Rakúske ministerstvo financií pristúpilo po ostrých protestoch leteckých spoločností k zmenám v zámere zaviesť osobitný príplatok k letenkám. Prispeli k tomu zrejme aj obavy z odlevu časti cestujúcich z viedenského letiska do Bratislavy.
Začiatok vyberania ôsmich eur na krátkych tratiach, 20 eur na stredne dlhých a 35 eur na diaľkových linkách vláda presunula z 1. januára na 1. apríla budúceho roka. Navyše viacero krajín prekvalifikovala do najnižšej poplatkovej skupiny. Týka sa to letov z Viedne do Arménska, Gruzínska, Sýrie, Libanonu, Izraela a Egypta, ktoré sú po novom deklarované ako krátke, rovnako ako lety do Nemecka, Česka, Talianska a ďalších krajín strednej a západnej Európy. Špeciálna daň na letenky by mala v roku 2011 priniesť do rozpočtu približne 60 miliónov eur.
Návrh aj upravené definitívne rozhodnutie vlády sa stretlo v krajine s ostrým odporom. Národný letecký prepravca Austrian Airlines Group to označil za ekonomický nezmysel. Niki Lauda, majoritný akcionár nízkonákladovej leteckej spoločnosti Niki použil označenie hlúposť a v médiách niekoľko razy nevylúčil možnosť odklonenia niektorých letov do Bratislavy.
Odporcovia príplatkov argumentujú aj negatívnymi skúsenosťami z iných krajín, ktoré ho v minulosti zaviedli. Napríklad v Holandsku síce vybrali 300 miliónov eur navyše, ale menšia atraktivita Holandska ako turistickej destinácie znamenala miliardové straty. Preto špeciálnu daň napokon zrušili.
Najmä menej solventným rakúskym dovolenkárom smerujúcim do Egypta hrozilo, že príplatok im draží letenku takmer o desatinu. Rakúski touroperátori by sa mohli v takom prípade celkom ľahko dohodnúť s egyptskými dopravcami na odletoch z Bratislavy. Letisko M. R. Štefánika sa v prípade presadenia pôvodného návrhu rakúskeho rezortu financií mohlo stať atraktívnym aj pre izraelské charterové či lowcostové lety.
„Príplatok osem eur nemusí byť až taký bolestivý, aby cestujúci namiesto Schwechatu volil o 55 kilometrov vzdialenejšiu Bratislavu. Ale 20 či 35 eur k letenke by niektorým zrejme stálo za to,“ povedal pre eTREND zdroj blízky viedenskému letisku i cestovným kanceláriám, ktorý si neželal byť menovaný.
Napriek zjemneniu pravidiel pre výber špeciálnej dane očakávajú v Rakúsku určitý odliv cestujúcich do Bratislavy. Nemalo by sa to týkať hlavných európskych pravidelných liniek, ale turistických či lowcostových letov. Európska nízkonákladová jednotka – Ryanair sa už nechala počuť, že od jari zvýši počet odletov z Bratislavy, ktoré bude ponúkať vo Viedni.
Rakúska vláda však chce zachovať význam Viedne ako tranzitného letiska a preto budú cestujúci, ktorí v rakúskej metropole iba prestupujú, od príplatku oslobodení. Takýchto pasažierov je vo Viedni takmer štvrtina zo všetkých.
„Pretože rozhodnutie rakúskej vlády je už definitívne, rôznymi kanálmi spúšťame kampaň medzi leteckými dopravcami v Rakúsku,“ povedala pre eTREND Dana Madunická, hovorkyňa letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Situáciu chce letisko v maximálnej možnej miere využiť vo svoj prospech a zatraktívni ponuku z bratislavského letiska a skladbu dopravcov prevádzkujúcich lety z a do Bratislavy.
Ilustračné foto na titulke - Flickr.com