(Aktualizované 19.11. o 18:00)

Maďarský lowcost Wizz Air prestáva predávať letenky na linke Bratislava - Rím. Posledný predávaný let je na 10. januára 2010. Wizz Air začal lietať do Bratislavy 20. septembra tohto roku štyrikrát týždenne.

Na otázku eTRENDu, čo sa deje, vydal Wizz Air tlačovú správu, v ktorej oznamuje, že po zdĺhavých rokovaniach s Letiskom Bratislava sa rozhodol odstúpiť od svojich plánov zriadiť základňu na Slovensku a zastaviť prevádzku linky Bratislava – Rím Fiumicino od 11. januára 2010.  „Sme sklamaní, že sme neboli schopní dosiahnuť dohodu o obchodných podmienkach s Letiskom Bratislava,“ povedal John Stephenson, výkonný viceprezident spoločnosti Wizz Air. 

Vedenie letiska M.R. Štefánika v Bratislave označilo ukončenie rokovania o základni za jednostranné a letisko ho dostalo bez bližšieho vysvetlenia. „Nemohlo byť podľa nášho názoru zapríčinené z dôvodov poplatkovej politiky letiska, pretože sme spoločnosti ponúkli dostatočne atraktívne obchodné podmienky,“ uvádza sa v stanovisku. Letisko tvrdí, že pokiaľ ide o výšku úhrad za služby, k dohode došlo. Ako protihodnotu však požadovalo záväzok dopravcu, že počas trvania zmluvy Wizz Air uskutoční určitý minimálny počet letov, aby bola zmluva rentabilná.

„Túto požiadavku považuje letisko za štandardný nástroj pri poskytovaní objemových zliav všetkým dopravcov, ale Wizz Air to nechcel akceptovať a prišiel dodatočne s ďalšími nefinančnými požiadavkami, ktoré by letisko výrazne znevýhodňovali a vystavovali neprimeraným rizikám,“ hovorí sa v stanovisku letiska. Radek Zábranský, riaditeľ obchodu a marketingu Letiska M. R. Štefánika nevylučuje, že môže ísť len o dodatočné argumenty, aby mohol Wizz Air odôvodniť, prečo z Bratislavy odchádza. Maďarský lowcost dokonca žiadal, aby bolo letisko zodpovedné aj za prípadný stret lietadla s vtákmi, ku ktorým občas v okolí letísk dochádza.

Wizz Air avizoval už v lete, že chce z trhu vytlačiť SkyEurope, vytvoriť v Bratislave základňu a byť na Slovensku jednotkou na trhu. V českých médiách sa predstavitelia Wizz Airu odvtedy niekoľkokrát vyjadrili, že svoj vstup do Bratislavy podmieňujú výhodnými podmienkami zo strany letiska. Letisko s odvolaním sa na dôverné rokovania o podmienkach nehovorilo, dvojtýždennik Profit však usudzoval, že môže ísť o výrazné zníženie poplatkov, možno až pod reálne náklady.

Spoločnosť začala s predajom leteniek ešte v čase existencie SkyEurope, núkala ich dlho iba za 9,99 eura. S krachujúcim SkyEurope sa predbiehali, kto ponúkne nižšie ceny. Až tesne pred otvorením linky ceny zdvíhala. Na palube 180-miestneho lietadla máva Wizz Air od 100 do 160 cestujúcich, čo je veľmi dobré obsadenie, je to však za cenu mimoriadne lacných leteniek, hlboko pod prevádzkové náklady. Na najbližší let v piatok 21. novembra predáva ešte stále letenky za 39,99 eura, na nedeľný za 29,99 a na pondelňajší iba za 19,99 eura. Z tejto tržby treba odrátať ešte 19,99 eura letiskových a ďalších poplatkov a daní a len zvyšok ide na prevádzkové náklady.

Viacerí predajcovia leteniek, ktorí nechcú byť menovaní, usudzujú, že Wizz Air si nedostatočne vyhodnotil bratislavský trh, precenil ho, a predávať musel hlboko pod hranicou rentability. Súčasní cestujúci by neakceptovali vyššie ceny a radšej by neleteli. V pláne mal na budúci rok šesť až osem liniek, ktorých obchodný úspech pri veľkom a drahom lietadle mohol byť sporný. Navyše tento mesiac vstúpil na tú istú trať aj írsky lowcost Ryanair. V súčasnosti je medzi Bratislavou a Rímom takmer o 30 percent vyššia ponuka leteniek než za čias SkyEurope, ktorý dokázal v 149-miestnom lietadle predať v priemere ani nie tri štvrtiny miest.

Foto na titulke - Flickr.com