Lovec lacných leteniek sa asi rád pochváli najlepšími úlovkami.
Ešte na výške som z Prahy letel do Londýna za 112 korún tam a naspäť. Odvtedy ma to hrozne chytilo a máme to ako koníček. Začal som sa o to zaujímať. Najprv som sa špáral v letenkách lowcostových spoločností a neskôr som sa zameral aj na diaľkové lety do Ameriky alebo Japonska. Potom sme zistili, že sa dá letieť do New Yorku za 1 700 a do Singapuru za 2 000 českých korún.
Prečo si tipy nenechávate pre seba?
Poprosili nás kamaráti, či by sme sa o to nemohli podeliť a keďže nás to baví, prečo by sme si to mali nechávať len pre seba? Ročne nalietam 35 letov, pričom 90 percent všetkých leteniek boli kupovaných na základe chybných taríf.
Koľko tým zabijete hodín?
Nežijeme z toho, ale je to zábavka na voľný čas. Trávime tým hodiny denne, týždenne ide rádovo o desiatky hodín a oplatí sa to, pretože lietame za super ceny.
Sledujete len oficiálne portály leteckých spoločností alebo aj špecializované weby na predaj leteniek?
Podstatou našej práce je hľadať chyby, ktoré si aerolinky nevšimli. Využiť ten moment a rýchlo kúpiť. Na portáloch leteckých spoločností sa chyby vyskytujú s menšou pravdepodobnosťou, pretože si to veľmi dobre strážia, ale chyby môžete nájsť u predajcov leteniek. Buď tú chybu vytvoria sami, alebo sa do systému chyba dostane.
Funguje to asi tak, že aerolinky dajú na trh obrovský kopec cien leteniek a z tej kopy ich predajcovia predávajú svojim zákazníkom na webe za provízie. Samozrejme, že tieto letenky predávajú aerolinky aj na svojich stránkach, ale nemusí to tam byť najlacnejšie, čo si uvedomujú, pretože tam nemáte možnosť si porovnávať ponuky konkurenčných letov. A teraz kde tú chybu hľadať: u predajcov, ktorí dokážu vygenerovať oveľa viac možností a rôznych kombinácii letov v rôznych časoch s medzipristátím alebo bez neho. Pravdepodobnosť takej chyby je tam oveľa vyššia.
Nehrozí, že ak si kúpim takú lacnú letenku, letecká spoločnosť chybu zistí a letenku zruší?
Je treba konať a letenku si okamžite kúpiť. Aerolinky urobia totiž všetko pre to, aby chybu našli a opravili. Ak si však letenku rezervujete a zaplatíte kartou, uzavreli ste kúpnu zmluvu podľa Občianskeho zákonníku a potom doporučujem si uvariť kávu a počkať si, čo na to povie aerolinka. Hlavné je nevolať a počkať si, ako to dopadne. Zo skúsenosti vieme, že z desiatich chýb, na ktoré narazíte, deväť chýb vám prejde. Ak by ste sa chceli súdiť s nimi, je to možné, ale my to nikdy nerobíme. Na druhej strane to nechcú ani letecké spoločnosti, ktorým sa môže zhoršiť renomé, preto privrú obe oči a stratu akceptujú.
Kde sa chyby najčastejšie vyskytujú?
Môže to byť chyba predajcu, ktorý cenu zle zadal do systému napríklad tým, že došlo k preklepu, alebo sa zadala zle desatinná čiarka tam, kde byť nemala. Ale v 90 percentách prípadov sa chyby nachádzajú predovšetkým v zle nastavenej výške palivového poplatku.
Ako je to možné?
Jednoducho aerolinky zadajú zlý palivový poplatok do systému alebo ho zabudnú do ceny pribaliť. Stáva sa to najčastejšie pri komplikovanejších letenkách. Ak máte kombinovanú letenku a letíte napríklad z Bratislavy do Bruselu a naspäť z Londýna do Viedne, niekedy pri takýchto letoch vypadne palivový poplatok. Cena letenky sa pritom počíta ako cena za letenku plus ďalšie taxy a bezpečnostné náklady plus spomínaný palivový poplatok. Ak však vypadne táto časť z ceny, tak dokážete letieť za smiešne peniaze.
Viedenské letisko Zdroj: Ján Blažej
Je možné cenu palivového poplatku ovplyvniť alebo dokonca umelo zrušiť už zadaním požiadaviek na „zložitejšiu“ letenku?
Tá pravdepodobnosť, že palivový poplatok vypadne, je tam veľmi malá, ale je nutné povedať, že tie isté chyby sa pomerne často vyskytujú na podobných letoch. Palivový poplatok sa však dá umelo znížiť, čo sám priznávam, je trošku na hrane podmienok, ktoré ste uzavreli s aerolinkou. Uvediem príklad: kúpite si spiatočnú letenku Praha – Paríž.
Cena je však pomerne vysoká a tu je trik, ako ju znížiť. Do vyhľadávača ešte pridáte, že k nej chcete dokúpiť napríklad indonézsky vnútroštátny let Ayawasi – Bandar Lampung. Ak tento let pridáte na koniec celého letu ako akýsi chvostový let, tak vám môže klesnúť cena komplet celej letenky o časť palivového poplatku. Ak tento krátky let dáte uprostred, teda Praha – Paríž, potom Ayawasi – Bandar Lampung a nakoniec Paríž – Praha, tak cena letenky bude ešte nižšia. Úplne najlacnejšia letenka vzniká, ak „chvostový zbytočný“ let dáte na úplný začiatok. Ale pozor: Ak budete tento trik používať, budete musieť ten zbytočný let preletieť. Ak ho však máte úplne na konci, tak sa nič nedeje, akoby ste zmeškali lietadlo. Tento trik znižuje palivový poplatok, ak je chvostový let zadaný úplne na začiatku, zníži sa „palivák“ takmer na nulu.
Ktoré aerolinky sú podľa vašich skúseností najmenej opatrné pri zadávaní palivového poplatku? Dá sa napríklad povedať, že ak budem cielene hľadať chybu u lowcostov ako Ryanair, natrafím na chybu s vyššou pravdepodobnosťou ako u drahších leteckých spoločností typu British Airways?
Presný opak, ako tvrdíte. U lowcostov na chyby dávajú oveľa väčší pozor a oceňovanie leteniek je tam oveľa dôležitejšie. Ak hovoríme o Ryanairi, ten mal v minulosti len jednu chybu, keď sa dali kúpiť cez mobilnú aplikáciu niektoré lety o polovicu lacnejšie. Lowcosty majú navyše oveľa jednoduchšie lety, kým štruktúra tarifov u British Airways alebo ČSA je oveľa zložitejšia, čo de facto nahráva spotrebiteľom. Celý systém je taký zložitý, že sa tam vyskytne chyba častejšie a kým ju objavia, môžeme super lacnú letenku už mať vytlačenú.
Badať v postupe aeroliniek istý progres, ako chyby obmedzujú?
Áno, určite sa ich snažia obmedzovať. Na druhej strane, ak publikujeme tip na lacnú letenku, kde sa na Havaj tam a naspäť dostanete za 11-tisíc korún, tak ľudia si tú aerolinku zapíšu do povedomia a čiastočne im robíme aj reklamu. Nie je to len jednosmerné využívanie chýb v systémoch. V našom prípade navyše platí, že ak nám chybný poplatok letecká spoločnosť zruší, nepodávame žiadne žaloby a nesúdime sa, pretože to berieme ako hru. Berieme to, akoby sme si kúpili lístok do tipovacej súťaže a čakáme, či ten lístok náhodou nevyhrá. Ak áno, tak poletíme, ak nie, vrátia nám peniaze a vieme, že chyby nájdeme aj nabudúce.
Niekedy sú priame spojenia napríklad medzi Frankfurtom a New Yorkom až dvojnásobne drahšie ako letenky s medzipristátím. Je naozaj dôvodom len komfort cestujúceho?
Čiastočne áno. Niektorí cestujúci sa za komfort radi priplatia. Ak však máte let z Frankfurtu s medzipristátím v Londýne a až následne letíte do New Yorku, tak aerolinka sa už dostáva do konkurenčného boja. Musí znížiť cenu tak, aby bola konkurencieschopná voči ostatným aerolinkám.
Existuje finta, kedy je optimálny čas na kúpu letenky do USA alebo len pre let v rámci Európy?
Pokiaľ neletíte v hlavnej sezóne, teda koniec júna až september, a okolo Vianoc a Veľkej noci, tak najnižšie ceny leteniek, ktoré letecké spoločnosti ponúkajú, sú šesť týždňov pred odletom. Nedá sa to, samozrejme, aplikovať na všetky tarify, to znamená, že ak bude let veľmi vypredaný, tak aerolinky let zdražia, ale vo všeobecnosti šesť týždňov podľa našich skúseností sú ideálnym obdobím pre kúpu letenky. Ak letíte počas letných prázdnin a sviatkov, odporúčame tri až štyri mesiace vopred. Možno aj pol roka vopred. Čím je termín odletu bližšie, tým je cena leteniek vyššia, pretože sa o posledné miesta bijú viacerí cestujúci. Spoliehať sa na last minute letenky je riskantné, pretože v súčastnosti už takmer neexistujú.
Stále sa oplatí cestovať za odletom na vzdialenejšie letisko, ktoré mi ponúkne najlepšiu letenku? Prečo sa ceny medzi letiskami, vzdialenými len stovky kilometrov, tak odlišujú?
Pokiaľ je cena vnútrozemskej cesty nižšia, tak áno. Kedysi prevádzkoval WizzAir linku z Budapešti do azerbajdžanského Baku za 800 korún, kým z Prahy bola cena takmer desaťnásobná. V tomto prípade som nasadol na vlak a šiel do Maďarska a ušetril asi 7 000 korún.
Aké percento z ceny ušetrí faktor, ak môžem odletieť kedykoľvek a kamkoľvek?
Ak môžete letieť kedykoľvek a môžete letieť kamkoľvek, tak to je najlepšia možná kombinácia, ktorá vám de facto zníži cenu letenky čo najviac. Potom si stačí chvíľku počkať, až sa objaví nejaká zaujímavá tarifa, okamžite zaplatiť kartou a odletieť. Nebavíme sa tu ale o minútach, ale skôr o dňoch či týždňoch.
Je Praha drahšia než Bratislava?
Praha je, čo sa týka poplatkov, určite drahšie ako Bratislava. Ak sa pozrieme na odletovú taxu (poplatok za odbavenie), tak ten je v Prahe 591 českých korún za osobu, v Bratislave je tento poplatok 16,27 eura, približne teda 455 českých korún za osobu. A z pohľadu cestovateľov - o cene točeného piva na pražskom letisku nebudeme hovoriť, tuším, že stále patrí medzi najdrahšie v celom Česku.
Je v niečom pre lovca lacných leteniek špecifické letisko v Bratislave, ktoré žije prakticky len z Ryanairu?
Ryanair si tu otvoril novú základňu s dvoma lietadlami, takže ak chcete letieť niekam lacno s lowcostom, máte predsalen väčší výber, než ak poletíte z Prahy. Na druhej strane, do Bratislavy toľko klasických aeroliniek nelieta, takže šanca, že sa odtiaľ objaví nejaká chybná tarifa, je veľmi veľmi malá.