Päť dní po tom, čo v Nemecku Airbus A320neo uviedli už do komerčnej prevádzky, prototyp konkurenčného amerického Boeingu 737MAX-8 po prvý raz iba vyštartoval na prvý skúšobný let.
Ak všetky náročné testy a certifikácia prebehnú bez problémov a načas, dodávky pre letecké spoločnosti sa začnú na jeseň budúceho roku.
Lietadlo s novými motormi a novými wingletmi na konci krídel, ktoré zlepšia ich aerodynamické vlastnosti, by malo mať o pätinu nižšiu spotrebu paliva, ako má v súčasnosti vyrábaná už tretia verzia boeingov 737 Next Generation. Výrobca odberateľom sľubuje prevádzkové náklady na jedno sedadlo o osem percent nižšie ako Airbus 320neo.
Na trh postupne prídu tri veľkostné varianty verzie MAX pre 149 až 220 cestujúcich s doletom od vyše 6 600 do vyše 7 000 kilometrov.
Boeing má na túto verziu už 3 072 objednávok. Prvé lietadlo dostanú americké Southwest Airlines, najväčší nízkotarifný dopravca na svete, ktorý si objednal predbežne dvesto exemplárov. Dôležitú skupinu objednávateľov tvoria lowcostové spoločnosti. Indonézsky Lion Air chce mať 201 lietadiel, Ryanair aj Norwegian predbežne po stovke a Flydubai 75.
Boeing 737 MAX 8 pre dvesto cestujúcich sa má stať aj základom flotily českej charterovej spoločnosti Travel Service a jej lowcostovej dcéry Smart Wings. Zatiaľ bol podpísaný kontrakt na šestnásť lietadiel s dodávkou v rokoch 2018 až 2021, ale postupne by ich počet mal vzrásť na dvadsaťpäť.