Medzi deťmi, ktorým rodičia čítajú, a deťmi, ktorým predčítanie chýba, preto existujú rozdiely. Rodičia veľmi často začínajú čítať deťom ešte v období, kedy sú veľmi malé, v nádeji, že im to uľahčí rozprávanie a že zároveň získajú záľubu v čítaní. To teraz potvrdili aj vedci.
Štúdia lekárskeho centra pri detskej nemocnici v Cincinnati v Spojených štátoch pod vedením Johna Huttona s pomocou magnetickej rezonancie preukázala, že čítanie deťom vo fáze ich vývoja, ktoré predchádza materskej škôlke, má zjavne významný dopad na to, ako mozog dieťaťa spracúva príbehy a aký postoj zaujíma k čítaniu.
J. Hutton a jeho tým skúmali 19 detí vo veku od troch do piatich rokov. Na základe dotazníkov následne vedci zisťovali, ako je každé dieťa doma „stimulované čítaním“. Deti boli následne vyšetrené pomocou funkčnej magnetickej rezonancie, ktorá merala aktivitu ich mozgu, zatiaľ čo slúchadlami počúvali čítanie príbehov, ktoré prislúchali ich veku.
Ukázalo sa, že tie deti, ktoré boli zvyknuté doma počúvať príbehy, ktoré im čítali rodičia, aktivovali omnoho výraznejšie špecifickú oblasť mozgu, v ktorej sa rozvíja sémantika, teda v oblasti, ktorá je zásadná pre hovorenú reč a čítanie. Významne aktívne oblasti mozgu boli aj tie, kde vznikajú mentálne obrazy, ktoré dieťaťu pomáhajú vidieť príbeh „ako živý“.
„Rozvíjanie tejto schopnosti je ešte významnejšie v dobe, kedy deti prechádzajú z pozerania obrázkových knižiek ku knihám, v ktorých je iba text a v ktorých si musia samy predstavovať to, čo je tam napísané,“ zdôraznil J. Hutton, ktorého cituje taliansky denník Corriere della Sera.
Organizácie, akou je napríklad American Academy of Pediatrics, a skupiny milovníkov čítania už dávno povzbudzujú rodičov, aby čítali svojim deťom už od narodenia, pretože tým napomáhajú u detí vytvárať v mozgu spoje, ktoré podporujú rozvoj rozprávania.
„Priali by sme si, aby naša štúdia podnietila ďalšie výskumy týkajúce sa čítania kníh deťom a rozvoju mozgu, aby bolo možné na tomto základe včas zasahovať a identifikovať deti, u ktorých hrozia problémy s rečou, a to čo možno najskôr, a zvyšovať u nich šancu na nadviazanie pekného vzťahu so zázračným svetom kníh,“ dodáva J. Hutton.