Špeciálne, no nie vulgárne

Najnovšie S3 je Dr. Jekyll a Mr. Hyde. Takto pomenovaná kniha britského autora hovorí o rozpoltenej osobnosti. Jedna je navonok dobrácka a prívetivá, druhá diabolská. A obe spolunažívajú a prejavujú sa len v rôznych situáciách. Presne také je malé rýchle Audi, tentoraz v prevedení sedan.

Sadnite doň v meste, keď máte nastavený komfortný režim a pustite si cez Bluetooth svoju obľúbenú hudbu. Pokojne to môže byť aj Vivaldi, do dokonale spracovaného interiéru sa hodí. Malý volant so splošteným spodkom, nenápadné logo S3 na budíkoch a zopár ďalších detailov budú decentne pripomínať druhú stránku vašej osobnosti. Tentoraz to ustojíte a ostanete dobrákom.

S3 ale aj v tomto režime dáva vodičovi a posádke najavo, že sedia v niečom špeciálnom. Či už je to spomínanými doplnkami alebo športovými sedadlami s krásnou textúrou, aj pri tej najpomalšej jazde vám dáva Audi pocítiť, že je výnimočné. Nie každé auto to dokáže s takou prirodzenosťou, buď na vás útočí alebo je introvert. V S3 je dojem akurátny. Cítite sa špeciálne, no nie vulgárne.

Audi S3 sedan Zdroj: Ľuboš Mistrík

Prášenie kobercov

Kolóny končia, nastavte dynamický režim. Riadenie aj podvozok stuhnú a na nerovnej ceste začne auto poskakovať ako superšport. Do toho sa pridáva zosilnený zvuk motora a ostrejšie naladenie prevodovky a riadiacej jednotky. S3 je pripravené vyraziť a opäť to nedáva najavo gýčovým sčervenaním budíkov, ale len zostrením reakcií a pritvrdením podvozku.

Vyrazte. Audi s trochu oneskorenou reakciou na plyn pravdepodobne kvôli veľkému turbu (predsa len má 300 koní) začne naberať na rýchlosti i hlasitosti. Tristo koní je cítiť, hoci surové nové auto ich ešte nedáva najavo všetky a ani ich z neho nemôžem naplno dolovať. Napriek tomu je ťah viac než sľubný z akýchkoľvek otáčok a smerom k vyšším číslam plynulo rastie.

Preradíte a ozve sa hlasité uľavenie si do výfuku. A keď otvoríte okno, zistíte, že sa zo štvoritej koncovky výfuku ozýva práskanie bičom skombinované so zvukom prášenia kobercov na panelovom sídlisku. Podobné BMW Z4 a vzdialene pripomínajúce až nové M6. Veľmi uspokojujúce.

Audi S3 sedan Zdroj: Ľuboš Mistrík

Prioritou je grip

S3 je Quattro, ktoré poháňa normálne len predok a pri zníženej trakcii pripája aj zadné kolesá. Primárne sa dočkáte gripu a maximálnej priľnavosti. Aj keď úplne vypnete stabilizáciu, nečakajte drifterské náradie ako v japonských katanách typu Subaru alebo Mitsubishi EVO. Audi nerozhádžu zákruty zo strany na stranu, tu len dovolí presun váhy celého auta, neuteká predok ani zadok.

Neutrálnosť ho charakterizuje najlepšie. Ale nie neutrálnosť v nudnom slova zmysle, ako sme často svedkom pri moderných štvorkolkách, skôr hravé rovnomerné rozloženie výkonu. Máte pocit, že S3 sa v zákrutách pohráva s celou svojou hmotou naraz, a keď mu pridáte, zahryzne sa do asfaltu o kus viac a vyletí vpred. Nevydesí vás, no nejakým zázrakom to nie je nuda.

Riadenie je tuhé. V dynamickom režime sú dráhy krátke a ani v najostrejších zákrutách si nevykrútite ruky. Môžete ich vzorne držať na volante a pritom mať stále na dosah fotogenické pádla na radenie šesťstupňového automatu S-tronic. Citu tu veľa nie je, ale je to lepšie než kedysi. No prekvapí schopnosť dávkovať informácie cez zadok. Cítite, čo sa deje s autom a dokážete vytušiť jeho hranice.

Audi S3 sedan Zdroj: Ľuboš Mistrík

Praktická stránka

A potom, na ceste domov, si nastavíte S3 do režimu Individual. Dovolí vám nastaviť riadenie, pruženie, zvuk motora a jeho odozvu spolu so správaním sa prevodovky. Audi má len dve možnosti – Dynamic a Comfort, čo oceňujem. Nie je nič horšie, ako preberať sa desiatimi nastaveniami a netušiť, aké sú medzi nimi vlastne rozdiely.

Prečo Individual? Aby ste mohli mať zvuk motora v režime Dynamic a pri manuálnom radení ste počuli práskanie do výfuku. Ale zároveň si užívali komfortné pruženie a typické vlastnosti Audi, teda dokonale vyrobený a praktický interiér s prekvapujúcim miestom na všetky smery. S3 sedan k tomu pridáva veľký kufor, pohodlné sedadlá a slušný komfort jazdy. Spotreba presiahne desať pokiaľ sa tešíte zo zvuku, inak bude aj pod deviatkou.

A pokiaľ pôjdete potichu, na ulici nebudete vulgárne vyčnievať. S3 je nádherný kus dizajnu a najmä zadná časť so štvoricou výfukov (na štvorvalec trochu prehnané množstvo, treba dodať), ostrými svetlami a minimalistickým spojlerom na kufri púta pozornosť. Vpredu je to najmä o malom logu S3 a upravenom nárazníku. V celku sa ale dokáže na prvý pohľad stratiť a fascinuje až vtedy, keď okolie postrehne detaily. Potom z neho už nespustí zrak. Je to presne ten typ auta, ktoré si vychutnávate pri pomalej jazde okolo presklených výkladov.

Audi S3 sedan Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Rozpoltená osobnosť. Na denné používanie relatívne komfortné pruženie, tichý motor, pohodlné radenie a krásny interiér. K tomu dostatok miesta po všetkých stranách a máte si kde odložiť drobnosti. Chýbať bude USB a automatické stmavovanie spätného zrkadla (v tejto cenovej kategórii je absencia takejto položky v rovine WTF?).

A keď sa pred vami otvorí zatočená cesta alebo chcete ísť raz za rok vyskúšať svoje auto aj na okruh, S3 bude nadšené. Prikrčí sa, stuhne riadenie a začne práskať bičom. Na ľubovoľnom priesmyku, pokiaľ bude kvalita asfaltu aspoň stredne dobrá, si ho užijete naplno a vďaka jeho ľahkej ovládateľnosti a dostatku informácií pochádzajúcich z vašej zadnice, za sebou necháte aj legendárnejšie športové autá.

Toto Audi vám nevyrazí dych tým, ako jazdí. Ale tým, že sa budete chcieť ísť v nedeľu len tak previezť a v pondelok ráno na rovnakom S3 cestovať v rannej kolóne do práce.

Plusy Mínusy
dizajn vysoká cena
kvalita a spracovanie interiéru pomalšia reakcia na plyn
zvuk motora pri preradení
slušná spotreba
komfort jazdy
priestor v interiéri

Audi S3 sedan Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Audi S3 2.0 TFSI sedan
Motor 2,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 221 (300) pri 5500-6200
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 380 pri 1800-5500
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 4.9
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 8,8/5,9/6,9
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra (l) 390
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1525
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4469/1960/1392
Cena (eur s DPH) úplný základ 44 170; tento kus 52 720