Rakúski Zelení, ktorí po ostatných komunálnych voľbách vytvorili na viedenskej radnici červeno-zelenú koalíciu, presadzujú razantnú požiadavku úplného zákazu nočných štartov a pristávaní na Schwechate. Na letisku už v súčasnosti platia obmedzenia nočných letov, no niektorým dopravcom vedenie udelilo výnimky. Príkladom je expresný nákladný dopravca TNT. Spoločnosť v prípade presadenia úplného zákazu letov nevylučuje presun nočných štartov a pristátí z Viedne do Bratislavy. Takáto riešenie by pre TNT nebolo novinkou, o Bratislavu sa totiž zaujíma už niekoľko rokov.
Zákaz prevádzky na Schwechate by sa by sa mohol týkať časového úseku od 10, prípadnej 11 hodiny večer, do šiestej-siedmej hodiny rannej. Počas zimnej letovej sezóny by sa takéto obmedzenie dotklo desiatich až pätnástich príletov a odletov nákladných lietadiel, pravidelných liniek i charterov. V letnej sezóne by opatrenie malo ešte väčší dopad kvôli väčšej frekvencii letov dovolenkových charterov.
Zelení argumentujú optimalizáciou hlukového zaťaženia ľudí žijúcich v blízkosti letiska. Odvolávajú sa na nemeckú štúdiu, ktorá hovorí o vyššej spotrebe psychofarmák či liekov na srdce a obehový systém medzi obyvateľmi pri letisku v Kolíne nad Rýnom. Poukazujú na zákaz nočných letov na takých veľkých letiskách ako je Zürich a Mníchov.
Nočné lety tvoria síce iba dve percentá z celkového objemu viedenskej dopravy, no podľa Rüdigera Marescha, hovorcu Strany zelených pre otázky životného prostredia, sa za jeden rok jedná celkovo o takmer tritisíc štartov a pristátí.
Argument, že návrhy Zelených budú znamenať prepúšťanie, odmietol R. Maresch so slovami, že dnes už nie je garancia zamestnania a krajina potrebuje tvoriť aj alternatívne pracovné miesta. Napríklad v sociálnej oblasti. „Nechceme nijaké odbúravanie, chceme však brzdiť rast,“ vyhlásil v rozhovore na portáli austrianaviation.net. Dodal, že obmedzením rastu možno zachovať kvalitu života.
R. Maresch navrhol presunúť nočné lety do Bratislavy, kde nie je nijaké obmedzenie nočnej prevádzky. ,,Slováci by mali radi viac leteckých spojení,“ dodal s vysvetlením, že optimálnym riešením by bolo, keby bol Schwechat kúpil bratislavské letisko. Naplánovanú privatizáciu však vláda Roberta Fica zastavila. Teraz po voľbách by sa podľa R. Maresch mala skúsiť nadviazať spolupráca so slovenskou vládou, minimálne o spolupráci susedných letísk.
Požiadavky Zelených však narazili na nesúhlas. Ich nadšenie nezdieľajú ani koaliční partneri, ani viedenské letisko. Rakúska tlač považuje zelené vízie za nepriechodné aj preto, že strana nemá na magistráte také silné zastúpenie, aby zákaz presadila.
Popritom sa v tamojších médiách ozývajú aj upozornenia, že hluk z Viedne Bratislavu určite nepoteší, keďže letisko tiež nie je ďaleko od obytných zón. Na letisku M. R. Štefánika síce obmedzenia nočných letov neplatia, v zime však letisko zvyčajne zíva prázdnotou. V lete je situácia o niečo rušnejšia vďaka dovolenkovým charterom.
Ilustračné foto na titulke - Flickr.com