Kríza v najvyšších slovenských horách odoznieva. Do Vysokých Tatier prišlo v júli a prvej polovici augusta toľko ľudí, čo minulý rok, ktorý bol považovaný za rekordný. Niektoré hotely dokonca hlásia vyššiu návštevnosť ako vlani. Vyplýva to zo zistení Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry. 

Nenaplnili sa tak obavy, že bude pokračovať zimný pokles počtu turistov. Ešte v prvom kvartáli tohto roka sa v Tatrách ubytovalo o 30 percent menej ľudí ako rok predtým. Najväčší pokles zaznamenali v zime na tradičných trhoch – u Poliakov, Maďarov a Ukrajincov, ktorých prišlo menej o 40 percent. Dôvod bolo predovšetkým oslabenie mien okolitých štátov voči euru, čím sa stalo Slovensko pridrahé. Pokles slovenskej klientely bol v zime len desaťpercentný. 

Aj štruktúra návštevníkov sa v lete zmenila, jednoznačne prevažujú slovenskí a českí turisti, vracať sa začali Poliaci. Vstup do eurozóny, ktorý zriedil počty tradičných hostí, na druhej strane priniesol mierny nárast návštevníkov z Nemecka. Pribudlo i turistov z Veľkej Británie. 

To, že nepokračoval zimný  prepad, má podľa Petra Chudého, šéfa tatranského združenia cestovného ruchu, niekoľko dôvodov. Predovšetkým hotely zreálnili ceny, začali vytvárať balíčky služieb a sprievodné programy pre hostí. Teda to, čo je štandard v zahraničí. 

Aj na Liptove, kde po zimnom nižšom záujme očakávali letnú sezónu s rovnakými obavami ako vo Vysokých Tatrách, sú zatiaľ s priebehom leta spokojní, hostia prišli. Podľa čísiel ale i slov ľudí z turistickej brandže, sú letné mesiace vzhľadom na podmienky na trhu úspechom. 

Oproti minulým rokom sa i tu zmenila štruktúra hostí, prevažujúcim jazykom je slovenčina a čeština. „Na rozdiel od minulého roka, sa leto rozbiehalo pomalšie a intenzívne sa začalo predávať až tesne pred začiatkom sezóny,“ hovorí prevádzkovateľ rodinného penziónu Mária v Bodiciach pri Demänovej Michal Macko. „My sme s letnou sezónou spokojní, podarilo sa nám obsadiť dostatočnú kapacitu aj napriek kríze,“ konštatuje. 

Podľa Tomáša Garazdicu, marketingového manažéra Skipark Ružomberok, ktorý v lete využívajú najmä horskí cyklisti a turisti, je základ pre získanie zákazníka najmä variabilita služieb a prijateľné ceny.

Foto na titulke - Flickr.com