Skôr pragmatik

X-Trail už po dvoch naftových testoch netreba rozsiahlo predstavovať. Vyzerá ako zväčšený Kaškaj, má tie správne nafúknuté blatníky a proporcie. Na ceste budí dojem a pohľadom spoza volantu ponad kapotu dáva jasne najavo, že chce byť medzi dominantnými. Vysoký posed, veľké dvere a množstvo vnútorného priestoru to umocňujú.

Interiér ale spracovali skôr technici než výtvarníci alebo švédski interiéroví dizajnéri. Všetko je na svojom mieste, máte dostatok odkladacích priestorov aj na vínové fľaše, to áno. Ale je to tu akési čierne a tmavé, jednotlivé detaily strohé a pôsobia navrhnuté vyslovene na svoj účel, nič viac.

Nissan X-Trail DIG-T Zdroj: Ľuboš Mistrík

Ak by som bol lakeť, tak pochválim vankúšovo mäkké madlá dverí i širokú a taktiež pohodlnú stredovú opierku. Ako vodiča ma teší cúvacia kamera i vtáčí pohľad na auto, čo je prvok z prémiových áut. Ale veľkosť, rozlíšenie i grafika displeja bola zastaraná, už keď auto predvlani predstavili. Taktiež automatický parkovací asistent je trochu komplikovaný a jeho spúšťanie schované.

Konkrétny testovaný kus sa od predošlých testov odlišuje prítomnosťou len piatich sedadiel, v príplatkovej teda nemá zaškrtnutý tretí rad. Čo je pre 99 % populácie (zvyšné percento tvoria brigádujúci študenti presúvajúci sa na chaty a festivaly) zbytočné. V propagačných letákoch znie možnosť previezť sedem ľudí dobre, v praxi to ale využijete tak raz ročne a po zvyšok roka sa oberáte o priestor v kufri zaprataný dvoma sklopenými sedadlami.

Nissan X-Trail DIG-T Zdroj: Ľuboš Mistrík

Benzín ho zmenil

V minulosti sme neboli zvyknutí na to, že do SUV je možné namontovať aj benzínový motor nepočítajúc brblajúce americké osemvalce v komicky veľkých pickupoch. Navyše nie motor tejto veľkosti, veď objem 1,6 litra majú mnohí v malých hatchbackoch. Ale Nissan nedáva na výber, rovnako malý je aj naftový aj benzínový motor.

Lenže kým diesel som dvakrát skritizoval za jeho nekultivovanosť a až na nízke mestské rýchlosti nedostatočný záťah, o benzínovom motore to tak jednoznačne nemožno povedať.

Je tichý aj pri vysokých rýchlostiach, nechá sa vytáčať, ale s radosťou ťahá aj v stredných otáčkach. X-Trail sa vďaka nemu zo schizofrenika (som hlučný offroad alebo mestský presúvač?) zmenil na mestského partnera. „Dnes si zájdem do kaderníctva, zlatko.“

Nissan X-Trail DIG-T Zdroj: Ľuboš Mistrík

Benzín šokuje nízkou spotrebou. Dosiahnutých 6,8 litra na 100 kilometrov počas kombinovanej prevádzky je výborný výsledok, ktorý presne zodpovedá naftovej verzii s pohonom všetkých kolies a naftovú predokolku predbieha až o pol litra. Ak pôjdete úsporne a len medzi mestami bez diaľnic, priblížite sa piatim litrom. Na takéto veľké auto skutočné prekvapenie.

Čo nový motor nezmenil je radiaca páka rozheganá akoby mala za sebou násobky kilometrov, natriasanie kapoty pri silnejšom vetre, vysoký diaľničný hluk i menej komfortná jazda na väčších nerovnostiach. Nissan sa snažil, ale X-Trail sa odmietol vzdať všetkých manierov hrubého a zarasteného offroadu. Keď sa bývalý boxer učeše a oblečie, pod sakom je stále bitkár.

Nissan X-Trail DIG-T Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Nissan X-Trail sa podľa počtu na cestách zjavne zapáčil. Základy sú pritom správne, je veľký, vnútri priestranný, vidíte ponad strechy áut pred sebou a máte pocit bezpečia. Ponechal si ale niektoré neduhy terénneho auta, ktoré vám v mestskej verzii s pohonom prednej nápravy môžu prekážať.

Aj preto stále považujem voľbu 4x4 a diesel za komplexnejšiu. Ak ale štvorkolku nechcete, mimoriadne úsporný a lacnejší benzín bude ďaleko lepšou voľbou ako trochu neduživý a nekultivovaný diesel.

Plusy Mínusy
mimoriadne úsporný benzín hrubší offroadový prejav
priestranný interiér hlučnejší na diaľnici
kultivovaný motor chod tlačidiel a radiacej páky
vtáči pohľad pri parkovaní
bohatá výbava

Nissan X-Trail DIG-T Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Nissan X-Trail DIG-T
Parameter Hodnota
Motor 1,6 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 120 (163) pri 5600
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 240 pri 2000-4000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9.7
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 7,9/5,3/6,2
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 550/n
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1447
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4640/1830/1715
Cena (eur s DPH) úplný základ 21 700; tento kus 31 770