Od prelomu desaťročia obsadzujú filmové trháky do úlohy superzločincov čím ďalej tým častejšie bratstvo zo Silicon Valley. A nie je ťažké pochopiť prečo.

Či už je to obrázok bledého M. Zuckerberga predvolaného pred Kongres kvôli porušovaniu demokracie, alebo Jeffa Bezosa vkladajúceho na Twitter obrázky seba samého, ako pilotuje obrovské roboty, ich verejný imidž rozhodne nie je vzorný. Akoby títo tichí baránkovia zdedili krajinu a teraz sú pevne odhodlaní ju zničiť, podotýka The Guardian.

Zlí géniovia

Až donedávna boli počítačoví mágovia v kasových trhákoch skôr láskavými a trocha pojašenými figúrkami. Od satelitného technika v podaní Jeffa Goldbluma vo filme Deň nezávislosti až po postavu Simona Pegga v sérii Mission Impossible, počítačoví géniovia boli zvyčajne po ruke, aby vyradili z prevádzky bezpečnostné kamery alebo dekódovali správy.

Boli to milí čudáci, fyzicky nie príliš obdarení, ale schopní zachrániť situáciu nejakým tým hacknutím v poslednej sekunde, zatiaľ čo všetkých naokolo už zalieval studený pot.

Odvtedy sa veci veľmi zmenili. Zoberme si napríklad film Upgrade, ktorý teraz premietajú v amerických kinách. Rozpráva príbeh Greya Traceyho, mechanika, ktorého manželka je zavraždená a on ochrnie na všetky štyri končatiny po tom, čo ich autonómne auto zlyhá a pošle ich do zlej časti mesta.

Na scénu nastupuje technicky zbehlý inžinier, postava s príznačným menom Eron Keen. G. Traceymu ponúkne možnosť znova chodiť a pomstiť smrť svojej manželky pomocou implantátu do chrbtice. Ako sa dá predpokladať, tento čip je vybavený množstvom dodatočných funkcií a veľkorysý vynálezca má vlastné postranné zámery.

Podobne Jesse Eisenberg ako Lex Luthor vo filme Batman vs Superman: Úsvit spravodlivosti z roku 2016 zmenil pôvodného magnáta s cigarou v ústach na mladého génia oblečeného v obyčajnom tričku, ktorý v kanceláriách svojej nadnárodnej technologickej korporácie hrá basketbal. Kto by mohol hrať lepšieho superzloducha modernej doby ako hviezda sociálnej siete?

Moc v rukách korporácií

Nástup vedeckých, technologických či počítačových maniakov sa tiež odrazil vo franšíze Jurský park. Doktor Henry Wu, nenápadný laboratórny technik, ktorý sa prvýkrát objavil v originálnom filme v roku 1994 v okrajovej úlohe ako genetik pichajúci ihlou do dinosaurích vajec.

V Jurskom svete z roku 2015 už bol povýšený na hlavného inžiniera bioinžinierskej firmy InGen – International Genetic Incorporated. A zdá sa, že do rovnakej úlohy sa vráti aj v tohtoročnom pokračovaní.

Nejde pritom len o samotných vývojárov, ale aj o ich nápady. Vo filme Transcendencia, ktorý kritici v roku 2014 neprijali vôbec pozitívne, hrá Johnny Depp odborníka na umelú inteligenciu (AI), ktorý sa po svojej smrti stane vnímajúcim počítačom a pokúsi sa pretvoriť svet. V tomto filme sa odráža dlhodobá posadnutosť Silicon Valley zmiešať ľudské vedomie s technológiami.

Napríklad Ray Kurzweil, riaditeľ inžinierskej sekcie spoločnosti Google, je zástancom teórie „technologickej jedinečnosti“, ktorá predpovedá, že ľudia budú čoskoro pretvorení spojením s nanotechnológiou a umelou inteligenciou.

A zatiaľ čo najslávnejší filmový miliardár a technologický mág Tony Stark využíva svoje nápady na konanie dobra ako komiksový Iron Man, je výpovedné, že vo filme Avengers: Age of Ultron dokonca aj jeho premôže jeho vlastné vybavenie, keď začne byť operačný systém príliš inteligentný a pokúsi sa vyhladiť ľudstvo.

Skrátka vo svete, kde je technológia a moc koncentrovaná hŕstkou technologických korporácií, kde sa súkromné ​​spoločnosti predháňajú, aby odpálili rakety do vesmíru, kde autonómne vozidlá zabíjajú ľudí a kde mnohí veria, že M. Zuckerberg chce kandidovať na prezidenta, je zrejme správne tieto obavy reflektovať do filmovej mytológie. Veď čo je desivejšie? Vzostup strojov alebo vzostup ambicióznych jedincov, čo sa ich snažia presadiť?