Ale dni ubiehajú a auto sa dostáva čoraz viac do krvi. Dokonca aj dizajn s vysokým predkom prestáva prekážať a do popredia sa tlačia typické vlastnosti BMW. Teda prémiová jazda, zábava za volantom a pri trojkovom modeli aj nečakané – vzdušnosť v kabíne. Ale poporiadku.
Za hrsť noviniek
Musíte byť zamestnanec BMW alebo pubertiak, ktorý má izbu plnú plagátov tejto značky, aby ste sa vyznali vo všetkých jej aktuálnych modeloch. Keby sa ich deti mali učiť na školách, päťky by len tak lietali. Na druhej strane si v širokej ponuke nájde svojho favorita snáď každý.
Kombinácia Gran Turismo (GT) prišla prvýkrát s radom 5, kde vzbudila svojim dizajnom kontroverzie. Natiahnutá zadná časť, zvýšená stavba, liftback veko kufra v štýle Octavie. Časom si však zákazníci zvykli a začali oceňovať praktickosť takéhoto riešenia. Hoci v porovnaní s tradičným kombi nie sú výhody úplne jednoznačné.
Rovnaký recept aplikoval výrobca aj na trojku. Vyššie postavenie, dlhšia karoséria, viac miesta, praktický kufor. Oproti svojmu väčšiemu bratovi je však trojka dizajnovo vyváženejšia a na prvý pohľad ľahko zameniteľná s tradičným modelom, hoci do päťky chýba len pár centimetrov dĺžky. GT je vlajkovým kusom tohto modelového radu, a teda okrem vyššej cenovky pridáva dizajnové lahôdky ako je vysúvací spojler z veka kufra alebo bezrámové okná. Ide o veľmi efektné doplnky, najmä keď sa vám na bratislavskom obchvate vysunie spojler.
BMW 320d xDrive Gran Turismo Zdroj: Ľuboš Mistrík
Hry s priestorom
Čo tradičný štíhly a kompaktný športový model stratil na dizajne, získal na priestrannosti a pohľad na zadné sedadlá pripomína autá postavené o triedu vyššie. Miesta na hlavu síce nie je na rozdávanie, ale úplne stačí a vďaka obrovskému priestoru na nohy sa môže aj vysoký cestujúci posadiť nižšie a dopriať si dostatok miesta. Prínos väčšieho GT sa teda prejavuje najmä vzadu.
Vpredu sa pomery oproti tradičnej trojke výraznejšie nemenili, stále na vás čaká úzky obopínajúci kokpit typického dizajnu BMW. Hoci vidieť minimálne medzigeneračné dizajnové a funkčné inovácie interiéru, všetko funguje intuitívne a netreba sa vôbec zamýšľať nad tým, čo kde je. S takouto dávkou intuitívnosti sa môže pochváliť máloktorá značka, už aj tempomat je v nových modeloch ľahšie ovládateľný.
iDrive. Kedysi, ešte v takzvaných Banglových BMW bol synonymom chaosu, dnes predstavuje jeden z najlepších systémov. Má logické usporiadanie, po pár kilometroch presne viete, čo stlačiť a ako zadať cieľ do navigácie. Napriek množstvu funkcií sú tie dôležité dostupné ihneď. Zábavná a užitočná je novinka umožňujúca písať prstom priamo na tlačidlo a takto zadať telefónne číslo či adresu bez nutnosti pozerať na displej. Vyskúšané niekoľkokrát, funguje takmer stopercentne.
BMW 320d xDrive Gran Turismo Zdroj: Ľuboš Mistrík
Jazda hodná BMW
Kým v meste môžu byť jeho rozmery otravné a s nimi súvisí istá rozpačitosť z prvých dní, prejazd skrútením Záhorím plným horizontov a priesmykov prináša úplne opačné dojmy. Hoci toto GT nesie označenie len 320d, budete z jazdy nadšení, čo znásobujú tesné M sedadlá. Komunikatívnosť podvozku, jeho ochota dorovnávať zákruty zadkom (testovaný kus má pohon všetkých štyroch kolies) a kopírovanie nerovných povrchov, je fascinujúca. Viete, že uhrá aj omnoho viac koní.
Hoci sa GT zdá nadbytočné a jeho rozmery sú už trochu mimo najmä pri pomyslení na to, že ide stále o trojku, jazda je typicky bavorácka. Bavíte sa za volantom pri nižších i vyšších rýchlostiach a pritom takmer presne viete, čo sa deje s podvozkom. Je úžasné, že radosť z jazdy dokáže BMW aplikovať aj na 20d. A zrejme vďaka softvéru osemstupňová prevodovka v režime Sport kope takmer ako v superšporte. Pri rýchlej jazde ale kvôli toľkým stupňom netušíte, čo je práve zaradené.
A potom prídete na rozbitú cestu s priečnymi, pozdĺžnymi aj akýmikoľvek ďalšími nerovnosťami a nadšenie neutícha. Auto filtruje všetko s typicky prémiovým pocitom, nepočujete buchot, ani sa vám nechce volant z rúk vytrhnúť. Ťažko opísateľné, ale za volantom proste cítite, že toto je BMW a nič iné.
BMW 320d xDrive Gran Turismo Zdroj: Ľuboš Mistrík
Pri tejto motorizácii som čakal aspoň o pol litra nižšiu reálnu spotrebu než kombinovaných 7,1 litra na 100 kilometrov. Pravdou ale je, že stovka užívateľov nemeckého portálu na sledovanie spotreby uvádza ako priemer 6,32, takže môže ísť o zle zabehnutý kus a časom toto číslo ešte klesne.
Verdikt
BMW 3 Gran Turismo je typický zástupca značky. Jazdí zábavne a za volantom rozdáva radosť, aj keď tankujete naftu. Vnútri je všetko poruke, a s výnimkou manuálneho nastavovania sedadiel praktické. A keď sa pred vami vyprázdni horský priesmyk, budete nadšení. Nech aj husto prší, o to väčšia zábava to s pohonom všetkých štyroch kolies bude.
Nech je ale BMW 3 GT akokoľvek jazdecky dobré, pohodlné a praktické, krajší Touring mi dáva väčší zmysel. V podzemných garážach i na skrútenej ceste ušetríte nezanedbateľných dvadsať centimetrov dĺžky. Tých pár čísel na priestor pre nohy vzadu a v kufri vynahradí pohľad naň.
BMW 320d xDrive Gran Turismo Zdroj: Ľuboš Mistrík
Plusy | Mínusy |
zábava za volantom | menej obratné do mesta |
vnútorný priestor | manuálne nastavovanie sedadiel |
multimediálny systém | otázne miesto v modelovej línii |
kvalita jazdy aj na horších cestách | |
prémiový pocit | |
dobre tvarované sedadlá |
BMW 320d xDrive Gran Turismo Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje BMW 320d xDrive Gran Turismo | |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 135 (184) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 380 pri 1750 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 7.9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 6/4,5/5,1 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 6,32 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 520/1600 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1575 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4824/1828/1508 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 41 800; tento kus 58 578 |