Počas olympijských hier, ktoré sa v nedeľu skončili v Londýne, zaznamenal turistický ruch vo Veľkej Británii citeľný útlm. Týkal sa pritom nielen Londýna, ale prakticky celých britských ostrovov. Ukázali to výsledky prieskumu, ktoré zverejnila organizácia UKinbound. Medziročný prepad turistickej aktivity nahlásilo 88 percent touroperátorov, ktorí sú členmi organizácie.
„Veľa ľudí si myslelo, že Londýn bude v tej dobe veľmi rušným a drahým miestom,“ poznamenala riaditeľka UKinbound Mary Ranceová. „Až tak nás to neprekvapilo, trochu nás ale sklamalo, že ten vplyv (olympiády) je asi poznať po celom Spojenom kráľovstve, teda nielen v Londýne,“ dodala.
Podnikatelia dúfali, že vďaka olympijským hrám príde do Británie viac turistov, ktorí tam nechajú aj viac peňazí, to sa ale podľa prvých prieskumov nestalo. Vopred sa vedelo len o výpadku kongresovej turistiky.
Organizácia UKinbound si urobila prieskum medzi viac ako 250 členmi, ku ktorým patria touroperátori, hotelieri a prevádzkovatelia rôznych atrakcií. Drvivá väčšina ich nahlásila, že s úbytkom turistov sa stretli takmer všade.
Málo míňali
M. Ranceová povedala, že počet turistov, ktorí do Británie zavítali v čase konania olympijských hier, sa podľa členov UKinbound medziročne znížil o 10 až 30 percent. Presné čísla ale budú k dispozícii až neskôr, pretože dáta sa ešte vyhodnocujú. Zisťuje sa napríklad, koľko turistov presne zavítalo do Londýna, a koľko sa metropole naopak vyhlo. Do Londýna v auguste bežne prichádza asi 1,5 milióna turistov. Zatiaľ nie je jasné, či ich tento rok v auguste bude menej, alebo naopak viac, než je priemer. Oficiálne čísla budú k dispozícii v septembri.
Zástupcovia odvetvia cestovného ruchu tvrdia, že v súvislosti s olympiádou Londýn navštívilo asi 300-tisíc ľudí zo zahraničia. Tento údaj ale zahŕňa aj športovcov a funkcionárov, teda tých, ktorí neprišli olympiádu sledovať ako turisti. Drvivá väčšina ľudí, ktorí do Londýna prišli iba na olympiádu, boli občania Británie.
Majitelia reštaurácií a obchodov si podľa agentúry AP sťažovali, že návštevníci olympijských hier nemíňali za jedlo a suveníry toľko, ako typickí turisti. „Tí, čo prišli na olympiádu, si toho veľa nepozreli, veľa nenakupovali a ani veľmi nejedli vonku,“ povedal hovorca organizácie British Hospitality Association Miles Quest.
Hotely v Londýne mali obsadenosť okolo 80 percent, čo podľa Questa nie je viac, ako býva v auguste zvykom. Napríklad riaditeľka spoločnosti City Cruises Rita Beckwithová narovinu povedala, že pre jej podnik bola olympiáda veľkým sklamaním. City Cruises prevádzkuje výletné plavby po Temži.
Visa ťažila
Pozitív veľa nebolo, ale nejaká sa našla. Napríklad globálna kartová spoločnosť Visa uviedla, že zahraniční hostia v Británii počas prvého týždňa konania olympiády cez karty minuli viac ako 450 miliónov libier. To je o osem percent viac ako pred rokom.
Visa však bola jedinou značkou platobných kariet, ktorú v olympijských zariadeniach prijímali. Zhruba 12,7 milióna libier sa minulý týždeň minulo na kartách Visa v londýnskych reštauráciách, čo bol medziročný nárast skoro o 20 percent.
Spoločnosť London and Partners, ktorá sleduje vývoj cestovného ruchu v Londýne, nižší počet návštevníkov tento rok v lete očakávala. Zdôraznila pritom, že dôležitejšie je zamerať sa na dlhodobé dôsledky, ktoré môžu mať olympijské hry na zvýšenie návštevnosti do budúcnosti. „Spolupracujeme teraz (s touroperátormi) na propagáciu odkazu hier a na tom, aby sme z miliónov divákov urobili návštevníkov,“ uviedla firma.
Zdroj: SITA / AP
Foto - SITA / AP