Televíznym osobnostiam, podnikateľom či verejne známym osobám radí štylistka Zuzana Kanisová v oblasti štýlu a obliekania. Pre TREND hovorí o dosahu koronakrízy na nakupovanie módneho tovaru, zvyklostiach a štýle slovenského biznisu a spoločensky činných osôb, vyvracia zažité presvedčenia o móde a pridáva, čo považuje pri voľbe štýlu obliekania za najdôležitejšie.

V rozhovore sa dočítate:
  • ako sa v čase krízy zmení nákupné správanie ľudí
  • čo si myslí o súčasnom štýle Slovákov v obliekaní
  • akým spôsobom pracuje ako štylistka s klientmi
  • či môže byť nákup oblečenia vnímaný aj ako investícia
  • aké je miesto udržateľnosti a lokálnosti v móde

Na svete vyčíňa pandémia koronavírusu, ktorá sa dotýka aj slovenskej ekonomiky. Ako sa v čase krízy mení nákupné správanie, pokiaľ ide o módu?

Nakupovanie módneho tovaru je do značnej miery emocionálna záležitosť. V čase neistoty ľudia prirodzene nakupujú menej, a to sa týka aj módy. Táto kríza má navyše svoje osobitné črty. Od začiatku boli zasiahnuté dve krajiny, ktoré sú z pohľadu módneho odvetvia zásadné. Čína ako najdynamickejšie rastúci trh, na ktorý pripadá asi tretina svetového predaja luxusného módneho tovaru, a Taliansko, kde sa sústreďuje produkcia a distribúcia mnohých módnych značiek. Obmedzenia a výpadky spôsobené koronavírusom sa podpísali pod hlboký prepad tržieb módnych značiek, pričom v niektorých prípadoch sa hovorí až o 80 percentách za prvý štvrťrok.

Ako sa bude meniť nákupné správanie v luxusnom segmente po skončení krízy?

Z vývoja v období po kríze spred vyše desiatich rokov môžeme predpokladať, že ľudia budú míňať svoje peniaze opatrnejšie, budú kupovať veci, ktoré sú nadčasovejšie a trvácnejšie. Menej budú inklinovať k módnym výstrelkom. Celkovo budú vo svojom správaní rozvážnejší. Do istej miery si vytvoria novú hierarchiu hodnôt aj novú identitu, pričom do popredia sa dostane snaha o pocit bezpečia.

Panuje názor, že vyššia príjmová vrstva sa väčšinou oblieka nenápadne a neokázalo. Stotožňujete sa s týmto tvrdením?

Či sa niekto oblieka výstredne alebo nenápadne,

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa