Cestujúci na palube si na prvý pohľad nič nevšimnú, lebo šatky letušiek a kravaty stevardov sú totožné, no na letenke majú napísané, že let Austrian Airlines prevádzkujú Tyrolean Airways. Nemecký majiteľ bývalých rakúskych národných aerolínií rozhodol, že od nedele za prevádzku 38 prúdových lietadiel s nápisom Austrian Airlines zodpovedá letecká spoločnosť z Innsbrucku. Viedenskému Austrianu zostal už iba jediný diaľkový boeing, aby spoločnosť neprišla o licenciu leteckého prevádzkovateľa.

Tyrolean sa tiež stali zamestnávateľom pilotov Austrianu, ktorí napokon podpísali novú kolektívnu zmluvu a akceptovali úsporné opatrenia. V rámci nich sa im výrazne znížili platy. Stodesať pilotov a 214 letušiek a stevardov, ktorí s novými podmienkami nesúhlasili, zo spoločnosti odišli.

Tyrolean Airways bola nezávislá regionálna letecká spoločnosť, ktorej majiteľom sa v roku 1998 stali Austrian Airlines a určili jej novú úlohu – lietať na krátkych linkách s menšími lietadlami do 110 cestujúcich. Neskôr sa spolu s nízkonákladovými aerolíniami Lauda Air stali členom skupiny Austrian Airlines Group, ktorú v roku 2009 kúpil nemecký koncern Lufthansa. Ešte predtým však rakúsky štátny Österreichische Industrieholding musel zadlženej skupine poskytnúť finančnú injekciu vo výške pol miliardy eur.

Nový majiteľ musel firmu ozdraviť, zaviesť množstvo úsporných opatrení a personálne škrty. Prepúšťanie sa dotklo dvoch tisícok zamestnancov. Snaha Lufthansy o škrty na platoch posádok Austrian Airlines, ktoré boli výrazne vyššie než v Tyrolean Airways či Lauda Air, narazila na odpor, ktorý nemecký vlastník vyriešil prechodom lietadiel a personálu k Tyroleanu.

Podľa portálu austrianaviation.net, skupina Austrian Airlines z Viedne naďalej riadi ekonomiku, techniku, plánovanie, prácu zastúpení v jednotlivých destináciách, marketing i ďalšie funkcie skupiny.

V uplynulých týždňoch museli Austrian Airlines pre nedostatok pilotov zrušiť množstvo liniek a cestujúcich presúvať na lety iných spoločností. Na leto získali 42 bývalých pilotov Austrianu, ktorých honorujú za každý let. Kapitánovi platia za let z Viedne do Bangkoku s dvojdňovým odpočinkom v Thajsku štyritisíc eur. Na zhustenú letnú prevádzku si Austrian Airlines prenajali päť lietadiel z Nemecka a od jednej malej rakúskej spoločnosti, ktorá má švajčiarskeho vlastníka.

Zdroj: SITA / AP

Ilustračné foto - SITA / AP