Medzi obľúbené letné drinky, ktoré popíjame na terasách podnikov, patrí už dlhé roky gin-tonic. Nápoje kombinované s ginom vodkou či z bylinných likérov. Silnejšie destiláty a takzvané „shoty“ sa zase tešia obľube v zimných mesiacoch, podobne ako aj whisky alebo rum.
Ak vám chýba predstava o tom, ako si takýto drink pripraviť aj v pohodlí domova, možno vám pomôže YouTube kanál spoločnosti Tekutiny. „Obľúbený a známy barman Benji pripravuje veľmi zaujímavé a jednoduché miešané drinky. Je ich tam momentálne 10 a teraz pripravujeme ďalšie. Všetko sú to nenáročné recepty, ktoré sú aj veľmi chutné. Benji ich chystá tak, že neodoláte a budete si ich chcieť pripraviť aj vy,“ prezrádza Roman Pócs, generálny riaditeľ spoločnosti Stock. „Keď si urobím miešaný nápoj, tak veľmi mám rád starý dobrý „bavorák“, ale momentálne mi začali chutiť aj drinky s whisky, konkrétne whisky sour s Jim Beam.“
Práve Roman Pócs je v tejto sfére skúsený odborník, ktorý vám presne vie povedať, aký druh alkoholu sa hodí k nedeľnému obedu a aký uspeje pri večernom posedení s partiou priateľov. V spoločnosti Stock pôsobí už desať rokov a v živej pamäti má aj metanolovú krízu z rokoch 2012-2013, ktorá zasiahla väčších aj menších výrobcov alkoholu. „Prestali sme zo dňa na deň predávať naše produkty. Na tri týždne sme museli zastaviť predaj, bojovali sme o prežitie a museli sme autoritám vysvetľovať, že naše produkty sú kvalitné, renomované a bezpečné.“
Chute a návyky sa menia
Tak ako v móde, aj v konzumácii destilátov môžeme sledovať rôzne trendy. V posledných rokoch sa veľkému úspechu začínajú tešiť nealkoholické verzie známych destilátov. „Toto je trend, ktorý k nám príde oveľa neskôr ako inde vo svete, lebo my sme konzervatívni spotrebitelia a keď pijeme alkoholický nápoj, tak očakávame aj príslušný efekt. Ale je tu tlak na zdravý životný štýl, riziko škodlivých následkov prehnaného pitia alkoholu núti veľkých výrobcov premýšľať, ako vyrobiť známy alebo zaujímavý drink bez alkoholu. V podstate celý ten rituál servírovania chcú ponúknuť zákazníkovi bez kvapky alkoholu,“ prezrádza Pócs.
To, ako sa budú meniť naše návyky a chute, môže výrazne ovplyvniť aj kríza v dôsledku pandémie koronavírusu. Viacero menších výrobcov možno svoju výrobu úplne ukončí a tí väčší ich miesto prirodzene nahradia. „Pred polrokom by som povedal, že trendom bude globalizácia, lebo všetci veľkí hráči, vrátane Stock, hľadajú priestor na rozšírenie svojich biznisov na lokálnych trh. Myslím, že príde k určitej konsolidácii, výrobcovia európskeho formátu sa budú snažiť rozšíriť svoje portfólio o tradičné lokálne produkty.“
Aj v spoločnosti Stock prebieha dlhodobo plánovaná reorganizácia obchodu, ktorá však nemá súvislosť s aktuálnym krízovým vývojom. Stock bude mať od septembra nového riaditeľa so sídlom v Prahe. Roman Pócs zo spoločnosti odchádza, ale v nasledujúcich mesiacoch je zárukou kontinuity a pokračovania biznisu, ktorý nadobudol regionálny rozmer.