Veľké koncerty sa nekonajú, väčšina akcií sa presunula na budúci rok, ale ani potom nie je isté, či sa globálny hudobný trh vráti do kondície spred prepuknutia pandémie koronavírusu. Hudobná brandža sa pritom konečne pozviechala z dramatického prepadu po roku 2000 a nabrala smer lepšie zajtrajšky. Ako to s ňou bude teraz? Prekvapujúco možno nie až tak zle, ako by sa mohlo zdať. Ale nie každý z toho vyjde ako víťaz.
Hudbu nič nezabije, napokon aj v slávnej českej rozprávke Pyšná princezná je zákaz hudby jedným z významných symbolov totality a zároveň sa v nej jasne ukazuje, že bez hudby sa žiť nedá. Hudobný priemysel sa už niekoľkokrát ocitol na pokraji skazy, zaznamenal drastické prepady tržieb, krachy veľkých spoločností. Ale aj následnú renesanciu, zásadné inovácie a zrody nových gigantických firiem zarábajúcich na talente hudobníkov a túžbe fanúšikov dostať sa k nim čo najbližšie.
Posledná klinická smrť globálnej muziky prišla podľa údajov Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu (IFPI) v roku 2014, keď sa celosvetové tržby z nahrávanej hudby prepadli na 14 miliárd dolárov a príjmy z hrania naživo prekročili 25 miliárd dolárov. Išlo o dno hudobného odvetvia, ktoré prechádzalo paradigmatickou zmenou – ľudia prestávali konzumovať hudbu na fyzických nosičoch, legálnu digitálnu hudbu si však bolo ochotných kupovať len pomerne málo z nich.
Ak sa pozrieme na skladbu tržieb za „neživú“ hudbu v spomínanom roku, predaj fyzických nosičov prvýkrát klesol pod šesť miliárd dolárov. Streamovacie služby vtedy boli ešte v plienkach (ich tržby dosiahli necelé dve miliardy dolárov) a po sérii nárastov začali klesať tržby z predaja digitálnych kópií (štyri miliardy oproti sume 4,3 miliardy z predchádzajúceho roka).
V ďalších rokoch však prišlo oživenie, ktoré spôsobil predovšetkým dynamický rast platiacich používateľov streamovacích služieb ako Spotify, Deezer či neskôr Apple Music. Súčasťou rastu boli aj úspešné koncertné šnúry, ktoré pri veľkých kapelách trvali aj niekoľko rokov a ktorých tržby dosahovali stámilióny dolárov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?