Vetru, dažďu (či snehu) nerozkážeme. Aj v minulej sezóne to bolo najmä nevyspytateľné počasie, ktoré najviac ovplyvňovalo návštevnosť slovenských lyžiarskych stredísk. Jej hodnotenie je v jednotlivých strediskách rôzne, niektoré boli spokojné viac, niektoré menej, celkovo sa dá povedať, že počet návštevníkov mierne rástol.
V jednom však boli všetky hodnotenia vzácne jednotné – najviac vrások im v zime 2010/2011 robili výkyvy počasia, najmä nedostatok prírodného snehu, ale aj náhle vlny oteplenia, pre ktoré museli niektoré strediská prevádzku aj niekoľkokrát prerušiť.
Viacerých to viedlo k rozhodnutiu investovať intenzívnejšie do zasnežovania, ale pri lejakoch či teplotách vysoko nad nulou, čo sa prihodilo vlani niekoľkokrát, ani zasnežovanie nepomáha.
Hlavným lákadlom pre hostí boli aj na Slovensku, ako všade vo svete, okrem kvalitne upravených tratí najmä rôzne balíčky služieb a zľavy na lanovky a vleky, ktoré boli viazané na ubytovanie. Tam, kde sa dokázali dohodnúť ubytovatelia s prevádzkovateľmi lyžiarskych dopravných zariadení a poskytnúť hosťom určité zľavy či už formou kariet alebo inak, profitovali všetci. Na Donovaloch sa napríklad podarilo zvýšiť dĺžku pobytu oproti predchádzajúcemu obdobiu o jeden deň, čo je v časoch, keď sa dovolenkové pobyty skôr skracujú, husársky kúsok.
Lákanie Poliakov
Zloženie hostí sa takmer nezmenilo. Časť Poliakov a Čechov si ešte na Slovensku stále nezvykla na euro. Poľštinu bolo minulú zimu počuť asi viac v rakúskom Tirolsku a talianskom Južnom Tirolsku než v slovenských horách, Čechov mierne pribudlo. Lákadlom pre Poliakov má byť v tejto sezóne priame letecké spojenie medzi Gdanskom, Varšavou a Popradom. Poľská letecká spoločnosť Eurolot bude lietať do Tatier dvakrát týždenne od 8. decembra.
Iniciátorom projektu je Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR), ktorá rozbehla aj rokovania so slovenskými prevádzkovateľmi lyžiarskych stredísk, ubytovacích zariadení, aquaparkov a kúpeľov. Tí pred začiatkom zimnej sezóny pripravia pre poľských návštevníkov atraktívne viacdňové pobytové balíky, ktoré okrem spiatočnej letenky, ubytovania, stravy, skipasov a transferov budú zahŕňať aj ďalšie zľavy, napríklad v požičovniach lyžiarskeho výstroja, v aquaparkoch či reštauráciách. Na tieto aktivity nadväzuje zimná propagačná kampaň od polovice októbra. Prevádzkovateľov stredísk a hotelierov určite potešil výraznejší prírastok klientely z krajín bývalého Sovietskeho zväzu. Najmä ukrajinský trh by sa vzhľadom na jeho veľkosť a relatívnu blízkosť mohol javiť ako perspektívny. Samozrejme, za predpokladu, že budú slovenské hory preň ponúkať dostatočne atraktívne produkty a Slovensko sa bude na ňom dostatočne prezentovať.
Úspešné Tatry aj Donovaly
Do stredísk Jasná Nízke Tatry a Vysoké Tatry prišlo počas zimnej sezóny 680-tisíc návštevníkov, čo je o 25 percent viac ako rok predtým. Najväčší nárast zaznamenali v stredisku Tatranská Lomnica. Veľký ohlas mal podľa Kataríny Šarafínovej, šéfky PR a komunikácie Tatry Mountain Resorts, aj produkt lyžiarske kurzy, ktorých sa zúčastnilo zhruba desaťtisíc detí. Pod rast návštevnosti sa podľa nej podpísala okrem lepších služieb aj intenzívna marketingová podpora, napríklad historicky prvá intenzívna televízna kampaň pre subjekt cestovného ruchu u nás. Marketingová kampaň v Poľsku sa zaslúžila o zastavenie poklesu poľských hostí, podobné aktivity v Česku a rusky hovoriacich krajinách prispeli k nárastu tejto klientely.
V stredisku Park Snow Donovaly trvala zimná sezóna 2010/2011 až 115 dní, čo je o päť dní viac ako rok predtým, počet hostí bol približne rovnaký. Zavedením karty hosťa – Park Snow Card sa podľa Miroslava Dobrotu, marketingového šéfa strediska, podarilo motivovať klientov zostať v stredisku dlhšie, čas pobytu sa predĺžil o jeden deň. Bolo to predovšetkým vďaka zvýhodneným cenám trojdňových a šesťdňových skipasov, ktoré návštevníci uprednostnili pred krátkodobejšími skipasmi. Vďaka tomu sa aj tržby mierne zvýšili. Karty hosťa umožnili tiež sledovať aj počty ubytovaných hostí z jednotlivých krajín – 42,6 percenta bolo Slovákov, 18,6 Maďarov, 17,2 Poliakov a 12,4 percenta Čechov.
Keď úraduje počasie
Vo Vrátnej Free Time Zone, kde sa kvôli ochrane prírody nesmie technicky zasnežovať, nepriaznivo ovplyvnil zimnú sezónu 2010/2011 nedostatok prírodného snehu aj vo vysokých nadmorských výškach. Zimu si teda málo užili vyznávači freeride lyžovania, ktorí si Vrátnu za roky s množstvom snehu vo voľnom teréne obľúbili. Pozitívny bol skorý príchod zimy a stabilné mrazy počas decembra, vďaka čomu bolo možné vyrobiť dostatok snehu na kvalitnú lyžovačku už od začiatku sezóny na umelo zasnežovaných zjazdovkách. To zvýšilo návštevnosť práve počas zimných prázdnin na prelome decembra a januára. V celkových číslach je sezóna porovnateľná s tou predchádzajúcou. Podľa Petra Šimčáka je to najmä vďaka každoročne sa rozširujúcej spolupráci s ubytovateľmi a ďalšími podnikateľmi v cestovnom ruchu, na základe ktorej vedia klientom ponúknuť balíčky s lyžovačkou za zaujímavú cenu.
V Skiparku Ružomberok zaznamenali tiež zhruba desaťpercentný prírastok návštevníkov, ich štruktúra sa už niekoľko rokov nemení, dominujú Slováci nasledovaní Poliakmi a Čechmi približne v rovnakom pomere. Aj tu bola zima chudobná na zrážky, zasnežovalo sa od polovice decembra do konca februára. Zlé počasie zamiešalo podľa marketing managera Tomáša Gazdaricu karty najmä vo februári počas jarných prázdnin. Tie bývajú väčšinou veľmi silným obdobím, minulú sezónu bola však návštevnosť pod vplyvom počasia ani nie priemerná.
Spokojní a tí druhí
Výkyvy počasia, najmä výnimočne teplé dni a minimum prírodného snehu, komplikovali sezónu aj vo Winter Parku Martinky. Stredisko navštevovali najmä lyžiari z okolia, počas prázdnin k nim pribudli Česi a Poliaci.
Ako úspešnú hodnotia sezónu v stredisku Salamandra Resort nad Banskou Štiavnicou, zaznamenali mierny nárast návštevníkov najmä z Maďarska (tvorili 10 – 15 percent hostí), pre teplé počasie sa však sezóna skoro skončila – už 21. marca. Návštevníci podľa prevádzkara strediska Petra Klauza pozitívne hodnotili rozšírenie služieb skiservisu a požičovne, stredisko sa stalo testovacím strediskom značky Head. V blízkosti lanovky sa už dá najesť, upravili parkovacie plochy a postavili vlek pre deti.
V stredisku Pezinská Baba hodnotia sezónu ako priemernú, vleky išli 77 dní, pozitívom bol skorý začiatok, najdlhší vlek bol v prevádzke už od 18. decembra, o mesiac skôr, ako je priemer. Negatívom bolo, že pre zlé počasie museli prevádzku štyrikrát zastaviť.
Nedostatok snehu ovplyvnil návštevnosť aj v stredisku Orava Skipark, v prevádzke boli totiž len 3/5 strediska, tešili sa však oživeniu dopytu na stredoeurópskych trhoch. Pomer zahraničných a domácich turistov tu bol 70 : 30, pričom zaznamenali nárast záujmu z Moravy a Čiech, ktorí tvorili až 60 percent z celkového počtu zahraničných návštevníkov.
Ako slabú či menej úspešnú hodnotia sezónu v Skicentre Lopušná dolina-Lučivná a Ski Makov. V druhom menovanom návštevnosť klesla, čo bolo zapríčinené najmä zlým počasím, ale aj faktom, že českí lyžiari, ktorí do Makova chodili, si nezvykli na euro. Pomer domácich a zahraničných hostí sa tu za posledné 2 – 3 roky rapídne zmenil. Kým predtým bol 60 : 40 v prospech zahraničných lyžiarov, teraz je to 70 : 30 v prospech domácich.
Novinky v Tatrách
Čo čaká návštevníkov lyžiarskych stredísk tento rok? Veľké investície sa nekonajú, dokončenie tej najväčšej – prepojenie severnej a južnej strany Chopka – je naplánované až budúcu zimu. Väčšina stredísk sa sústreďuje na dobudovanie infraštruktúry, ktorá má viesť k zvýšeniu komfortu zákazníkov, teda aprés ski bary, parkoviská atď. Nové spoločné lístky tiež nie sú tento rok na obzore, novinkou je zapojenie strediska Ski Park Ružomberok-Malinô Brdo do projektu Slovakia Super Ski Pass a tiež možnosť, že na jeden spoločný lístok sa bude možné lyžovať v tomto stredisku a na Donovaloch.
V najväčšom slovenskom stredisku Jasná pribudnú ďalšie kilometre technicky zasnežovaných tratí v úseku pod Chopkom. Celková zasnežovaná plocha bude tento rok vyše 20 kilometrov.
V Tatranskej Lomnici, ktorá je najvyššie položeným lyžiarskym strediskom na Slovensku, pribudne ďalšia sedačková lanovka, podľa Kataríny Šarafínovej ide o jedinú lanovku svojho druhu nielen na Slovensku, ale aj vo svete. Bude odpojiteľná osemsedačková, jej údolná stanica je naprojektovaná v nadmorskej výške 906 metrov v blízkosti záchytného parkoviska, horná stanica je vo výške 1 040 metrov. Čas jazdy by mal byť niečo vyše dvoch minút a súčasťou lanovky bude aj nová 2,7 km dlhá modrá zjazdovka na Bukovej Hore. Je určená najmä pre rodiny s deťmi a má systém Kidstop –špeciálny úchyt, ktorý bráni v nekontrolovanom pohybe.
Na Štrbskom Plese bude hlavnou novinkou pozmenený vzhľad strediska. Pod mostíkmi pribudnú nové pokladnice, pred hotelom FIS mininámestie a bezplatné parkovanie. Súčasťou komplexu bude aj požičovňa, servis, depot a predajňa športových potrieb spolu s lyžiarskou škôlkou.
Starý Smokovec-Jakubkova lúka je určený najmä pre rodiny s deťmi a úplných začiatočníkov. Špeciálny skipas bude platný len tam.
V lyžiarskom stredisku Skalka arena pri Kremnici začali s výstavbou vyhliadkovej veže s reštauráciou. Podľa marketingového manažéra Petra Hyžu v prvej fáze zimy dokončia základy a oporný múr, terénne úpravy a na miesto budúcej reštaurácie umiestnia sanitárny kontajner a bufet. Tým chcú zatiaľ provizórne zlepšiť podmienky pre návštevníkov pri vrcholovej stanici lanovky.
Na svah alebo do bazénov
Aj tento rok budú v ponuke Slovakia Super Skipassy, na ktoré sa bude dať lyžovať desať alebo pätnásť dní počas celej sezóny, v predaji bude aj celosezónny lístok. Zahŕňa lyžovanie v strediskách Tatranská Lomnica, Štrbské Pleso, Starý Smokovec, Donovaly, Veľká Rača, Jasná a k nim pribudlo stredisko Ružomberok Malinô Brdo. Spolu je to 94 kilometrov tratí. Budú sa dať využiť na lyžovanie, ale aj na kúpanie v Tatralandii. Aj všetky dvoj- a viacdňové skipasy spoločnosti TMR sa budú môcť využiť na lyžovanie i na vstup do aquaparku Tatralandia.
V celých Nízkych a Vysokých Tatrách bude k dispozícii rozsiahla ponuka ski-balíkov, ktoré zahrnujú ubytovanie a zlacnený skipas, pričom pri šesťdňových pobytoch bude zľava 30 percent. Na recepciách hotelov budú zadarmo Tatry Card/Liptov Region Card, na ktoré bude možné získať zľavy v početných zariadeniach – lyžiarskych školách, požičovniach, reštauráciách, múzeách, aquaparkoch.
Druhý najväčší v Európe
V Parku Snow Donovaly pribudne Fun Park, ktorý je rozšírením už existujúceho Fun Parku Patty Ski časti Donovaly-Mistríky. Nachádza sa v najvýhodnejšej lokalite, priamo medzi dvoma lyžiarskymi svahmi Nová Hoľa a Záhradište. K 2 500 štvorcovým metrom plochy pribudne ďalších takmer desaťtisíc štvorcových metrov, čím sa stredisko podľa jeho marketingového manažéra Miroslava Dobrotu spolu s vybavením zaraďuje medzi popredné detské lyžiarske parky, a to nielen na Slovensku. Pôjde o druhé najväčšie takéto zariadenie v Európe. K dvom dopravným pásom pribudne ďalších sedem. Novinkou bude aj karusel – kolotoč poháňaný motorom, na pomoc pri výučbe lyžovania, ale bude slúžiť aj na zábavu. Výška investície je 300-tisíc eur.
Ďalšou novinkou sú viacdenné skipasy (od dvoch dní), ktoré bude možné využiť aj v stredisku Ružomberok-Malinô Brdo, vzdialenom 30 kilometrov.
Vo Vrátnej sa v nadchádzajúcej zimnej sezóne snažia pripraviť hosťom, ktorí prídu do Vrátnej a Terchovej, zaujímavý program, aby si dovolenku užili bez ohľadu na počasie. Myslia aj na program pre rodiny, v ktorých nie každý lyžuje. Preto v spolupráci s ďalšími podnikateľmi v cestovnom ruchu v regióne pripravili zaujímavé gastronomické večery, ľudové večery, zimné aktivity na snehu ako snowtubing, skialpové túry, snežnicové pochody, ale aj množstvo podujatí počas celej zimy.
V Skiparku Ružomberok-Malinô Brdo budú novinkou už vyššie spomínané spoločné skipasy a všetky skipasy budú predávané ako bezdotykové čipové karty.
Vo Winter Parku Martinky sa podľa Lenky Zajasenskej v nadchádzajúcej sezóne zamerali na doplnenie a rozšírenie služieb. Vo výške 1 380 metrov nad morom vybudovali napríklad najvyššie položený bar v Martinkách a pracujú na projektoch výmeny existujúcich vlekov za lanovky.
Niekde bude lacnejšie
V stredisku Salamandra Resort pri Banskej Štiavnici prebiehajú práce na výstavbe hotelového komplexu, ktorý má byť otvorený na jeseň 2012. Už túto sezónu by mal byť otvorený aprés ski bar. Podľa Petra Klauza, prevádzkara strediska, oceňujú dostavbu diaľnice Nitra – Zlaté Moravce, lebo stredisko bude dobre dostupné aj zo západného Slovenska.
V Skicentre Lopušná dolina-Lučivná novinkou bude iba znížená cena skipasov v porovnaní s minulou sezónou.
V lyžiarskom stredisku Pezinská Baba vymenili najstarší vlek za modernejší, čím sa zvýšila prepravná kapacita. Pridali rodinné lístky a v predpredaji do 22. decembra si môžu záujemcovia výhodnejšie kúpiť neprenosný sezónny lístok. Ceny lístkov budú aktuálne upravovať podľa snehových podmienok.
V stredisku Orava Skipark po skúsenostiach z minulej sezóny investovali do rozšírenia zasnežovacieho systému. Podľa Martina Klocoka z marketingu zvýšili počet snežných diel z 38 na 60. Tie zaručujú zasnežovanie zjazdoviek v celom stredisku. Zároveň investovali do šesťnásobného zvýšenia prítoku vody do zasnežovacích zariadení.
V Ski Makov pripravujú podľa konateľa Miroslava Mokráša nový snoubordpark a zvažujú kúpu nového snežného pásového vozidla na úpravu tratí. Ceny skipasov, požičovne aj lyžiarskej školy plánujú upraviť smerom dole.
Článok vyšiel v samostatnej prílohe TREND Extra Dovolenka v zime, ktorá bola súčasťou vydania TRENDU č. 44.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Desať dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Foto - Braňo Molnár