Skríženie náprav zvláda
Papierovo je ozaj nevhodným partnerom na takúto jazdu, veď má len elektricky pripájateľný pohon zadných kolies (permanentná štvorkolka sa nedá zapnúť). Okrem toho je svetlá výška na úrovni vášho rodinného kombi, konkrétne 165 milimetrov. A to ju ešte ďalej znižujú príplatkové prahy, za ktoré sa odvďačia vaše deti, ale nie váš podvozok. A predný nárazník má športovo tvarovaný spodok.
Okrem asistenta zjazdu z kopca tu nie je terénny režim a na deväťstupňovom automate síce možno radiť manuálne pádlami pod volantom, ale po pár sekundách sa honda opäť vráti do automatického režimu. Na prvý pohľad by malo CR-V odtiaľto odchádzať zahanbené v spoločnosti traktora.
Honda CR-V offroad jazda Zdroj: Martin Rampáček
A tak dobre, že tu je človek priamo z pretekárskeho okruhu skúsený v teréne. Prinajhoršom má číslo na traktoristu. Po úvodnom zoznámení sa s blatovými kalužami a menšími kopčekmi prichádza na rad krátke, ale prudké šikmé stúpanie. Honda pri prejazde v jednom momente končí len pár milimetrov nad terénom s dvoma kolesami vo vzduchu a dvoma na zemi. Na kríž.
Na pohľad neriešiteľná situácia, zvonku navyše pôsobiaca, že CR-V leží na bruchu a slnečná sobota sa týmto končí. Napokon však pohon všetkých kolies problém vyrieši. Prirodzene, chce to veľa plynu najmä vzhľadom na malý, 1,6-litrový naftový motor. Ale honda sa nahor vyškriabe a je pripravená na ďalšie prekážky. Na skrížené kolesá dokázala preniesť dostatok výkonu.
Stúpania i náklony
S hondou pokračujem do ďalších terénnych prekážok. Prekríženie z jednej strany na druhú, ani na pohľad dramatický bočný náklon jej nerobia problém. Dokonca sa ukazuje, že nájazdové uhly nie sú také kritické. Pozornosť si vyžaduje len nízky podvozok a prahy. Offroadisti tomu hovoria prejazdový uhol. A hoci je skutočne slabý, takmer nepočujem šúchať podvozok o terén. Alebo je len Honda CR-V natoľko dobre odhlučnená.
Dnes je na Slovakia Ringu relatívne sucho, a tak brzdou zábavy nie sú ani bežné letné pneumatiky. Honda vyšliape strmé stúpania, len je potrebné na ne ísť s rozbehom. Ak zastavím uprostred najprudšieho kopca, CR-V sa nedokáže pohnúť.
Honda CR-V offroad jazda Zdroj: Martin Rampáček
Malý motor totiž v spolupráci s automatom nedokáže natoľko roztočiť predné kolesá, aby sa do hry zapojili aj zadné a SUV z tejto situácie dostali. Myslím, že predošlá verzia s 2,2-litrom a manuálnou prevodovkou by to zvládla lepšie. Neostáva iné, len skĺznuť dole a potom s miernym rozbehom a jednoducho plným plynom rovnaký kopec vyjsť bez problémov.
Smerom dole sa zapája zjazdový asistent. CR-V aj na mierne blatovom povrchu dokáže pri klesaní zastaviť a nešmýka sa ani na bežných pneumatikách. A pri nájazde opäť na rovinu príjemne prekvapuje predný nájazdový uhol. Na pohľad sa zdá nízko, no nešuchnem ho ani raz, za čo možno vďačiť krátkemu previsu. Rovnaké platí aj o zadnom previse.
Honda CR-V offroad jazda Zdroj: Martin Rampáček
Verdikt
Čo dnes dokázala Honda CR-V, si 90 percent majiteľov nikdy netrúfne. A niektoré schopnosti, najmä fakt, že sa vyhrabe aj z úplne skrížených náprav, nečakal ani skúsený offroadista. Prirodzene, dominantou tohto SUV sú dlhé rodinné a cestovateľské jazdy, ako sme aj ukázali v predošlých testoch. Ale v stredne ťažkom teréne pobaví ďaleko viac, než by jej ktokoľvek tipoval. A ešte aj odíde s hrdosťou po vlastných.
Honda CR-V offroad jazda Zdroj: Martin Rampáček
Technické údaje Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 9AT Executive | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,6 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 118 (160) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 350 pri 2000 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9,7 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,5/4,7/5,1 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 589/1669 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1728 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4605/1820/1685 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 21 350; tento kus 38 899 |