Dizajnová striedmosť

Prvý pohľad napovedá. Nové Audi je nenápadné po historickom vzore svojej značky a nekričí do sveta, že je viac, hoci má toľko cenené štyri kruhy. Práve naopak, oblé línie kombinované s ostrými hranami mu dodávajú tichú eleganciu a vo svojom okolí vzbudzuje v správnej farbe rešpekt. Predok je typické Audi, zadná časť prináša vítanú zmenu oproti väčším limuzínam značky.

Chodci a ostatní vodiči vás budú považovať za plnohodnotné Audi a nebudú sa vyvyšovať. Sedíte predsa v nemeckom premiantovi. Ani na chvíľu sa necítite veľkosťou menejcenní, skôr naopak, plusom je, že nevyzeráte namyslene. V tejto kolonke výrobca uspel a viem si predstaviť, že ho zvolia aj zákazníci, pre ktorých je A4 príliš nafúknuté.

Dokonalý interiér

Treba to zopakovať, Audi je nielen v posledných rokoch úplne na špici, čo sa týka kvality spracovania a dizajnu interiérov. Aj tento minimalistický kokpit so zníženou strechou a pocitom športového kupé dáva najavo svoj pôvod.

Malé ovládače majú správne tuhý odpor, plasty sú akurát tvrdé, všetko zapadá s dokonalým klepnutím a kliknutím. Sedadlá sú napriek látkovému čalúneniu výborne tvarované, žiadane tvrdé a ešte aj vyzerajú dobre. V celom interiéri som horko-ťažko našiel dva mínusy, jedným je ovládanie hlasitosti autorádia na pravej, a nie pohodlnejšej ľavej, strane volantu. A druhým vŕzganie plastov po bokoch stredového tunela pri opretí sa o ne nohou, verím ale, že záručný servis rád napraví.

Audi A3 sedan 1.4 TFSI Zdroj: Ľuboš Mistrík

Ovládací systém

Keď sa z palubnej dosky vysunie displej po prvýkrát, budete nadšení. Po čase to už môže začať otravovať. Prvé kilometre vám bude v zornom poli prekážať a budete si ho pravdepodobne tlačidlom zasúvať naspäť. Po dlhšom spolužití si ale zvyknete.

Grafiku systémov i ovládanie otočným ovládačom na stredovej konzole treba pochváliť, rovnako aj odozvu na reakcie a prehľadnosť jednotlivých funkcií. Nastaviť si môžete aj jazdné režimy podvozka a tuhosti riadenia, pokojne to ale všetko nechajte v komfortnom režime.

Prémiové zvuky

Pochvala pokračuje aj pri zvukoch tejto A3. Zabuchnutie dverí je tlmené a izoluje od nástrah okolia. Rovnako kvalitné zvuky vychádzajú z reproduktorov, za čo môže aj príplatkový Audi Soundsystem. Už tradične chýba USB, zato prepojenie s mobilnými skladbami cez Bluetooth funguje bez problémov.

To najlepšie zo zvukov sa ale skrýva na podvozku. Filtrovanie dier, menších i väčších jám i roliet na križovatkách je na úrovni skutočných limuzín. Pokiaľ nejdete po ulici tesne po jej zbombardovaní, o tom, čo je pod vami, sotva tušíte a malé Audi dáva najavo, že nie je len na kvalitný asfalt.

A keď nájdete zatočenú cestu a zrýchlite, malé obratné auto s nízkou váhou vás začne tešiť. Nemožno čakať vyberanie zákrut ako na nedávno testovanej S3, ale aj A3 sedan prinesie úsmev, hoci so všetkou noblesou. Ľahký predok sa nesnaží vyletieť von zo zákruty. Nie je to auto, s ktorým sa chcete cez priesmyk previezť ešte raz, ale potešíte sa, keď na nejaký náhodou natrafíte.

Audi A3 sedan 1.4 TFSI Zdroj: Ľuboš Mistrík

Tichý a úsporný motor

Pod kapotou je koncernová benzínová 1,4-ka. Rovnako ako aj v iných modeloch (napr. testovaný Seat Toledo alebo Leon) je mimoriadne tichá vo všetkých otáčkach, kultivovaná a vďaka svojej nízkej hmotnosti i zotrvačnosti o nej takmer neviete ani pri štarte alebo jej automatickom zhasnutí na semaforoch. Navyše nemá problém s vytáčaním sa a teší sa aj zo svižných predbiehaní.

V tomto prípade je doplnená sedemstupňovým automatom S-tronic, ktorý radí rýchlo a v zásade presne tak, ako si želám. A i keď to nie je žiadny superšport, pádla pod volantom by bodli.

Kombinovaná prevádzka v rámci limitov a krátkych jázd v meste priniesla len 6,4 litra na 100 kilometrov. Oceníte aj vysoký dojazd, ktorý môže byť ďaleko cez 700 kilometrov. Pri najnovších koncernových motoroch TFSI sa čoraz viac zamýšľam nad zmyslom kúpy diesela, najmä pokiaľ jazdíte po meste. Vyššia cena naftového auta i náklady na jeho údržbu prestávajú dávať logiku.

Tento motor je vybavený odpájaním dvoch valcov (Cylinder on Demand), čo pri len štyroch valcoch vyvoláva otázniky o tom, čo vlastne ostane. Valce však oddychujú len pri minimálnej záťaži (pustená noha z plynu a jazda napríklad z kopca) a len v režime Efficient. O ich odpojení a pripojení spoza volantu ani neviete, netreba sa báť žiadnych vibrácií alebo nežiaducich zvukov.

Audi A3 sedan 1.4 TFSI Zdroj: Ľuboš Mistrík

Praktická stránka

A3 sedan je najmenšou limuzínou v ponuke výrobcu, preto nemožno očakávať zázraky priestrannosti. Napriek tomu nesklame, veď aj veľkostne predbieha prvú generáciu A4. Vpredu je miesta dostatok, vzadu je to otáznejšie s hlavou vďaka prudko sa zvažujúcej streche. Dá sa však posunúť vpred a hlavu trochu skloniť. Ak chcete obsadzovať miesta vzadu, berte Sportback.

Kufor je typický sedan, teda veľký objem, no vďaka tvarovaniu otvoru ťažší prístup. Treba na to myslieť a zvážiť, ako často prenášate väčšie predmety. Chýbal tunel na lyže. A pri tejto cenovke je až nepatričné musieť si spätné zrkadlo pred oslepením počas nočnej jazdy sklápať ručne.

Audi A3 sedan 1.4 TFSI Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Ťažko sa hľadajú vážnejšie nedostatky. Dokonca nemôžem použiť ani očakávanú formuláciu o tom, že spod auta presakuje Volkswagen, pretože o koncernovom pôvode okrem motora niet ani chýru ani slychu. Cena je vysoká, ale to vždy bude, rovnako ako nekonečný zoznam príplatkov za každú drobnosť.

Dôležité je, že ani najmenší sedan v podobe A3 sa nevzdialil od svojej značky. Nech si ho vyrábajú, keď si myslia, že ho chceme. A keďže pocitovo je to Audi každou skrutkou, tak o chcení niet pochýb.

Plusy Mínusy
kvalitne spracovaný interiér všemožné príplatky za výbavu
úsporný a tichý motor menej miesta na hlavu vzadu
vysoký komfort jazdy
ticho na palube
ovládanie palubných systémov
prémiový pocit

Audi A3 sedan 1.4 TFSI Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Audi A3 sedan 1.4 TFSI
Motor 1,4 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 103 (140) pri 5000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 250 pri 1500-3500
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 8.4
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,9/4,1/4,7
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 7
Objem kufra (l) 425
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1325
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4456/1796/1416
Cena (eur s DPH) úplný základ 21 100; tento kus 35 442