Štart tlačidlom
Model označený W121 predstavili v roku 1955. Napriek tomu, že išlo vo svojej podstate o lacnejšiu alternatívu k luxusnému a notoricky známemu 300 SL Gullwing s tými krásnymi krídlovými dverami, doplnkami sa nešetrilo. Autormi sú Karl Wilfert a Walter Häcker. Mercedes má posilňovač bŕzd, luxusný interiér a štvorvalcový motor s výkonom 105 koní.
Štartuje sa tlačidlom. Vytiahnuť sytič, potom stlačiť gombík ako v najmodernejších autách. Mercedes po kompletnej renovácii naskakuje s ľahkosťou a hneď, len mu chvíľu trvá, kým sa poriadne zahreje a už nepotrebuje extra prísuny paliva. Potom sa aj motor upokojí, beží plynule a na svoj vek aj relatívne ticho.
Mercedes 190 SL Zdroj: Martin Rampáček
Posadiť sa za úzky volant je udalosťou. Aj 190 SL má typický problém starých áut – šoférska pozícia je v porovnaní s tými modernými hrozná. Trochu vyosený volant, pedále ďaleko od pohodlnej pozície. Keď si dám sedadlo dopredu natoľko, aby som dokázal vyšliapnuť spojku, volant je príliš blízko.
Ale to nie je kritika v porovnaní so zážitkami, ktoré SL dáva. Na tomto aute by sa síce mohlo vyučovať, čo je vôľa okolo stredovej polohy, všetko ostatné je ale skvelé. Strecha je po chvíli manuálnej práce dole a slnečný deň len presvetľuje všetky chrómové detaily. Budíky vnútri sú prepracované do poslednej bodky, striedajú ich mechanické hodiny či rôzne páčky a prepínače.
Mercedes 190 SL Zdroj: Martin Rampáček
Hladká jazda
Kvalita vypracovania je až neuveriteľná a moderné autá zaháňa do kúta. Inžinieri jednoducho urobilo všetko najlepšie ako v danom čase vedeli, nikde nešetrili, veď slovo marketing prišlo do slovníkov až o pár desiatok rokov neskôr.
A ako hladko to jazdí. Hoci tento kus má za sebou už 55 rokov života, aj vďaka dôslednej kompletnej renovácii v réžii bratislavskej firmy Hollen Oldtimer funguje ako nový. Sadnúť a jazdiť má úplne iný význam, než pri stovkách inzerovaných veteránov na slovenskom internete.
Mercedes 190 SL Zdroj: Martin Rampáček
Spojka zaberá hladko, len rozbeh potrebuje viac plynu. Potom si už možno vychutnávať na tie časy presné radenie, dobré brzdy a záťah od najnižších otáčok. Absencia strechy zážitok len znásobuje, či už je to trochu ubrblaný zvuk výfuku alebo všetky typické arómy starého auta vrátane benzínu.
Keď vchádzate do mesta, SL budí pozornosť ako futbalová hviezda v centre talianskeho mestečka. Každý sa obzrie, niekto sem-tam zakýva. Introvert musí hľadať auto na každodenné dochádzanie do práce niekde úplne inde.
Celkovo vzniklo 25 881 kusov a 190ka bola aj štartom slávnej série SL. Doteraz sú cenené prakticky všetky dvojdverové kabriolety tohto modelového radu a ceny najstarších vrakov dosahujú desiatky tisíc. Zrenovované autá sa predávajú za stotisíc a viac, šesťvalcové kúsky presahujú aj milión eur.
Za jazdu ďakujeme firme Hollen Oldtimer.
Drahá a dlhá renovácia
Testovaný kus Mercedesu 190 SL má za sebou približne rok a pol v renovačnej dielni. Auto, ktoré spoločnosť Hollen Oldtimer kúpila ako vrak v čiernej farbe za pár desiatok tisíc eur, za násobky tejto sumy a 1 800 hodín času zrenovovala do poslednej skrutky. Kým v roku 1959 stálo auto amerického zákazníka približne 4 200 dolárov, dnes za tento kus záujemca zaplatil 165-tisíc eur. A skutočne dostáva auto plne pripravené na premávku a s výnimkou absencie posilňovača riadenia aj vhodné na bežné fungovanie.
Mercedes 190 SL pred renováciou Zdroj: Hollen Oldtimer
Mercedes 190 SL pred renováciou Zdroj: Hollen Oldtimer
Mercedes 190 SL pred renováciou Zdroj: Hollen Oldtimer
Mercedes 190 SL pred renováciou Zdroj: Hollen Oldtimer
Mercedes 190 SL pred renováciou Zdroj: Hollen Oldtimer
Mercedes 190 SL pred renováciou Zdroj: Hollen Oldtimer