhy. Nečakajte okázalé divadlo v štýle M4, ale skôr ukážku toho, že aj X5 vie byť športové, keď chce. A vie to viac než dobre.

Do terénu

V poli a stredne ťažkom teréne sa zasa mení na omnoho terénnejšie auto, než by ktokoľvek podľa imidžu X5 čakal. Tlmí nerovnosti, vyhadzuje kolesá do vzduchu a kríži nápravy, akoby sa nič nedialo. Nechce sa mi veriť, že tento schopný tereniak chcel len pár zákrut dozadu ísť do powerslidu a upokojila ho až moja kontra. Nekonečne všestranné auto.

BMW X5 M50d Zdroj: Michal Petreje

Verdikt

BMW X5 M50d zdanlivo nedáva zmysel. Načo je kombinácia priestranného SUV, vcelku schopného terénneho auta a trochu prerasteného športiaku s troma turbami živenými naftou, ktoré jazdí za výborných 10,4 litra na 100 km?

Odpoveď je: len tak. Najsilnejšie dieselové SUV od BMW si kúpite preto, že prosto chcete. Chcete všestranné auto, ktorým odveziete rodinu, ktoré vás bude reprezentovať na jednaniach a cez víkend ním nechtiac zničíte ego nejednému rýchlemu ospojlerovanému autu. A že sa pritom zovšadiaľ sypú omrvinky a zabudnuté hračky? Stojí to za to.

Plusy Mínusy
komfortné a tiché na každý deň kufor mohol byť ešte praktickejší
záťah v každej rýchlosti chýba bezkľúčový prístup
schopnosti v zákrutách
dostatočne priestranné
príjemné prekvapenie v teréne
zvuk

BMW X5 M50d Zdroj: Michal Petreje

Technické údaje BMW X5 M50d
Parameter Hodnota
Motor 3,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 280 (381) pri 4000-4400
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 740 pri 2000-3000
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 5.3
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 7,6/6,2/6,7
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 650/1870
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2265
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4886/1938/1762
Cena (eur s DPH) úplný základ 54 400; tento kus 101 596